شعار پژوهشی سال رضوی انتخاب شود/ راه‌اندازی رشته‌‌ای متناسب با معارف رضوی
کد خبر: 3456795
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
فقیه‌اسفندیاری پیشنهاد داد:

شعار پژوهشی سال رضوی انتخاب شود/ راه‌اندازی رشته‌‌ای متناسب با معارف رضوی

گروه اندیشه: رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) گفت: پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آینده به ویژه حوزه دانشجویی جشنواره، شعار پژوهشی سال رضوی پیش‌بینی شود تا سرفصل‌های مربوط به معارف فرهنگ رضوی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مصطفی فقیه‌اسفندیاری، رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، در آئین پایانی بخش دانشگاهی سیزهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که شامگاه سوم آذرماه در مشهد برگزار شد؛ با بیان اینکه ثامن‌الائمه(ع)، ملقب به عالم آل محمد(ع) هستند، ابراز کرد: از چند سال پیش تا امروز، هدف‌گیری ما در هیئت علمی برنامه‌های جامع بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، ارتقای کمی و کیفی برنامه‌ها به ویژه دعوت از فرهیختگان حوزه علمی کشور بوده است.

حجت‌الاسلام فقیه‌اسفندیاری بیان کرد: آنچه امروز به عنوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شاهد آن هستیم، یکی از نعمت‌هایی است که حضرت حق به ما ارزانی داشته است اما ظرفیت بالای اهل بیت(ع) به طورعمومی و خصوصا امام رضا(ع)، چیزی نیست که با برگزاری چند دوره همایش به آن بسنده کنیم و این امر، شاید ظلم به خودمان باشد که از این برکات محروم بمانیم.

وی با ابراز تشکر از همکاری‌های صورت گرفته  به ویژه در حوزه معاونت فرهنگی وزارت علوم، اعلام کرد: بنده از بسیاری از ایده‌هایی نو که توسط دانشجویان ارائه می‌شود، بهره گرفته‌ام و اینک دست نیاز ما به عنوان هیئت علمی بنیاد امام رضا(ع)، به سمت همه دراز است و می‌خواهیم که ما را در ارتقای کمی و کیفی این جشنواره یاری کنید.

رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه برنامه‌هایمان باید با ارتقای کمی و کیفی همراه شود و متناسب با شأن امام رضا(ع) و چشم‌انداز جشنواره باشد، افزود: امید و انتظار ما آن است که برنامه‌های آینده کشور و چهاردهمین دوره از این مسابقات، با چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و عالم بودن حضرت‌ رضا(ع)، متناسب باشد.

انقلاب اسلامی ایران، بسترساز تمدنی نو است

حجت‌الاسلام فقیه‌اسفندیاری ابراز کرد: باور من این است که اگر چه به ظاهر حضرت رضا(ع) به ایران تبعید شدند ولی از آنجا که هیچ چیز خارج از اراده حق تعالی نیست، این مسئله مطمئنا بسترساز تمدن خواهد بود چرا که لقب ایشان متناسب با این پدیده است و ما مدعی هستیم انقلاب اسلامی ایران بسترساز تحقق تمدنی نو است.

وی در ادامه، به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود در برنامه های آینده به ویژه برنامه‌های حوزه دانشجویی، شعار پژوهشی سال رضوی پیش‌بینی شود؛ با توجه به موازی کاری‌هایی که در فضا و همایش‌های مشابه صورت گرفته شده است، برای اجتناب از این موازی‌کاری‌ها، هرسال موضوع واحدی داشته باشیم و عناوین کلی و زیر عناوینی، به دانشگاه‌های برگزار کننده بدهیم تا بتوانیم ادعا کنیم که در پایان 10 جشنواره، دایرةالمعارفی از عمده‌ترین سرفصل‌های مربوط به معارف فرهنگ رضوی را بررسی کرده‌ایم.

رشته‌ای متناسب با معارف رضوی ایجاد شود

رئیس هیئت علمی بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه قرآن تبیان است، عنوان کرد: باور ما این است که سیره اهل بیت(ع) نیز مثل قرآن تبیان است لذا امیدواریم با پیگیری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم حداقل بستر گفتمان‌سازی تحقق یابد؛ ما اگر نمی‌توانیم در تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری، رشته‌ای متناسب با معارف رضوی ایجاد کنیم، دست کم چند واحد درسی با این محتوا تحت عناوین مختلف ارائه شود.

وی افزود: در پایان ارائه این درس‌ها، مقاله‌های پژوهشی از دانشجو اخذ شود تا در این‌گونه همایش‌ها و مجلات علمی پژوهشی استفاده کنیم، البته باید مطالعه و بررسی جوانب را داشته باشیم زیرا اگر مطالعه و برنامه اجرایی قوی نباشد، آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام فقیه‌اسفندیاری بیان کرد: بنیاد امام رضا(ع) از زمانی که از وزارت علوم امتیاز گرفته است، از شماره یک، تاکنون که به شماره 9 و 10 رسیده است، مزین به درجه علمی است که با این اقدام و با ارائه مقالات، می‌توان به سطح کیفی این مجلات کمک کرد.

captcha