آئین پایانی پنجمین جشنواره استانی میثاق در کاشمر برگزار شد
کد خبر: 3496999
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

آئین پایانی پنجمین جشنواره استانی میثاق در کاشمر برگزار شد

گروه هنر: آئین پایانی پنجمین جشنواره میثاق با حضور معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فرماندار، مسئولان و جمعی از هنرمندان در کاشمر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آئین پایانی پنجمین جشنواره میثاق با حضور معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فرماندار، مسئولان و جمعی از هنرمندان شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه در محل مجتمع فرهنگی ـ هنری سرو کاشمر برگزار شد.
در این مراسم ناصر نبی‌زاده، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: اگر پشتیبانی مسئولان به خصوص فرماندار شهرستان نبود، چنین رویدادهایی برگزار نمی‌شد.
 معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه صحنه تئاتر استان خراسان در سال گذشته بسیار پررونق بوده و در سطح کشور به مقام های برجسته‌ای دست یافته است، عنوان کرد: روزهای باشکوهی برای تئاتر استان پیش رو است.
وی با اشاره به این که برگزاری پنج دوره تئاتر میثاق روند رو به رشدی داشته است، گفت: امیدواریم چنین حرکت هایی در استان بیشتر شود و سال آینده جشنواره تئاتر میثاق را به صورت منطقه‌ای در حوزه خراسان بزرگ برگزار کنیم.
مهدی فروزان، فرماندار کاشمر، نيز در اين مراسم با اشاره به اینکه بسیار خوشحالم که امروز پنجمین جشنواره استانی میثاق را در کاشمر برگزار می‌کنیم، گفت: اوج هنر تئاتر در ایجاد یک رابطه متقابل بین بیننده و اجرا کننده تئاتر است، هرگاه بتوانیم این رابطه را متقابل کنیم و آنچه را که برون‌داد وجود افراد است و طرف مقابل انتظار دارد، را اجرا کنیم؛ این رابطه عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه تئاتر یکی از پاک‌ترین و بی‌آلایش‌ترین هنرهای اصیلی است که در ذات همه ایرانی‌ها وجود دارد، اظهار کرد: اگر هنرمند می‌خواهد در اوج قله هنر بایستد، باید گرد خاک صحنه نمایش را بخورد و پستی بلندی‌های این هنر را در خود تجسم کند تا بتواند در اوج این هنر قرار گیرد.
فروزان با اعلام اینکه اگر امروز هنرمندان ما می‌توانند صحنه‌های عاشورا را بر پرده‌های نمایش و یا نمایش‌های خیابانی اجرا کنند و انتقال فرهنگ عاشورا را به خوبی عملیاتی می‌کنند از هنر ایرانی‌ها است، افزود: اگر امروز ایرانی‌ها می‌توانند فداکاری حضرت ابالفضل العباس(ع)، و یا فداکاری حضرت زینب(س) را به عنوان بانوی بزرگ پیام آور کربلا عملیاتی کنند، اوج هنر نمایشی را نشان می‌دهد.
وی در ادامه خطاب به هنرمندان با بیان اینکه انقلاب از شما تنها یک خواسته دارد و آن اینکه اوج ایثار، مقاومت و رشادت‌ها را بر روی صحنه تئاتر به نمایش بگذارید، عنوان کرد: هنر اصیل هنری است که بتواند واقعیت جامعه را به بهترین وجه عملیاتی و اجرایی کند.
در ادامه بهروز بنیادی، منتخب مردم كاشمر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هنر تئاتر به عنوان مادر تمامی هنرها محسوب می‌شود، گفت: گاهی برای هنر تئاتر نیاز است که حواس پنجگانه و حتی حس ششم وارد عمل شود.
وی با بیان اینکه هنر تئاتر در کنار خود شعر و موسیقی را به جامعه معرفی می‌کند و این نشان دهنده این است که خداوند متعال از روز اول هنر را با ما آفریده است، اظهار کرد: هنر آمده است که حس زیبایی شناسی را افزایش داده و تسکین بخش روح و روان ما باشد.
