تقدیم قانون جدید بانکداری بدون ربا به مجلس/ تقاضای سیف از استانداران
کد خبر: 2931993
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
اهم اخبار شهریور ۹۳؛

تقدیم قانون جدید بانکداری بدون ربا به مجلس/ تقاضای سیف از استانداران

گروه اقتصاد: تقدیم قانون جدید بانکداری بدون ربا به مجلس، تقاضای سیف از استانداران و عوامل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی، از مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد در شهریورماه سال ۹۳ هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهمترین رویدادهای اقتصادی شهریورماه 93 در ادامه می‌آید:

دستور مهم طیب‌نیا به بانک‌های دولتی

وزیر اقتصاد، بانک‌ها را به افزایش نسبت دارایی‌های مولد به کل دارایی‌ها، افزایش رضایت مشتریان حقیقی و حقوقی، کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی، تکمیل سامانه بانکداری یکپارچه، افزایش نسبت درآمد عملیاتی به هزینه عملیاتی، کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات مکلف کرد.

حذف وجه التزام، سرمایه‌ بانک‌ها را نابود می‌کند/ سال‌هاست «جریمه تأخیر» نداریم!

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، حذف وجه التزام از نظام بانکی را باعث نابودی سرمایه بانک‌ها دانست و گفت: محدودیت در اعطای تسهیلات، اعتبارسنجی و دریافت وثیقه‌های مطمئن، راهکارهایی برای کاهش معوقات بانکی هستند.

تقاضای سیف از استاندارن: با مؤسسات مالی غیرمجاز برخورد کنید

رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در نشست استانداران سراسر کشور با اشاره به این که حدود ۲۵ درصد از فعالیت‌های پولی خارج از نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود، از استانداران خواست تا با حساسیت نسبت به این مسئله، با مؤسسات غیرمجاز برخورد کنند.

هیچ اشکال شرعی بر اوراق وقف مترتب نیست/ بازار ثانویه، وقف را از بین می‌برد

حجت‌الاسلام نظری، انتشار اوراق وقف و استفاده از بازار سرمایه برای عملکرد وقفی را بدون اشکال شرعی دانست و اظهار کرد: در صورتی‌ که در بازار سرمایه برای اوراق وقف بازار ثانویه تشکیل شود، وقف دچار مشکل شرعی شده و عملکرد وقفی از بین می‌رود.

قانون جدید بانکداری بدون ربا تقدیم مجلس شد/ ویژگی‌های قانون جدید

رئیس‌ گروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربای مجلس شورای اسلامی از اتمام کار نگارش قانون جدید بانکداری بدون ربا و تقدیم آن به کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد.

نظام بانکی کشور با بانکداری اسلامی فاصله معناداری دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: نظام بانکی ما با بانکداری اسلامی فاصله معناداری دارد و دولت یازدهم مصمم است به مطالبه عمومی پاسخ دهد بنابراین ضرورت دارد در چهار محور برای اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم.

اختصاص منابع بانکی به پروژه‌های جدید ممنوع شد

سیف اظهار کرد: در سال ۹۳ نظام بانکی وارد پروژه‌های جدید نمی‌شود و این بدان معنی است که ریال‌‌های نظام بانکی نباید امسال برای پروژه‌‌های جدید هزینه شود.

عوامل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی/ ضرورت هدفمند ساختن قرض‌الحسنه

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به تشریح دلایل گسترش صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی پرداخت و اظهار کرد: در ادبیات دینی ما قرض گرفتن کراهت دارد بنابراین لازم است اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه را هدفمند کنیم.

زمان مناسب برای بازنگری قوانین بانکداری اسلامی فرارسیده است

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ و لزوم روزآمدی و تدوین نسخه کامل‌تری از آن گفت: در آن زمان مقرر شد این قانون به اجرا درآید و پس از مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن، بعد از پنج سال بازنگری شود.

جریمه دیرکرد از نظام بانکی حذف نشده است/ وجه التزام را قانونی می‌کنیم

حجت‌الاسلام رجایی اظهار کرد: آن‌چه اکنون در قراردادهای بانکی وجود دارد جریمه تأخیر است اما سعی ما در کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا این است که وجه التزام به جای جریمه دیرکرد وارد قانون شود.

اموال بانک‌ها به مردم واگذار می‌شود/ تدوین بسته جدید سودآوری در بانک‌ها

طیب‌نیا با اعلام اینکه بنگاه‌های واگذار شده به بانک‌ها باید به مردم واگذار شود گفت: مجموعه‌ای از تصمیمات که بتواند عملیات اصلی بانکداری را سودآور کند، برای بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

تلاش برای پررنگ‌تر کردن نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به دنبال پررنگ‌‌تر کردن نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی هستیم که این نشان از توجه دولت به بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن برای خروج از رکود است.

دریافت جریمه دیرکرد تأثیری بر انضباط مالی ندارد/ ضرورت اصلاح نظام بانکی

به گفته حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی، دو سال پیش کل معوقات بانکی کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود اما اکنون به نزدیک صدهزار میلیارد رسیده است؛ بنابراین اگر دریافت جریمه دیرکرد، انضباط مالی ایجاد می‌کرد نباید شاهد این همه معوقات بانکی می‌بودیم.

captcha