حضور رهبران ادیان در همایش سیره و معارف رضوی
کد خبر: 3526383
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶

حضور رهبران ادیان در همایش سیره و معارف رضوی

گروه اندیشه: دبیر علمی همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی با بیان اینکه در این همایش اندیشمندانی از سایر ادیان حضور دارند، گفت:‌ به دنبال یک گفت‌وگوی نقادانه و ثمربخش میان تفکرات شیعی و اسلامی و تفکرات سایر ادیان هستیم تا حاصل آن دفاع عقلانی از تفکر توحیدی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جعفر مرواریدی، دبیر علمی همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی در نشست خبری همایش ملی سیره و معارف رضوی که امروز هشتم شهریورماه در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه این همایش فروردین‌ماه سال 96 برگزار می‌شود، توسعه ارتباطات بین‌المللی و کسب تجارب مشترک را از جمله اهداف این همایش دانست.
ارائه تفکر شیعی امام رضا(ع)
وی معرفی معارف رضوی در دنیای امروز به عنوان یکی از دغدغه‌های کنونی جهان اسلام را از دیگر این اهداف برشمرد و گفت: قصد داریم بخشی از تفکر شیعی امام رضا(ع) که تفکری عقلانی، معنوی، عادلانه و رحمانی است را در قالب این همایش نمایش دهیم.
مرواریدی افزود: به دلیل مصادف شدن تاریخ برگزاری همایش با رخداد مشهد 2017، در قالب پنل ویژه‌ای، معرفی مشهدالرضا(ع) به عنوان شهری برای پاسداشت فرهنگی و معنویت در جهان اسلام صورت می‌گیرد که معرفی منابع بالقوه وحدت و منابع فکری و فرهنگی در زمینه مطالعات اسلامی مشهد، مشهد به عنوان قلب تپنده حیات اسلامی صلح‌محور و همچنین معرفی مفأخر و اندیشمندان این شهر از ویژگی‌های عمده این پنل به شمار می‌رود.
وی با اشاره به پنج پنل دیگر این همایش اضافه کرد: مباحث تئوری و منابع بنیادی مفاهیم اسلامی، قرائت‌های فلسفی، کلامی و فقهی از عدالت و پیامدهای اخلاقی آن و گفتمان حقوقی، گفتمان اخلاقی و اسلامی، اخلاق گفت‌وگو و همزیستی عادلانه در سیره امام رضا(ع) و نقش عدالت در تعامل تمدنی جهان اسلام با دیگر تمدن‌ها از جمله این موارد است.
حضور اندیشمندانی از سایر ادیان
دبیر علمی همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی اظهار کرد: تأکید ما در این همایش بر پنل چهارم است که با حضور اندیشمندانی از سایر ادیان برگزار خواهد شد. ما به دنبال یک گفت‌وگوی نقادانه و ثمربخش میان تفکرات شیعی و اسلامی و تفکرات سایر ادیان هستیم تا حاصل آن دفاع عقلانی از تفکر توحیدی باشد.
مرواریدی با بیان اینکه در برگزاری این همایش با 30 مؤسسه و دانشگاه همکاری داریم، تصریح کرد: این همایش در سه بخش موازی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی برگزار می‌شود و میهمانان خارجی انگلیسی‌ و عرب زبان حضور دارند.
سومین دوره همایش سیره و معارف رضوی
سپس حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، دبیر همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی با اشاره به برگزاری سومین دوره از همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی، گفت: برگزاری همایشی در سطح بین‌المللی و با رویکرد سیره و معارف رضوی از ضرورت‌های تعامل دانشگاه با مجامع بین‌المللی است.
وی با بیان اینکه دانشکده الهیات با پیشینه ۵۷ سال فعالیت، جزو دانشکده‌های پرافتخار دانشگاه فردوسی است، ادامه داد: از همین رو سومین همایش سیره و معارف رضوی را با همکاری بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) و وزارت علوم در سطح بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: از مزایای برگزاری این همایش در سطح بین‌الملل با رویکرد سیره و معارف رضوی، شناخت ظرفیت‌های بین‌المللی برای همکاری با مراکز دانشگاهی، آموزشی، پژوهشی و همچنین اندیشمندان اسلامی است.
رئیسیان اضافه کرد: از دیگر مزیت‌های برگزاری چنین همایش‌هایی ارائه فرهنگ و معارف ناب اسلامی است که می‌توانیم توانایی‌های خود را به این مراکز و اندیشمندان ارائه کرده و زمینه همکاری در آینده را فراهم کنیم.
وی ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی با دانشگاه‌های دنیا از جمله دانشگاه هارتفورد آمریکا و کشور آلمان داشته‌ایم و سفرهایی در این زمینه صورت گرفته که در قالب این سفرها تبادل استاد و دانشجو به شکل اسلامی در رشته مطالعات اسلامی با دو دانشگاه آلمان انجام شده است.
معرفی مشهدالرضا(ع) در همایش سیره و معارف رضوی
در ادامه این نشست عباس جوارشکیان، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی، بیان کرد: این همایش در بازه پایانی فروردین‌ماه سال آینده برگزار می‌شود که در قالب این همایش برای معرفی مشهدالرضا(ع) در سال 2017، ارایه صنایع فرهنگی در مشهد، نمایشگاه کتاب و برنامه‌های فرهنگی و جانبی صورت می‌گیرد.
برنامه‌های ویژه‌ای از قبیل دبیر اجرایی همایش بین‌المللی سیره و معارف رضوی با بیان اینکه این همایش، سومین همایش علمی و پژوهشی از سلسله همایش‌های سیره و معارف رضوی است که این عنوان کلی در هر نوبت تغییر می‌کند، گفت: علاوه بر اساتید حوزه و دانشگاه، بخشی نیز در این همایش برای ارایه مقالات دانشجویان در نظر گرفته شده است.
captcha