بنیادی با اشاره به اینکه امروز خوشحالیم که در روز میلاد حضرت اباعبدالله به عنوان کامل‌ترین هنرمند عرصه گیتی در جمع هنرمندان حضور داریم، عنوان کرد: تمامی زندگی امام حسین(ع)، برای ما و هنرمندان درس است.
وی با بيان اینکه زندگی امام حسین(ع)، فقط اشک و آه و ماتم نیست، از هنرمندان خواست جنبه‌های زیبای این واقعه بزرگ را به جامعه ارائه دهند؛ همچنین از مسئولان درخواست كرد اجازه دهند هنرمندان با آزاداندیشی و فراغ بال بیشتر هنر خود را به جامعه معرفی کنند.
بنیادی با تأکید بر اینکه هنر دولتی، انحصارطلبی و در قفس گذاشتن افکار نیست، بیان کرد: هنر و هنرمند باید آزاد باشند تا مردم خودشان انتخاب کنند؛ چون زمانی هنر و هنرمند را می‌توانیم ارتقا دهیم که افراد جامعه را از دوران طفولیت با آن آشنا کنیم.
بنابر اين گزارش، در پایان مراسم هیئت داوران پس از بحث، بررسی و تبادل نظر در بخش طراحی بروشور نمایش زرافه از مشهد مقدس را مورد تقدیر قرار دادند، اما در بخش نور هیئت داوران هیچ گونه انتخابی نداشتند.
همچنین در بخش گریم لوح تقدیر و جایزه نقدی به خانم فرخ گندم‌کار در نمایش سقوط آزاد از نیشابور تعلق گرفت و در بخش طراحی لباس نیز مؤسسه خیریه صاحب الزمان(عج) برای تئاتر بلوط‌های تلخ از تربت حیدریه توانست لوح تقدیر جشنواره را از آن خود کند.
داوران این دوره از جشنواره در بخش موسیقی تنها یک برگزیده داشتند که دیپلم افتخار و سرو زرین جشنواره به مرتضی بحرینی، جهت موسیقی نمایش آوازهای عقیم زیر آفتاب از کاشمر اهدا شد.
در ادامه هیئت داوران در بخش طراحی صحنه سرو زرین و لوح تقدیر را به حمید حسن زاده به نمایش آوازهای عقیم زیر آفتاب از کاشمر اختصاص دادند و در بخش بازیگری اول زن، دیپلم افتخار، سرو زرین و جایزه نقدی را به آرزو نصیری‌نسب جهت اجرا در نمایش سقوط آزاد از نیشابور اهدا کردند.
در بخش بازیگری اول مرد دیپلم افتخار، سرو زرین و جایزه نقدی به سید جواد حسینی جهت نمایش سقوط آزاد از نیشابور اهدا شد.
در پنجمین جشنواره تئاتر میثاق در بخش بازیگری مرد از مهران مطیع به عنوان هنرمند پیشکسوت تقدیر و تشکر به عمل آمد.
در نویسندگی مهدی حسن‌زاده جهت نمایش عشق در کمین است از تربت حیدریه و بهزاد آقاجانی در نمایش سقوط آزاد از نیشابور به عنوان منتخبین معرفی شدند.
در این بخش همچنین دیپلم افتخار و سرو زرین به صحرا رمضانیان جهت نمایش آوازهای عقیم زیر آفتاب از کاشمر تعلق گرفت و در بخش کارگردانی از مهدی حسن زاده جهت نمایش عشق در کمین است از تربت حیدریه تجلیل شد.
در پایان این مراسم بنا به آراي هیئت داوران جشنواره مرکب از حامد امان‌پور و عبدالله برجسته از مشهد و محمد ناصری از کاشمر نمایش عشق در کمین است به نویسندگی و کارگردانی مهدی حسن‌زاده از تربت ‌حیدریه به جشنواره کشوری بسیج، عقیم زیر آفتاب به نویسندگی صحرا رمضانیان و کارگردانی میترا محمدیان از کاشمر به جشنواره استانی رضوان و سقوط آزاد به نویسندگی و کارگردانی بهزاد آقاجانی از نیشابور به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه یافت.
يادآور مي‌شود، بهمن‌ماه 94 پس از بازبینی آثار جشنواره توسط داوران از بین 25 گروه نمایشی، هفت نمایش برای حضور در جشنواره استانی تئاتر میثاق انتخاب شدند که گروه‌های نمایشی از شانزدهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه با اجرای هفت نمایش منتخب در مجتمع فرهنگی ـ هنری سرو کاشمر با یکدیگر به رقابت پرداختند.

captcha