رواج جشن‎های بدون پایه و اساس؛ معضل جدید جامعه
کد خبر: 3654314
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

رواج جشن‎های بدون پایه و اساس؛ معضل جدید جامعه

گروه اجتماعی: رواج جشن‌هایی مثل جشن طلاق، اولین قدم کودک، جدایی کودک از پوشک و...یکی از نیازهای اصلی زندگی نیست که برای آن هزینه‌های زیادی صرف شود؛ این در حالی است که با انتشار تصاویر این جشن‌ها در فضای مجازی عموم مردم تصور می‌کنند که نیازمند برگزاری چنین جشن‌هایی هستند و با پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌خواهند تا خود را از این قافله عقب تصور نکنند.

سیدمهدی یاراحمدی خراسانی، استادیار دانشگاه پیام نور مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: به تازگی برخی از جشن‌ها در بین مردم رواج یافته که منشأ و اساس اخلاقی ندارد، به عنوان مثال جشن‌های تعیین جنسیت جنین، جشن جدایی کودک از پوشک و جشن طلاق از آن جمله است.
وی با اشاره به اینکه هر کاری برای اینکه مشروعیت دینی و اجتماعی داشته باشد باید منشأ اخلاقی درستی نیز داشته باشد، ابراز کرد: به عنوان نمونه جشن شب یلدا که ریشه کهنی در تاریخ کشورمان دارد، به منظور افزایش صله رحم در بین بستگان و خویشاوندان است که این جشن با پرهیز از تجملات و افراط به منظور ازدیاد مهر در بین مردم برگزار می‌شده است.
یاراحمدی خراسانی با بیان اینکه تمام رسوم باید دارای هدف و ریشه درستی باشند، گفت: به عنوان نمونه ما برای جشن ازدواج توصیه‌های اسلامی داریم و همچنین برای جشن عید غدیر اعمال ویژه‌ای از سوی ائمه(ع) به مسلمان‌ها سفارش شده است؛ بنابراین زمانی که ریشه یک رفتار درست باشد با برخی از بدعت‌ها نمی‌توان اصل قضیه را رد کرد.
استادیار دانشگاه پیام نور مشهد با تأکید براینکه تجملاتی کردن جشن ازدواج یکی از بدعت‌هایی است که در سنت زیبای جشن ازدواج وارد شده است، اظهار کرد: اشرافی برگزار کردن ازدواج زمینه چشم و هم‌چشمی را در بین افراد فراهم می‌کند، اما در نهایت نمی‌توان گفت که برگزاری جشن ازدواج کار نادرستی است، زیرا در برگزاری این جشن پیام‌هایی نهفته است که از آن جمله می‌توان به اطلاع یافتن مردم در خصوص وصلت دو خانواده اشاره کرد.
وی ابراز کرد: اما جشن‌هایی مثل جشن جدایی کودک از پوشک و یا جشن طلاق که با دعوت و اطلاع‌رسانی از افراد زیادی است نه تنها ریشه درستی نداشته بلکه هدف درستی نیز ندارد و باعث ترویج این رفتار اشتباه در جامعه می‌شود.
یاراحمدی خراسانی با بیان اینکه جشن طلاق از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای نابودی نظام خانواده ایجاد شده است، ابراز کرد: طلاق موضوع مذمومی در جامعه نیست اما برای چنین اتفاقی که دو نفر به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر توان ادامه زندگی را ندارند، هیچ ضرورتی برای برگزاری جشن وجود ندارد.
حس تفاخر، هدف اصلی جشن‌های نوظهور
وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی این گونه جشن‌ها ایجاد تفاخر و رواج تشریفات است که هدف ذاتی درستی نیست، عنوان کرد: متأسفانه تصاویر این جشن‌ها از سوی خانواده‌ها در شبکه‌های مجازی قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که دیگران زندگی ساده خود را با زندگی تجملاتی مردم مقایسه کنند و در این حالت رضایت‌مندی آنان از زندگی پایین می‌آید. این درحالی است که هیچ‌گاه این تصاویر نشان دهنده باطن زندگی آنها نیست.
استادیار دانشگاه پیام نور مشهد تصریح کرد: عموم مردم علاقه دارند صرفاً خوشی‌ها و موفقیت‌های خود را با دیگران در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و به ندرت از غم‌ها و شکست‌های خود در فضای مجازی یاد می‌کنند.
از تزئین صبحانه تا گودبای پمپرز
یاراحمدی خراسانی گفت: ریشه این جشن‌ها از زمانی شروع شد که مردم صبحانه معمولی خود را تزیین کرده و در صفحات مجازی به اشتراک گذاشتند و این موضوع رواج یافت که می‌توان با فخرفروشی در بین افراد زندگی زیباتری داشت این در حالی است که اکثر مردم نقاط ضعف زندگی خود را بیان نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه بستر و ریشه اکثر جشن‌های نوظهور نادرست است، اظهار کرد: این موضوع به حدی جدی است که جشن‌های بدون اصالت گسترش یافته و باعث ایجاد تصوری نادرست از زندگی می‌شود.
یاراحمدی خراسانی ابراز کرد: برگزاری این جشن‌ها یکی از نیازهای اصلی زندگی نیست که برای آن هزینه‌های زیادی صرف شود؛ این در حالی است که با انتشار تصاویر این جشن‌ها در فضای مجازی عموم مردم تصور می‌کنند که نیازمند برگزاری چنین جشن‌هایی هستند و با پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌خواهند تا خود را از این قافله عقب تصور نکنند.
دوری زن و شوهر از یکدیگر، رهاورد جشن‌های نوظهور
وی ادامه داد: صرف کردن هزینه‌های بسیار برای این گونه جشن‌ها باعث مشکلات اقتصادی خانواده‌های قشر ضعیف می‌شود که این امر نیز به خودی خود باعث دور شدن اعضای خانواده به خصوص زن و شوهر از یکدیگر می‌شود.
یاراحمدی خراسانی گفت: بنابراین مردم کشورمان باید با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی، اسلامی و بازیابی دستاوردهای خوب آن به برنامه‌هایی روی بیاورند که ضمن افزایش صله رحم بین اعضای خانواده باعث صرف هزینه‌های زیاد برای خانواده نشود زیرا این موضوع با اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبری نیز کاملاً در منافات است.
captcha