بررسی موضوع از سرگیری سفر زائران ایرانی به سوریه
کد خبر: 3567388
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

بررسی موضوع از سرگیری سفر زائران ایرانی به سوریه

گروه جامعه: سرپرست سازمان حج و زیارت در دیدار وزیر گردشگری سوریه، از اعزام هیئتی ایرانی به آن كشور برای بررسی بسترهای لازم به ویژه پیوست امنیتی برای از سرگیری سفر زائران ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت در دیدار با وزیر گردشگری سوریه عنوان کرد: دشمنان مشترك ما باعث شدند تا زائران ایرانی از چند سال پیش از زیارت عتبات در سوریه محروم شوند و قطعا ما علاقه‌مند هستیم تا شرایط مناسبی برای از سرگیری اعزام زائران ایرانی به سوریه فراهم‌ شود.

وی افزود: آنچه ما به عنوان سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌كنیم، اعزام منظم و سازماندهی شده زائران ایرانی به سوریه است همانگونه كه زائران ما به عتبات عالیات عراق اعزام می‌شوند.

محمدی ادامه داد: مادامی كه مسئولیت اعزام زائران به عهده سازمان حج و زیارت است، لازم است تا بسترهای لازم به ویژه الزامات امنیتی در كشور سوریه فراهم شود و ما از آن اطمینان داشته باشیم.

وی بیان كرد: از دو سال گذشته با جدیت موضوع اعزام زائران ایرانی به سوریه را دنبال می‌كنیم و همانطور كه اشاره شد مهمترین موضوع در سفر زائران به سوریه موضوع امنیت است.

سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین مكاتبات طرف سوری با ایران گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا هیئتی كارشناسی از ایران با هماهنگی وزارت گردشگری سوریه برای بررسی پیوست امنیتی سفر و دیگر امور اجرایی و خدماتی این سفر زیارتی بزودی به آن كشور اعزام شوند و در كنار مسئله امنیت، امور اسكان، تغذیه و حمل و نقل نیز از دیگر دغدغه‌های ما است كه توسط شركت تحت نظارت وزارت گردشگری سوریه ارائه خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت تصریح كرد: قطعا تصمیم گیری دقیق در خصوص از سرگیری اعزام زائران به سوریه، به نتیجه بررسی كمیته‌ای كه بزودی عازم سوریه خواهندشد و همچنین تایید نهایی مراجع ذی‌صلاح كشورمان بستگی دارد.

همچنین «بشر یازجی» وزیر گردشگری سوریه در دیدار با سرپرست سازمان حج و زیارت، ضمن تبریك انتصاب وی گفت: قبل از هر چیز شهادت شهدای مدافع حرم دو كشور را تسلیت عرض می‌كنم و همچنین از شهادت آتش نشان‌ها در آتش سوزی ساختمان تجاری ابراز تأسف كرده و برای بازماندگان و مجروحان این حادثه آرزوی شفا می‌كنم.

وی كه برای حضور در مراسم انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به ایران سفر كرده بود، بیان كرد: برگزاری این مراسم در این شهر مقدس فرصت مناسبی برای ارج نهادن به ارزش های والای اسلامی است.

وزیر گردشگری سوریه با اشاره به امضای تفاهم نامه میان دو كشور درخصوص از سرگیری اعزام زائران ایرانی به سوریه بیان كرد: امیدواریم امسال در خصوص مباحثی كه مورد نظر دو كشور در زمینه زائران است، به نتیجه برسیم.

وی در سخنانش به پیشینه تاریخی ارتباطات و روابط دو كشور اشاره كرد و گفت: هر دو كشور در طول سنوات گذشته دشواری‌هایی را متحمل شده و البته به پیشرفت‌هایی نیز دست یافته اند. در دهه 80 میلادی جنگ تحمیلی برای جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و آن روزها سوریه در كنار ایران بود، امروز هم در شرایط درگیری سوریه با گروه‌های تكفیری برادران ایرانی در كنار ما هستند و ما از این بابت از برادران ایرانی خود سپاسگزاریم و باید با روابط دو طرفه در مقابل خطراتی كه هر دو كشور را تهدید می‌كند، ایستادگی كنیم.

یازجی ادامه داد: وقتی آمارهای حضور زائران كشورهای مختلف در سوریه را می‌بینم احساس ناراحتی می‌كنم كه چرا امروز شاهد حضور زائران ایرانی در میان زائران در سوریه نیستیم. از سال 2013 تاكنون با توجه به سفر گردشگران و زائران برخی كشورها به سوریه تا به حال گزارشی نداشته‌ایم كه آسیبی به زائرین و گردشگران خارجی در سوریه وارد شده‌باشد.

وزیر گردشگری سوریه بیان كرد: ما علاقمندیم كه زمینه برای سفر زائران ایرانی به سوریه و همچنین سفر زائران و گردشگران سوری به ایران فراهم شود و در این زمینه مسائل مادی برای ما اهمیت ندارد و امیدواریم این دیدارها به روابط سودبخشی بیانجامد و جلسات ما بهره‌وری معنوی زائران و خانواده‌های آنان از مسئله زیارت را در پی داشته باشد و تلاش ویژه مسئولان دو كشور و اقدامات زیربنایی آنان به نفع زائران باشد.

«عدنان محمود» سفیر سوریه در تهران نیز كه در این دیدار حضور داشت برلزوم داشتن برنامه مدون برای جلسات كارشناسی دو طرف و پیگیری مسائل سفر زائران تأكیدكرد.

captcha