وضعیت ذخایر خونی خراسان رضوی در حد هشدار است
کد خبر: 3676442
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

وضعیت ذخایر خونی خراسان رضوی در حد هشدار است

گروه اجتماعی: از هفته گذشته به دلیل کمبود مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون، با کمبود ذخای خونی مواجه هستیم ولی این هفته وضعیت ذخایر خونی به مرحله قرمز و هشدار رسیده است.

ملیحه ارجمندی، مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: از هفته گذشته به دلیل کمبود مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون، با کمبود ذخایر خونی مواجه هستیم ولی این هفته وضعیت ذخایر خونی به مرحله قرمز و هشدار رسیده است.
وی با بیان اینکه از هفته گذشته کمبود ذخایر خونی احساس می‌شد، ابراز کرد: اما متأسفانه به دلیل عدم حضور مردم در پایگاه‌های انتقال خون این وضعیت از حالت کمبود به حالت هشدار رسیده است.
ارجمندی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود ذخایر خونی را در تمام گروه‌های خونی احساس می‌شود، عنوان کرد: با وقوع زلزله کرمانشاه مردم بسیاری برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه و خون خود را به اهدا کردند وما با اهدای خون هیجانی تمام نیاز خود را برآورده کردیم .
وی عنوان کرد: اما متأسفانه برخی به خاطر ازدحام جمعیت نتوانستند خون اهدا کنند و این موضوع باعث دلسردی آن‌ها شد، مابقی مردم خیر کشورمان نیز پس از اهدای خون تا چند ماه امکان اهدای خون ندارند.
مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه آقایان تا سه ماه بعد و بانوان تا 4 ماه بعد امکان اهدای خون ندارند، عنوان کرد: در حال حاضر نیز به دلیل سردی و آلودگی هوا مراجعه با پایگاه‌های اهدای خون بسیار پایین آمده، به شکلی که وضعیت ذخایر خونی در حالت قرمز است.
وی با تأکید براینکه خون گرم برای عمل‌های جراحی و موارد اورژانسی استفاده می‌شود، اظهار کرد: سایر فرآورده‌های خونی نیز برای بیماری‌های خاص کاربرد دارد که اگر خون همچنان در شرایط قرمز بماند، مجبور به اولویت‌بندی بین بیماران هستیم، زیرا خون و فرآورده‌های آن به 58 بیمارستان سطح استان فرستاده می‌شود.
ارجمندی گفت: در گذشته هنگام عمل‌های جراحی فوری از خانواده بیمار می‌خواستیم تا خون خود را برای عمل جراحی بیمارشان اهدا کنند که البته خوشبختانه این شرایط را امروز نداریم ولی وضعیت ذخایر خونی نیزدر شرایط هشدار است.
وی ابراز کرد: از مردم خیر و خداجوی کشورمان می‌خواهیم برای کمک به بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های خونی، در صورت دارا بودن شرایط اهدای خون، به پایگاه‌ها مراجعه کرده و در این عمل خیر سهیم باشند.

captcha