تحقق شعار سال با تولید آثاری با محتوای امید و عشق به مردم
کد خبر: 3589126
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

تحقق شعار سال با تولید آثاری با محتوای امید و عشق به مردم

گروه فرهنگی: کارگردان تئاتر «رنگ تنهایی» پرداختن به معضلات اجتماعی به نوعی اخلاق و نمادهایی غیر عرفی در جامعه و ابزاری بودن زن را موضوع این تئاتر دانست و افزود: در این نمایش به خوبی نشان می‌دهد که با روی کار آمدن زنان در جامعه مردانگی مرد در بازار از او گرفته شده و مشکلاتی در خانواده‌ها به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی، تئاتر میثاق با هدف تقویت فرهنگ دینی و ترویج مفاهیم انسانی، توجه به ظرفیت‌های فرهنگ و هنر بومی و تعمیق مفاهیم اخلاقی و ارزشی، ارتقاء فرهنگ عمومی، تحکیم بنیان خانواده با توجه به فعالیت‌ هنرمندان متعهد به منظور ایجاد فرصت و حمایت از گروه‌های نمایشی و نیز ارتقای کیفی آثار شرکت‌کننده و گسترش تعداد مخاطبان در طول برگزاری جشنواره، برگزار می‌شود.

این تئاتر در ششمین دوره خود با موضوعات خلق آثار نمایشی با تکیه بر مفاهیم دینی و ارزشی، تولید آثار نمایشی مرتبط با ارزش‌های اجتماعی، خلق آثار نمایشی با هدف توجه به فرهنگ بومی و محلی اقوام ایرانی، نقش مقاومت، رشادت و ایثارگری در دوران هشت سال دفاع مقدس، پرداختن به ارزش‌های اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ عفاف و حجاب و تبیین حضور آگاهانه و مؤثر زن ایرانی، تولید آثار نمایشی با هدف ایجاد و گسترش امید و نشاط در جامعه و توجه به صلح جهانی صورت می‌گیرد. در این راستا با یکی از کارگردانان تئاتر که اثر وی به این دوره از جشنواره راه یافته به گفت‌وگو پرداختیم.

جلال بلوکی، کارگردان تئاتر «رنگ تنهایی» در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص موضوع این تئاتر، اظهار کرد: تئاتر «رنگ تنهایی» به موضوع شک می‌پردازد و اینکه توانایی مرد و مردانگی آن در بازار و اجتماع از‌ آن گرفته شده است و باعث شده مرد خانه‌نشین شود و زن به سرکار برود.

وی ادامه داد: این تىاتر علاوه بر پرداختن به معضلات اجتماعی به نوعی اخلاق و نمادهایی که در خصوص ابزار بودن زن در جامعه امروز وجود دارد به معرض نمایش می‌گذارد.

بلوکی تصریح کرد: موضوع قتل و کشته شدن زن توسط مرد از آنجا شکل می‌گیرد که زن به سرکار می‌رود و معضلاتی برای او پیش می‌آید و باعث می‌شود مرد به همسر خود شک کند و نهایتا او را به قتل برساند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: قسمتی از این نمایش، درگیری دکتر روانشناس را نشان می‌دهد که می‌خواهد ثابت کند که موضوع اتفاق افتاده قتل بوده‌ یا نه.

نمایش لایه‌ای از دین و اخلاق در تئاتر «رنگ تنهایی»

بلوکی هدف از نوشتن این نمایش را سوژه روز دانست و عنوان کرد: بحث اقتصادی در این تئاتر به خوبی دیده می‌شود و اینکه در جامعه امروز زنان بسیاری سرکار می‌روند و این سرکار رفتن موجب اتفاقاتی شده و زن را تبدیل به یک ابزار کرده است چیزی که در دین و شرع هم به آن تاکید شده و این مساله مورد سوال است که چرا زن باید ابزاری باشد. اگر قرار است که زنی کار کند باید به مقدار مرد دست مزد داشته باشد و ساعت مشخصی برود و بیاید.

این کارگردان برجسته تئاتر ادامه داد: در قسمتی از نمایش اشاره به ارتباط مدیر و کارمند شرکت می‌شود که مدیر از کارمند خود می‌خواهد که از فردا مانتو با رنگ قرمز بپوشد و حتی بعضی اوقات از زن می‌خواهد که فلان ساعت شب همراه ‌او باشد در حالی که این موضوع عرف جامعه اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه این نمایش دو بازیگر بیشتر ندارد، تصریح کرد: عوامل این نمایش، بازیگران، جلال بلوکی و علی ثانی- دکور، سعید حداد- مدیرصحنه، علیرضا فرزانه، کارگردان ،جلال بلوکی و نویسندگان، جلال بلوکی و محمد ابراهیمی هستند.

کارگردان تئاتر «رنگ تنهایی» در پاسخ به ا ین سوال ارزیابی خود را از پنج دوره برگزاری جشنواره میثاق بفرمایید، عنوان کرد: اولین سالی است که در جشنواره میثاق شرکت می‌کنم، دوره‌های قبلی کیفیت آن بهتر بوده است درکل جشنواره میثاق، جشنواره خوبی است اما مثل هر جشنواره‌ای کسری‌هایی دارد که بماند.

بلوکی با اشاره به برخی ناملایمات در جشنواره، افزود: کارگردانانی در این دوره از جشنواره شرکت می‌کنند که کارگردان نیستند و کسی دیگر برای آنها کار می‌کند افرادی که حتی بازی‌ هم نکرده‌اند و در تئاتر نیستند این مسائل باعث می‌شود کیفیت جشنواره پایین بیاید.

کارگردان تىاتر «کرگردن در کویر» ادامه داد: جشنواره میثاق با یک‌ سری بی‌نظمی‌ها در زمان برگزاری جشنواره روبه رو است مثلا در نحوه بازبینی وتغییر زمان‌ جشنواره این مشکلات دیده می‌شود.

بلوکی با اشاره به اینکه نمایش «رنگ تنهایی» را دو سال پیش نوشته‌ام، بیان کرد: این نمایش دو بار بازنویسی شده است تا به جشنواره راه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» در زمینه فرهنگ و هنر چه کارهایی می‌تواند، انجام شود، افزود: باید کارهای نگرشی تولید شود، چراکه نگرش مردم ما مقداری تغییر کرده و باور کرده‌اند که بی‌پول و بی‌کار هستند و این موج منفی یعنی بی‌پولی و بی‌کاری در جامعه گسترش پیدا کرده است. در صورتی که سیاستمدارها و بزرگان مملکت در هر شرایطی دارند برای این کشور جوش می‌زنند واین شرایط را دوست ندارند.

تحقق شعار سال با تولید آثار نگرشی امید، عشق، به مردم امکان‌پذیر است

کارگردان تئاتر «رنگ تنهایی» تصریح کرد: ما باید آثاری تولید کنیم که به مردم دید و فضای بهتری دهد و نگرش مردم را به سمت امید و آرامش و محبت، عشق، ایمان برد.

وی با بیان اینکه اصولا هنرمندان به سمت اعتراض قدم برداشته‌اند، عنوان کرد: هنرمندان در هر فضایی اعتراض را می‌بینند اگر امسال کارها سمت کارهای نگرشی برود و همه افراد فضای اجتماع را با دید دیگری ببینند، این که سلامت و زنده هستند و در آرامش و صلح زندگی می‌کنند، با همفکری، توکل و آرامش و با دید روشن می‌توان به مساله «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» جامعه عمل پوشاند.

captcha