حجتالاسلام عباس کاظمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی محلات در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به فواید قرائت زیارت عاشورا، اظهار کرد: زیارت یعنی حضور زائر که به دو صورت فیزیکی و گاهی با حضور دل انجام میشود.
وی با بیان اینکه قرائت زیارت عاشورا بهمعنای حضور قلبی زائر در نزد حضرت سیدالشهدا(ع) است، اظهار کرد: از سوی دیگر قرائت یک زیارتنامه به معنای تجدید دیدار و تجدید عهد و پیمان است.
حجتالاسلامکاظمی با بیان اینکه در زیارت عاشورا فلسفه خواندن این زیارتنامه قدسی بیان شده است، عنوان کرد: همدل شدن با حضرت سیدالشهدا(ع) در جهت حفظ اسلام و ارزشهای دینی و اسلامی مانند ترویج حق، عدم سازش با نااهلان، نپذیرفتن ذلت و اعلام برائت و بیزاری از اهل باطل فلسفه قرائت زیارت عاشوراست.
وی اضافه کرد: فلسفه دیگر قرائت زیارت عاشورا، دوستی با اهل بیت(ع) و ارتقا معرفت و شناخت نسبت به ایشان و متصف شدن و همرنگی با ویژگی های الهی حضرت سیدالشهدا(ع) مانند قرب الهی، رضا، تسلیم، شکر، صبر، ایثار و شجاعت است.
حجتالاسلامکاظمی با اشاره به اینکه قرائت زیارت عاشورا موجب ایجاد اختلاف در بین مذاهب مختلف اسلامی نمیشود، ادامه داد: وجود واژگان لعن و نفرین در زیارت عاشورا سبب میشود که برخی به اشتباه تفسیر کنند که قرائت این زیارت عامل اختلاف بین مسلمانان است.
لعن و نفرین با سب و دشنام دادن تفاوت دارد
وی عنوان کرد: لازم است بدانیم که لعن و نفرین با سب و دشنام دادن تفاوت دارد همانطور که در قرآن کریم در آیه 108 سوره مبارکه انعام «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ،و آنهایى را که جز خدا مىخوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد این گونه براى هر امتى کردارشان را آراستیم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ایشان را از آنچه انجام میدادند آگاه خواهد ساخت»؛ حتی دشنام دادن به کافران نهی شده است.
حجتالاسلامکاظمی افزود: از سویی در آیات قرآن کریم لعن و نفرین بیان شده است؛ لذا در قرآن و سیره رسول گرامی اسلام آمده است بهطوریکه در آیه 57 سوره مبارکه احزاب «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا،بىگمان کسانى که خدا و پیامبر او را آزار مىرسانند خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابى خفتآور آماده ساخته است » نیز به این واژگان اشاره شده است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی محلات با بیان اینکه لعن و نفرین به معنای طردکرن و دورکردن است و لعن خدا به معنای این است که خداوند متعال او را از رحمت خود دور میکند، مطرح کرد: لعنکردن از سوی خلق خدا نیز اینگونه تعبیر میشود که آنها دعا میکنند که خداوند متعال دشمنان امام حسین(ع) را از رحمت خود دور کند.
وی گفت: همانطور که بیان شد لعن و نفرین در سیره پیامبر اکرم(ص) وارد شده است و ایشان مسلمانانی که برخی از گناهان را انجام میدادند را لعن میفرمود و بهعنوان مثال آن حضرت متخلفان لشگر اسامه که رشوه دهنده و رشوه گیرنده بودند را لعن کردند.
حجتالاسلام کاظمی ادامه داد: از خون گرفته تا دست، پا و سایر اعضاء بدن میتوانند الهی شوند؛ لیکن در زیارت عاشورا امام حسین(ع) به ثارالله تعبیر میشود همانطور که در روایات آمده است «هرکس محبوب و دوستدار خدا شود، خدا او را دوست بدارد و پروردگار متعال میفرماید؛ من گوش، چشم، زبان و دست او میشوم همان گوشی که با آن میشنود، همان چشمی که با آن میبیند، همان زبانی که با آن سخن میگوید و همان دستی که با آن میگیرد، اگر دعا کند اجابتش میکنم و اگر از من خواهشی کند به او عطا میکنم».
وی افزود: امام حسین(ع) از همه داراییها و هستی خود گذشت و دل به خدا سپرد؛ لذا همه وجود او الهی شد و ازاینرو خون بهای امام حسین(ع) به عهده خداست و خدا انتقام خون او را خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: ازاین نوع تعابیر در قرآن نیز آمده است همانطور که در آیه 10سوره مبارکه فتح می فرماید؛ «إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا،در حقیقت کسانى که با تو بیعت میکنند جز این نیست که با خدا بیعت میکنند دست خدا بالاى دستهاى آنان است پس هر که پیمانشکنى کند تنها به زیان خود پیمان میشکند و هر که بر آنچه با خدا عهد بسته وفادار بماند به زودى خدا پاداشى بزرگ به او مىبخشد».
توجه به کرامت انسانی بر طبق جمله «فاسال الله الذی اکرم مقامک» در زیارت عاشورا
حجتالاسلام کاظمی عنوان کرد: توجه به کرامت انسانی بر طبق جمله فاسال الله الذی اکرم مقامک در زیارت عاشورا، دستیابی به مقام محمود و مراتب قرب الهی، توجه به مقام رضا و تسلیم، شکر و صبر از جمله فواید قرائت زیارت عاشورا است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی محلات در پایان توجه به مقام شفاعت و راه دستیابی به شفاعت اهل بیت(ع)، توجه به دوستی با دوستان ایشان و توجه به دشمنی با اهل باطل و دشمنان معصومین(ع) را از دیگر ثمرات خواندن زیارت عاشورا دانست.