زبان فارسی، زبان دوم اسلام است
کد خبر: 3560076
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
رحیم‌پور ازغدی:

زبان فارسی، زبان دوم اسلام است

گروه معارف: رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه زبان فارسی، زبان دوم اسلام است، ادامه داد: اسلام با زبان عربی وارد ایران شد اما با زبان فارسی به کشورهای مختلف ورود پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صبح امروز، 17 دی‌ماه در مراسم تقدیر از فرزندان ممتاز ایثارگران مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه قوی‌ترین استقامت‌ها در جریان انقلاب در مشهد انجام گرفته است، اظهار کرد: قتل عام مشجد گوهرشاد نمونه‌ای از استقامت مردم مشهد محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه دشمنان و به خصوص انگلیسی‌ها در ایران برای از بین بردن فرهنگ ما تلاش زیادی کردند، گفت: اولین هدف آن‌ها تغییر خط و الفبا بود، این طرح را ابتدا در کشور ترکیه پیاده کردند.
رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه زبان فارسی، زبان دوم اسلام است، ادامه داد: اسلام با زبان عربی وارد ایران شد اما با زبان فارسی به کشورهای مختلف ورود پیدا کرد، به گونه‌‍ای که در بسیاری از کشورها زبان فارسی حاکم بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اسلام را اغلب تجار و علما شیعه و سنی به کشورهای مختلف بردند، علما و تجاری که از ایران به کشورهای مختلف سفر می‌کردند با صحبت و خدمت به مردم، آن‌ها را به اسلام دعوت می‎‌کردند. هزار سال پیش در اندونزی حکومت شیعه تشکیل شد، حتی شهری در این کشور وجود دارد که در ایام محرم به عزاداری می‌پردازند، سه میلیون سادات سنی در اندونزی حضور دارند.
رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 50 دیوان شعر از شاعران بزرگ مسلمان سنی محب اهل‌بیت(ع) در بوسنی وجود دارد، همچنین در گذشته، کشورهای مختلفی به زبان فارسی سخن می‌گفتند هم‌اکنون نیز بیش از 100 ها کلمه فارسی در زبانشان وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با وجود اینکه دشمن تلاش خود را کرد تا ایران نیز مانند ترکیه و عراق زبان و خطش عوض شود، در مقابل این موضوع مقاومت شد زیرا اگر این هدف محقق می‌شد ما دیگر نمی‌توانستیم تاریخ 100 سال قبل خود را بخوانیم همانند اتفاقی که در ترکیه رخ داده است.
وی ادامه داد: طرح دیگر دشمنان حذف و نابودی حوزه بود، به صورتی که هیچ آخوندی لباس آخوندی نپوشد، یکی دیگر از اهدافشان کشف حجاب زنان با عنوان پیشرفت و مدرنیته شدن بود، مسئله کشف حجاب از زمان رضاخان مطرح نشد، این موضوع قبل از حکومت پهلوی یعنی از دوره قاجار مطرح شده بود، در این راستا بنیاد فراماسونری تشکل شد که به سراغ درباریان، بازاریان و فرزندان علما رفتند تا به بهانه رفتن به اروپا و سرویس دادن، آن‌ها را وابسته به خود کنند، در آن زمان فراماسونری یک باشگاه روشن فکری بود که صحبت از آزادی، برابری، پیشرفت و تمدن می‌کردند، حتی بعضی از روحانیون هم وارد آن شدند.
وی ادامه داد: این افراد معتقد بودند روحانیت مانع پیشرفت کشور است و تا زمانی که روحانیت حاکم بوده و نهادهای مذهبی حرف اول را در کشور می‌زنند علم و ترقی، فقر و استبداد راه حل ندارد، اروپا نیز از زمانی پیشرفت کرد که بی دین شد.
رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: در حالی که مسئله کشف حجاب از دوران قاجار مطرح شد اما به گفته خود انگلیسی‌ها، رژیم قاجار توان اجرای صد در صد طرح‌های انگلیسی‌ها را به دلیل ترس از مردم و روحانیت نداشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ابتدا در کشور ما چون تحت نفوذ فرانسه بود زبان فرانسه اجباری شد و بعد از آن زبان انگلیسی، تحقیر به جایی رسید که استاد آمریکایی در دانشگاه شیراز قواعد فارسی را به انگلیسی به دانشجویان درس می‌داد.
وی با بیان اینکه روحانیت دارای لباس ویژه نیست، عنوان کرد: در گذشته عبا عمامه لباس عادی همه مردم ما بوده، از زمان کشف حجاب، لباس مردم عادی تغییر کرد اما روحانیون مقاومت کرده و همان لباس را پوشیدند، در واقع از 100 سال پیش این لباس به عنوان لباس خاص روحانیون علم شده است.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به پروژه تغییر لباس روحانیت و کشف حجاب زنان، بیان کرد: هدف سرکوب کردن هویت دینی در جامعه بود و با تغییر لباس مردان به سبک غربی و برهنگی زنان در تلاش بودند تا روحانیت را به حاشیه ببرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بعد از این اتفاق، 90 درصد علما خلع لباس شدند، این قبیل علما از خانه‌های خود بیرون نمی‌آمدند همان طور که برخی از زنان نیز چند سال از خانه بیرون نیامدند، تحمیل بی‌حجابی با چوب و چماق و انواع تبلیغات ادامه پیدا کرد تا سال 1320 که کشور اشغال شد، در این بین فضا برای انجام فعالیت‌های مذهبی باز شد.
وی با تاکید براینکه اولین تظاهرات ضد حکومت، 17 دی ماه سال 56 در مشهد توسط زنان اتفاق افتاد، افزود: زنان محجبه مشهدی در دفاع از حجاب از میدان بیت‌المقدس کنونی تظاهرات خود را آغاز کردند تا به میدان شهدا و میدان شاه گذشته برسند اما توسط ماموران حکومتی متواری شدند، چون در این تظاهرات هیچ کسی کشته نشد زیاد به چشم نیامد اما در تظاهرات 19 دی قم به دلیل درگیری و کشته شدن، در تاریخ به عنوان اولین تظاهرات به ثبت رسیده است.
رحیم‌پور ازغدی یادآور شد: مادر بنده نیز در این تظاهرت حضور داشتند و در سال 42 که امام تبعید شدند اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را به همراه پدرم شب تا صبح دست نوشته و پخش می‌کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زمانی که رهبران انقلاب در تبعید به سر می‌بردند زنان مسلمان طلا و جواهرات خود را جمع کرده و پدر بنده به تبعیدگاه برای کمک به نهضت می‌برد، در آن زمان رهبر مظعم انقلاب نامه‌ای خطاب به والده بنده نوشتند که هنوز نیز موجود است.
وی اضافه کرد: در سال 57 برخی از بانوان مسلمان مشهدی در اطراف کوه‌های مشهد جمع شده و به آموزش مسلحانه می‌پردازند تا اگر زمانی نیاز شد بتوانند از خود دفاع کنند، همچنین آموزش‌های اولیه را دیدند تا در صورت مواجه با مجروحان آن‌ها را در منزل درمان کنند.

captcha