برداشت نادرست فرقه‌های ضاله از زیارت عاشورا به‌دلیل کج‌فهمی آنهاست
کد خبر: 2611200
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد آستانه:

برداشت نادرست فرقه‌های ضاله از زیارت عاشورا به‌دلیل کج‌فهمی آنهاست

گروه اجتماعی: اگر دشمنان و برخی فرقه‌های ضاله همچون وهابیت قرائت زیارت عاشورا را نادرست می‌دانند به‌دلیل کج‌فهمی‌های خودشان است؛ چراکه زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است که از سوی خداوند متعال بر زبان امام محمدباقر(ع) جاری شده است.

حجت‌الاسلام عابدی، رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی آستانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: مهم‌ترین فلسفه زیارت عاشورا تولی و تبری است و انسان با خواندن این زیارت هر روز با ائمه اطهار(ع) بیعت کرده و از دشمنان خدا بیزاری می‌جوید.

بهره‌مندی از یک زندگی به‌مثابه زندگانی ائمه معصومین(ع)
وی با بیان اینکه بهره‌مندی از یک زندگی به‌مثابه زندگانی ائمه معصومین(ع) نیز فلسفه زیارت عاشوراست، اظهار کرد: در این زیارت می‌خوانیم «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمّدٍ وَ آلِ‌مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ‌مُحَمَّدٍ»؛ لذا کسی‌که زیارت عاشورا می‌خواند از خدا می‌خواهد که زندگی و مرگش به مانند ائمه اطهار(ع) باشد.

عابدی با اشاره به اینکه قرائت زیارت عاشورا به هیچ وجه موجب ایجاد اختلاف بین مذاهب نمی‌شود، عنوان کرد: در این زیارت لعن می‌کنیم هر کس که اولین ظلم‌کننده در حق پیغمبر(ص) و اهل بیت آن حضرت است و از شخص خاصی نام نبرده شده که موجب ایجاد اصطکاک و اختلاف شود.

زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است
وی ادامه داد: اگر دشمنان و برخی فرقه‌های ضاله همچون وهابیت قرائت زیارت عاشورا را نادرست می‌دانند به‌دلیل کج‌فهمی‌های خودشان است؛ چراکه زیارت عاشورا یک حدیث قدسی است که از سوی خداوند متعال بر زبان امام محمدباقر(ع) جاری شده است.

عابدی افزود: خداوند متعال زیارت عاشورا بیان کرده و شیعیان نیز مانند سایر اوامر و نواهی پروردگار در قرائت این زیارت تابع دستورات الهی هستند؛ چراکه تخلف از اوامر الهی در هیچ مبحثی جایز نیست.

وی بیان کرد: تنها خونی که در بهشت ساکن است خون اباعبدالله‌الحسین(ع) است به این سبب که از جسم و بدن یک شخصیت الهی که محبوب خداست ریخته شده و آن حضرت تنها شخصیتی است که در عهد الست به تقاضا و خواسته خداوند مبنی بر پذیرش شهادت و شفاعت پاسخ مثبت داد.

ثارالله انتساب خون امام حسین(ع) به خداوند است
عابدی افزود: خون امام حسین(ع) از بدنی ریخته شده است که آن جسم محبوب خدا و مصلوب خداست؛ لیکن در زیارت عاشورا امام حسین(ع) را ثارالله می‌خوانیم و این جمله نشانگر انتساب این خون به خداوند است.

وی بیان کرد: در احادیث و روایات به قرائت زیارت عاشورا بسیار سفارش شده است؛ چراکه سر کار داشتن با این معارف الهی اثرات و برکات زیادی در زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه دارد و بهره‌مندی از زندگی و مرگ به مانند ائمه اطهار(ع) از جمله اثرات فردی این زیارت است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در باب اثرات این زیارت‌نامه در زندگی اجتماعی افراد نیز بیان این نکته کافی است که وقتی در سامرا‌ بیماری و با همه‌گیر شد و شیوع پیدا کرد به میرزای قمی(ره) خبر رسید که بیماری و با همه مردم شهر را از پای درمی‌آورد و ایشان فرمودند «به همه مردم بگویید که جمع شوند و زیارت عاشورا بخوانند» و با این کار این بیماری ریشه‌کن شد و شیعیان از این بلا نجات یافتند.

رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد آستانه در پایان، یادآورشد: در روایات آمده است «هر کس زیارت عاشورا بخواند بدن او در قبر پوسیده نمی‌شود»؛ لیکن این زیارت سرشار از درس‌ها و ویژگی‌هایی است که مایه رشد و کمال انسان است.

captcha