نگاهی به فضیلت‌های زیارت عاشورا/ دعایی‌ که روحیه ظلم‌ستیزی را تقویت می‌کند
کد خبر: 3200308
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲

نگاهی به فضیلت‌های زیارت عاشورا/ دعایی‌ که روحیه ظلم‌ستیزی را تقویت می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: از برکات قرائت زیارت عاشورا می‌توان به پیوند معنوی با اهل‌ بیت(ع)، پیدایش روحیه ظلم‌ستیزی، دوری جستن از خطر انحراف، ترویج روحیه شهادت‌طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا، احیای مکتب در راه و هدف خاندان عصمت، درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، از آنجا که زیارت نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد؛ آنچه به‌عنوان متن زیارتی خوانده می‌شود از نظر محتوی و جهت‌دهی، از حساسیتی ویژه برخوردار است لذا ائمه‌اطهار(ع) با آموختن نحوه زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت و غنای بیشتری بخشیده‌اند.

خواندن زیارت عاشورا در همه اوقات و هر روز دارای فوائد و برکات زیادی است. این زیارت تجدید عهد همه روزه پیروان حسین بن علی ‏علیهم ‏السلام با مولای خویش است که همراه با تولّی و تبری است و خط فکری زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام و اهل‌بیت‏(ع) ترسیم می‏کند و اعلام همبستگی با موافقان راه حسین‏(ع) و اعلان جنگ و مبارزه با دشمنان حق است تا عشق در وی به جهاد بیرونی بیانجامد.

زیارت عاشورا، که از تعالیم امام محمدباقر(ع) است به سبب آثار سازنده فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خطر انحراف اهمیت ویژه‌ای دارد.

از برکات قرائت زیارت عاشورا می‌توان به پیوند معنوی با اهل‌بیت(ع)، پیدایش روحیه ظلم‌ستیزی، دوری جستن از خطر انحراف، ترویج روحیه شهادت‌طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا، احیای مکتب در راه و هدف خاندان عصمت، درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا اشاره کرد.

زیارت عاشورا؛ حدیث قدسى

در فضیلت زیارت عاشورا، همین بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشا و املای معصوم است (هر چند از قلوب مطهر ایشان چیزی جز آنچه از عالم بالا می رسد، صادر نمی‌شود).

این زیارت از احادیث قدسیه‌ای است که به همین ترتیب، از زیارت و لعن و سلام و دعا، از حضرت احدیّت به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین صلی الله علیه وآله وسلم رسیده است (و به حسب تجربه، مداومت در خواندن آن در چهل روز یا کمتر، در برآورده شدن حاجات و نیل به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است.)

صفوان می‌گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: بر خواندن این زیارت (عاشورا) مواظبت کن. پس به‌درستی که من، ضامن قبولی زیارت کسی هستم که از دور و نزدیک، این زیارت را بخواند، که سعی او مشکور باشد، سلام او به آن حضرت برسد و محجوب نماند و حاجت او از طرف خدا برآورده شود و به هر چه که خواهد برسد و خدا او را نومید نگرداند.

صفوان گوید: حضرت صادق(ع) به من فرمود: ای صفوان! هرگاه تو را نزد خدای متعال حاجتی بود، پس زیارت کن ابا عبدالله حسین(ع) را به این زیارت، در هر مکانی که هستی و بخوان دعای بعد از آن را و از پروردگار خویش حاجتت را بخواه، زیرا برآورده و مستجاب خواهد شد. خداوند متعال در وعده ای که به رسول خود داده، خلاف نفرموده است.

امام باقر(ع) فرمود: هر کس حسین بن على(ع) را در روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود؛ روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(ع) بوده باشد.
علماء براى برآمدن حاجات چهل روز پیاپى خواندن زیارت عاشورا را در ساعت معین بسیار مجرب دانسته‌اند، گرچه در روایت چهل روز وارد نشده ولى تجربه این مطلب را ثابت کرده است.

captcha