تهیه و جذب هفتمین سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) توسط موزه سکه آستان قدس + عکس
کد خبر: 3351015
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
همزمان با دهه کرامت صورت گرفت؛

تهیه و جذب هفتمین سکه ولایتعهدی امام رضا(ع) توسط موزه سکه آستان قدس + عکس

گرو هنر: هفتمین سکه نقره ولایتعهدی امام رضا(ع) توسط گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی تهیه، جذب و به معرض نمایش گذاشته شد.

محمدحسین یزدی‌ن‍‍‍‍ژاد، مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی همزمان با دهه کرامت از جذب و نمایش هفتمین سکه نقره ولایتعهدی امام رضا(ع) توسط گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی خبر داد.

وی در خصوص  مشخصات این سکه ارزشمند ابراز کرد: متن روی سکه عبارت است از «لا اله الا الله وحده لا شریک له المشرق» و در حاشیه درونی سکه «بسم الله ضرب هذا الدرهم بمدینه اصبهان سنه اثنین و ماتین» همچنین بر حاشیه بیرونی سکه عبارت «لله الامر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصر الله» حک شده دیده می‌شود.

یزدی‌ن‍‍‍‍ژاد با بیان عبارات حکاکی شده بروی سکه نقره ولایتعهدی اظهار کرد: شرح پشت سکه «لله محمد رسول الله المامون خلیفه الله مما امر به الامیر الرضا ولی عهد مسلمین علی بن موسی بن علی ابن ابی طالب ذوالریاستین» و متن حاشیه سکه نیز «محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» است.

وی با اشاره به اینکه این سکه نفیس در سال 202 قمری در شهر اصفهان ضرب شده است، بیان کرد: سکه‌های درهم(نقره) امام رضا(ع) توسط مأمون، خلیفه عباسی در شهرهای سمرقند، مرو، نیشابور، اصفهان، فارس و محمدیه(ری) در بین سال‌های 202 تا 204 قمری ضرب شدند.

مسئول گنجینه تمبر، سکه و اسکناس آستان قدس رضوی با ذکر این نکته که این سکه هفتمین سکه از این نوع به شمار می‌رود، اضافه کرد: سکه نقره ولایتعهدی حضرت رضا(ع) همراه با چهار سکه دیگر ولایتعهدی امام رضا(ع) با ضرب‌های سمرقند و محمدیه(شهر ری) در گنجینه سکه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

وی با تأکید بر ارزش و اهمیت این سکه‌ها افزود: این سکه‌ها به دلیل مزیّن بودن به نام مبارک امام رضا(ع) بین مجموعه داران مسلمان جهان، به ویژه ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که سعی می‌نند آن را تهیه و به مجموعه خویش اضافه کنند.

یزدی‌نژاد با اشاره به زمان بازدید از این گنجینه اظهار کرد: بازه‌های زمانی بازدید از گنجینه‌‌ سکه واقع در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم رضوی برای بازدیدکنندگان همه روزه از ساعت 8 تا 20:45 است.

captcha