چرا در سجده زیارت عاشورا خدا را برای مصیبت‌ها شکر می‌کنیم؟
کد خبر: 2613495
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی پاسخ‌ می‌دهد؛

چرا در سجده زیارت عاشورا خدا را برای مصیبت‌ها شکر می‌کنیم؟

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام زارع با بیان اینکه فلسفه زیارت عاشورا زائر بودن است،افزود: در منابع روایی ما شکر بر نعمت و حتی مصیبت‌هایی که باعث رشد و تعالی انسان شود از جایگاه خاصی برخوردارست.

حجت‌الاسلام داوود زارع، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی در تشریح فلسفه زیارت عاشورا، گفت: زیارت عاشورا یکی از زیارت‌های وارده‌ای است که در بین زیارت‌های دیگر مرتبط با امام حسین(ع) به ما رسیده و از شأن و منزلت خاصی در بین شیعیان و محبان حضرت برخوردارست.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه در زیارت عاشورا این است که این زیارت با سلام و درود به اهل‌بیت(ع) آغاز می‌شود و این مهم‌ترین وجه تفاوت این زیارت با دیگر زیارت‌هاست؛ چراکه دعا درخواست سلامتی و توجه پیدا کردن به وجود مبارک امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام زارع افزود: محور دیگری که در زیارت عاشورا به آن پرداخته شده بحث لعن به دشمنان اهل‌بیت(ع) است؛ بدین منظور که دوست داشتن برای خدا و لعن کردن هم برای خدا باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی، اظهار کرد: در بین این سلام و لعن‌هایی که در زیارت عاشورا به آن پرداخته شده دو نکته اساسی دیگر هم به چشم می‌خورد؛ یکی درخواست‌های خوانندگان و متوسل شدگان زیارت عاشورا به وجود امام حسین(ع) است؛ بطوری‌که در فرازهایی از این زیارت آمده «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» که درخواست دارند زندگی، راه و مسیرشان مورد توجه و عنایت حضرت و اهل‌بیت(ع) قرار گیرد و مردن و زندگی همچون مردن و زندگی محمد و آل‌محمد را از خداوند خواستار هستند.

وی ادامه داد: اما نکته دیگر آن این است که کسانی که در امر خلاف مشارکت و مشایعت داشته و باعث ایجاد صحرای کربلا شدند نیز در این زیارت از لعن الهی بی‌بهره نیستند و این بدان معناست که در انجام فعلی تنها کننده کار و عامل مقصر نیست و آن کسانی که در ظاهر مرتکب گناهی نشده و برای به‌وجود آوردن گناه زمینه‌سازی کرده و بالعکس کسانی که در یک عمل صالح شریک هستند نیز مورد لعن و سلام قرار می‌گیرند.

فلسفه زیارت عاشورا زائر بودن است

حجت‌الاسلام زارع تصریح کرد: از طرفی دیگر فلسفه زیارت عاشورا، زائر بودن است؛ بدین منظور که انسان به‌واسطه آن عرض ارادتی را به محضر اهل‌بیت(ع) داشته و هم برای رسیدن به آرامش روح و درون و رشد و کمال توسل و توجهی به آنها پیدا کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در سجده زیارت عاشورا خدا را به واسطه این مصیبت شکر می‌کنیم؟، خاطرنشان کرد: در منابع روایی ما شکر بر نعمت و حتی مصیبت‌هایی که باعث رشد و تعالی انسان شود از جایگاه خاصی برخوردارست و اینکه ما در این زیارت خدا را به‌واسطه این مصیبت شکر می‌کنیم بخاطر این است که به‌واسطه آن انسان به نهایت ایمان و تعالی الهی دست می‌یابد و اینکه خداوند را حمد و ستایش می‌کنیم که ما را رهرو امام حسین(ع) قرار داد که در راه دین این مصیب‌ها را تحمل کرد و مصیبتی که در راه دین و مسیر اهل‌بیت(ع) باشد ولو اینکه سختی‌هایی داشته باشد خدایی و ارزشمند است و جای شکر باقی است که انسان به این درجه از کمال برسد که جان و مال خود را در راه خدا فدا کند.

وی در ادامه، رسیدن به آرامش روحی و روانی، ارتباط معنوی با وجود نازنین اهل‌بیت(ع)، شفای بسیاری از دردهای جسمانی و روحی، دوری از افسردگی و نهایتاً تلاش در جهت کمک به تحقق اهداف امام حسین(ع) را از مهمترین فواید قرائت این زیارت برشمرد.

توجه به محتوای زیارت عاشورا

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان مرکزی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به محتوای زیارت عاشورا، افزود: علاوه بر قرائت این زیارت باید به این مهم نیز توجه کنیم که عامل به آنچه که در این زیارت می‌خوانیم بوده و زمانی خدای ناخواسته حرکتی انجام ندهیم که خودمان هم مورد لعن‌های آن قرار گیریم.

captcha