نصب تندیس نویسنده «روضة الشهداء» در زادگاهش
کد خبر: 3585281
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳

نصب تندیس نویسنده «روضة الشهداء» در زادگاهش

گروه شهرستان‌ها: همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز تندیس و مجسمه نویسنده کتاب روضةالشهدا «ملاحسین واعظ کاشفی» در زادگاهش، سبزوار نصب شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با نزدیک شدن به سال جدید و در راستای بزرگداشت مشاهیر سبزواری، تندیس و مجسمه نویسنده کتاب روضةالشهدا «ملاحسین واعظ کاشفی» در زادگاهش، سبزوار نصب شد.
این اثر هنری که توسط مجتبی مومن در مدت 18 ماه ساخته شده است به ارتفاع 7 متر  و 15 سانتیمتر و از جنس فایبرگلاس بر روی پایه ای از جنس بتن ساخته شده و اولین مجسمه حجمی در شهرستان سبزوار محسوب می‌شود.
نصب تندیس نویسنده«روضة الشهداء» در زادگاهش سبزوار
این تندیس هنری در 29 اسفند همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت در کنار میدان لاله سبزوار در بخشی از محوطه اداره ارشاد که با عقب نشینی آزاد شد نصب گردید.
یاد آور می‌شود به نوشته منابع تاریخی، کمال‌الدین حسین بن علی سبزواری مشهور به حسین واعظ کاشفی در سال ۸۴۰ هجری قمری در سبزوار متولد و علوم دینی، ریاضی، و خوش‌نویسی را در دوران جوانی یاد گرفت و پس از آنکه مدتی را در زادگاهش به وعظ و سخنرانی گذراند به نیشابور و سپس مشهد نقل مکان کرد.
نصب تندیس نویسنده«روضة الشهداء» در زادگاهش سبزوار
این عالم نویسندهٔ پرکار، منجم، مفسر قرآن، ریاضی‌دان و واعظ تأثیرگذار در عصر تیموریان بود که عمده شهرت او به واسطهٔ نگارش مقتل روضة الشهدا است که در دوران صفویه برای اجرای تعزیه و روضه‌خوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
کاشفی به دلیل اینکه به وعظ و نصیحت مردم می‌پرداخت به واعظ مشهور شد وکسی که در زمینهٔ تفسیر قرآن تخصص خاص داشته بعد از رحلتش در هرات تدفین و در زمان محمد رضا پهلوی بنای یاد بودی در سبزوار ساخته شد و در سال 1379 با شماره 3516 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
captcha