موزه شهید مدرس؛ نمایشگر بخشی از هویت تاریخی کاشمر
کد خبر: 3482563
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
سیاحت و زیارت در قاب ایکنا/

موزه شهید مدرس؛ نمایشگر بخشی از هویت تاریخی کاشمر

گروه اجتماعی: موزه شهید آیت‌الله مدرس که از سال 1383 همزمان با شصت و هفتمین سالروز این شهید بزرگوار در محل آرامگاه وی افتتاح شد و در سه بخش فعالیت می‌کند، نمایشگر بخشی از هویت تاریخی شهرستان کاشمر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، موزه‌ها عرصه وسیع افکار و اندیشه دانشمندان، فیلسوفان، واقفان و هنرمندان هستند که پس از گذشت سال‌ها هنوز نفس می‌کشند و یاد خالق خود را به همراه دارند. بدون شک شهید مدرس(ره)، یکی از مفاخر بزرگ سیاسی و دینی تاریخ ایران به شمار می‌رود که در یکی از حساس‌ترین دوره‌های مجلس شورای ملی، به ایفای نقش پرداخت و نامی جاودان از خود برجای گذاشت. به‌طوری که حضرت امام در مورد ایشان فرمودند: «ملت ما مرهون خدمات و فداکاری‌های اوست و اینک که با سربلندی از بین ما رفته، برماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی ـ اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم.».
از همین رو، موزه شهید مدرس در تلاش است تا در راستای بازشناسی و معرفی این شهید بزرگوار گام بردارد. در همین خصوص حمزه سپهریان، مدیرعامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره)، گفت: با شروع خدمات ارزنده آستان قدس رضوی در آرامگاه شهید مدرس(ره)، این مکان مورد توجه مردم، زائران و مسافران قرار گرفت که به منظور آشنایی جامعه با زندگی، اقدامات و خدمات این شهید بزرگوار، طرح تاسیس موزه شهید مدرس(ره)مطرح شد.
موزه شهید مدرس نمایشگر بخشی از هویت تاریخی کاشمر
مدیرعامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره)، افزود: با آغاز اجرای مقدمات احداث این موزه در سال 1381، اقداماتی برای گردآوری اسناد، وسایل و تصاویر شهید مدرس(ره)، صورت گرفت و در روز دهم آذر 1383، همزمان با شصت و هفتمین سالروز شهادت آیت الله مدرس(ره) و روز مجلس، این موزه به طور رسمی افتتاح و به روی عموم گشوده شد.
وی با اعلام اینکه این موزه در فضایی 200 متری ساخته شده است و در سه بخش فعالیت می‌کند، افزود: بخش اول معرفی شهید مدرس(ره)، به روایت تصویر و اسناد است که در این قسمت سیر تاریخی زندگی آیت‌الله مدرس(ره)، به روایت تصویر از خانه محل تولد، ایام حضور در مجلس، تبعید، خانه محل شهادت، مراحل مختلف بازسازی قبر وی همراه با توضیحات و همچنین دست نوشته‌هایی از این شهید بزرگوار در ایام حضور در مجلس، اعتبار نامه‌های ایشان در مجلس و ... در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
وی اظهار کرد: بخش دوم مربوط به نمایش اشیاء و وسایل به جا مانده از شهید مدرس(ره) می‌شود که در ویترین‌ها قرار دارد تا مراجعان با زندگی ساده این شهید گرانقدر آشنا شوند. همچنین بخش سوم نیز شامل اشیایی می‌شود که توسط علاقه‌مندان به موزه به این مکان اهدا شده است.
موزه شهید مدرس نمایشگر بخشی از هویت تاریخی کاشمر
سپهریان با بیان اینکه این موزه عمر کوتاهی دارد و از همان آغاز کار علاقه‌مندان اشیاء و وسایلی را به موزه اهدا کرده‌اند، اظهار کرد: از آن جایی که بسیاری از این اشیا قدیمی نیستند و تنها از این حیث که هم دوره با ایام زندگی شهید مدرس(ره) هستند و بازدید کنندگان را با شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان شهید مدرس(ره)، آشنا می کند ثبت می‌شوند. بخشی از وسایل نیز چنانچه ارزش موزه‌ای داشته باشد، برای موزه خریداری می‌شود.
وی با اعلام اینکه در این موزه بیش ار 200 شیء به نمایش در آمده است، عنوان کرد‌: از شاخص‎ترین آن‌ها می‌توان به وسایل شهید مدرس(ره)، همچون قرآن، عصای چوبی، قلم تحریر، عصای شمشیری، چراغ روشنایی، پیراهن کرباس سفید که مدتی در موزه مرکزی نمایش داده شده است، عبا، قبا و همچنین فرش(سجاده)، شهید مدرس(ره)، اشاره کرد.
موزه شهید مدرس نمایشگر بخشی از هویت تاریخی کاشمر
مدیرعامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره)، در خصوص  قدیمی‌ترین و آخرین اشیایی که به این موزه وقف شده‌اند، گفت: قدیمی‌ترین شی‌ء این موزه، قالیچه کوچکی مربوط به دهه 50 است که برای روی قبر شهید مدرس(ره) بافته شده؛ این قالیچه که توسط شخصی به نام جعفرپور وقف شده، بعد از احداث موزه، به مکان حال حاضر منتقل شد اما جدیدترین شی هم مربوط به نامه شهید مدرس(ره)، است که روز دهم آذر 1394 توسط بازماندگان شهید مدرس(ره) به موزه اهدا شد.
وی در ادامه با بیان اینکه سالانه بیش از 70 هزار نفر به شکل انفرادی یا خانوادگی و همچنین افزون بر 400 اردوی دانش آموزی، دانشجویی، اردوهای بسیجی و ... از موزه شهید مدرس(ره)، دیدار می‌کنند، بیان کرد: شخصیت‌های مختلف کشوری و لشکری نیز از دیگر بازدیدکنندگان این موزه هستند. علاوه بر این همه ساله روز دهم آذر، سالروز شهادت آیت‌الله مدرس(ره) و روز مجلس، جمعی از نمایندگان به همراه رئیس یا نایب رئیس مجلس برای برگزاری مراسم شهادت این فقیه مجاهد در زیارتگاه ایشان حضور می‌یابند.
موزه شهید مدرس نمایشگر بخشی از هویت تاریخی کاشمر
سپهریان با اشاره به اینکه تاکنون برای مطرح کردن موزه به عنوان یکی از گزینه‌های مهم در آموزش، فرهنگ و هنر اقدامات بسیاری انجام شده است، تصریح کرد: کارکرد فرهنگی و آموزشی موزه‌ها به صورت بالقوه در اشیاء موزه‌ها نهفته است که به روش‌های مختلف می‌توان آن را بالفعل کرد.
وی با بیان اینکه اهداف اصلی این موزه معرفی شهید مدرس(ره)، است، افزود: در این راستا تاکنون برنامه‌های گوناگونی انجام شده که از آن جمله می‌توان به چاپ کتاب برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان به منظور معرفی شهید مدرس(ره)، تهیه ویژه‌نامه و بروشور برای معرفی موزه‌ها و همچنین همکاری با آموزش و پرورش برای اردوهای دانش‌آموزی و ارائه توضیحات درباره موزه به دانش‌آموزان اشاره کرد.
مطالب مرتبط
captcha