افزایش شدت تصادفات و کاهش مرگ و میر طی نوروز/ میزبانی خیمه‌های نماز از ۴۲۲ هزار نفر
کد خبر: 3090529
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

افزایش شدت تصادفات و کاهش مرگ و میر طی نوروز/ میزبانی خیمه‌های نماز از ۴۲۲ هزار نفر

گروه سلامت: طی نشست مسئولان جمعیت هلال احمر برای تشریح اقدمات این جمعیت طی نوروز ۹۴ اعلام شد: در نوروز امسال ۱۷ درصد عملیات رهاسازی افزایش داشته که نشان دهنده افزایش شدت تصادفات بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری تشریح عملکرد جمعیت هلال احمر در نوروز 94 با محور تشریح طرح‌های سازمان امداد و نجات، سازمان داوطلبان و سازمان جوانان امروز یک‌شنبه 16 فروردین ماه برگزار شد.

در این نشست خبری ناصر چرخساز، سرپرست سازمان امداد و نجات با اعلام این مطلب که با بیش از 13 درصد رشد نسبت به سال گذشته، هزار و 350 پایگاه ثابت، سیار و موقت در نورور امسال در سراسر کشور فعال بودند، گفت: 17 بالگرد نیز بالغ بر 510 پرواز انجام دادند.

بیشتر خدمات ارائه شده به صورت حضوری برای راهیان نور بود

وی از انجام پنج هزار و 700 عملیات که 55 درصد آنها امداد جاده‌ای، ساحلی، برف و کولاک و ... و 45 درصد نیز مراجعات حضوری بود خبر داد و گفت: بیشتر خدمات ارائه شده به صورت حضوری برای راهیان نور صورت گرفته است.

سرپرست سازمان امداد و نجات بیشترین عملیات انجام شده را در استان‌های اصفهان، مازندران و کرمان اعلام و اظهار کرد: بیشترین مراجعات حضوری به پایگاه‌های امداد و نجات نیز در استان‌های همدان، کردستان و خوزستان صورت گرفته که به حضور شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور در این مسیرها بود.

وی ادامه داد: 154 هزار آسیب دیده حوادث نیز داشتیم که به 116 هزار نفر آنها خدمات اسکان، غذا و ... و به مابقی خدمات نجات ارائه شد.

تصادفات شدید‌تر شده است/ افزایش عملیات رهاسازی

چرخسار با اشاره به اینکه در نوروز سال جاری افزایش 17 درصدی عملیات رهاسازی را داشتیم که نشان دهنده افزایش شدت تصادفات بوده است. البته با افزایش 41 درصدی عملیات کوهستانی و پنج درصدی عملیات ساحلی نیز روبه‌روبه بود‌ه‌ایم. 66.7 درصد میزان فوتی‌های حین انتقال و هشت درصد فوتی‌های در صحنه تصادف نیز کاهش داشته است.

وی میانگین زمان اطلاع‌رسانی حوادث را پنج دقیقه و 52 ثانیه و میانگین حضور در صحنه را 9 دقیقه و 17 ثانیه برابر با آمار زمانی سال قبل اعلام کرد و گفت: حوادث ریلی و حوادث هوایی نداشتیم و در مجموع 2.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش عملیات داشته‌ایم.

در ادامه این نشست خبری وحید قبادی دانا، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به اجرای کمپین اطلاع‌رسانی پیشگیری از تصادف و طرح ملی ایمنی و سلامت نوروزی گفت: هر ساله 17 تا 18 هزار نفر طی تصادفات جاده‌ای کشور فوت می‌کنند و هفت تا هشت هزار میلیارد تومان بار مالی این تصادفات است که این آمار پنج برابر بیش از برخی کشورها است.

قبادی‌دانا تشریح کرد: در بسیج اطلاع‌رسانی با حضور یک میلیون عضو جوان هلال احمر کمپین اطلاع‌رسانی پیشگیری از تصادفات فعالیت خود را آغاز کرد و به صورت چهره به چهره به 20 هزار نفر آموزش در این خصوص ارائه شد.

ارائه خدمات به بیش از هفت میلیون و 570 هزار نفر مسافر نوروزی

وی در خصوص طرح ایمنی و سلامت نوروزی نیز عنوان کرد: 20 هزار جوان داوطلب در این طرح مشارکت داشته و به بیش از هفت میلیون و 570 هزار نفر از مسافران خدمات ارائه کردند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: در سال‌های گذشته جوانان داوطلب به سراغ مردم رفته و به ارائه خدمات می‌پرداختند اما در سال جاری جوانان در پایگاه‌ها مستقر و مردم برای دریافت خدمات به آنها مراجعه می‌کردند که البته در ارائه این خدمات از شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌آپ و سایت اطلاع رسانی نیز استفاده شد.

وی افزود: 422 هزار نفر طی طرح نوروزی به خیمه‌های نماز مراجعه و 494 هزار کودک نیز از فضای دوست‌دار کودک استفاده کردند؛ در ایستگاه‌های سلامت نیز از 491 هزار نفر تست فشار خون و قند خون گرفته شد، همچنین هشت میلیون و 500 هزار اقلام فرهنگی به مسافران اهدا شد که بیشتر اقلام صوتی بودند.

captcha