رسالت عظیم عاشورا بر دوش حضرت سجاد(ع) بود/ لزوم گسترش شناخت نسبت به این امام
کد خبر: 3444869
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
آیت‌الله علم‌الهدی:

رسالت عظیم عاشورا بر دوش حضرت سجاد(ع) بود/ لزوم گسترش شناخت نسبت به این امام

گروه اجتماعی: امام‌جمعه مشهد با تأکید بر اینکه رسالت عظیم عاشورا بر دوش حضرت سجاد(ع) بود، گفت: به هر اندازه که نسبت به آن حضرت ارادت و محبت داریم، به همان اندازه هم باید دامنه شناخت و معرفت خود را نسبت به ایشان گسترش دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد صبح امروز، 17 آبان‌ماه در مراسم سوگواری امام زین‌العابدین(ع) که همزمان با روز شهادت این امام مظلوم در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات گسترده و خستگی‌ناپذیر امام سجاد(ع) نهضت عاشورا را تبدیل به یک انقلاب جهانی کرد.

وی با بیان اینکه ایشان پس از واقعه عاشورا به بهانه‌های مختلف برای مظلومیت امام حسین(ع) گریه می‌کردند، عنوان کرد: گریه‌های آن حضرت تنها برای سوگواری نبود، بلکه وسیله‌ای برای انتقال مظلومیت خاندان پیامبر(ص) در صحرای کربلا و همچنین، ابلاغ پیام نهضت عاشورا به مردم بود. 

امام‌جمعه مشهد افزود: متأسفانه بسیاری از مردم شناخت درستی نسبت به امام سجاد(ع) ندارند و اگر از آن‌ها در مورد شخصیت آن حضرت سؤال شود، اطلاعات آنها محدود به مسئله بیماری آن حضرت در هنگام وقوع حادثه کربلا است در حالی که مسئله بیماری آن حضرت تنها در مدت زمان بسیار محدودی و بنابر مصلحت اتفاق افتاده بود لذا باید به گسترش معرفت نسبت به آن حضرت توجه کرد. 

وی عنوان کرد: امام سجاد(ع) در طول مدت 40 سالی که بعد از واقعه عاشورا در قید حیات بودند، با گریه‌های بسیار برای شهدای کربلا و در رأس آنها حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اقدام به روشنگری و جریان سازی برای اشاعه قیام خونین عاشورا کردند به گونه‌ای که ایشان از هر فرصتی برای اشاعه فرهنگ عاشورا استفاده کرده و به این ترتیب نسبت به تربیت انقلابی مردم زمان خود اهتمام ورزیدند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: اقدامات تبلیغی امام زین العابدین(ع) که 40 سال بار رسالت عظیم انقلاب عاشورا را بر دوش داشتند، باعث شده است که امروز بسیاری از مردم جهان اسلام را با نام امام حسین(ع) بشناسند.

وی با اشاره به اینکه مرکز امامت امام سجاد(ع) شهر مدینه بود، گفت: مورخان نوشته‌اند در این زمان مدینه تبدیل به مرکزی برای آموزش نوازندگی شده بود و بسیاری از افراد برای آموزش نوازندگی و خوانندگی به این شهر می‌آمدند اما اقدامات گسترده و زیرکانه امام سجاد(ع) در طول این مدت باعث شد که بسیاری از جوانان به خواندن قرآن و کسب معارف الهی روی بیاورند. 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: امام سجاد(ع) با ترغیب جوانان به خواندن قرآن آن‌ها را از مجالس عیاشی که در مدینه برپا می‌شد، جدا کردند و این افراد را در مسیر اسلام قرار دادند، به طوری که وقتی آن حضرت به مکه می‌رفتند هزار سوار قاری قرآن ایشان را همراهی می‌کردند. 

وی با تأکید بر لزوم گسترش شناخت نسبت به امام چهارم شیعیان، یادآور شد: به هر اندازه که نسبت به آن حضرت ارادت و محبت داریم، به همان اندازه هم باید دامنه شناخت و معرفت خود را نسبت به ایشان گسترش دهیم.

یادآور می‌شود؛ اجرای برنامه مرثیه‌سرایی، سینه‌زنی و قرائت دعای پرفیض امین الله توسط ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی بود.

captcha