ترویج نشاط دینی؛ هدف جشنواره بین‌المللی «جیگی جیگی»
کد خبر: 3692701
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸

ترویج نشاط دینی؛ هدف جشنواره بین‌المللی «جیگی جیگی»

گروه فرهنگی - دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» هدف این جشنواره را توسعه روابط بین‌المللی میان فرهنگ‌ها بر مبنای صلح و دوستی جهانی و ترویج نشاط دینی دانست.

محمد برومند، نویسنده، کارگردان و دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی»، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به عنوان این نمایش، اظهار کرد: «جیگی جیگی»، نام مستعار هنرمندی مردمی است که نیم قرن پیش در کشور ایران و شهر مشهد می‌زیست و به صورت تک نفره نمایش عروسکی همراه با ساز و آواز اجرا می‌کرد.
وی ادامه داد: این هنرمند با اجراهای خود بچه‌ها را شاد می‌کرد، همزمان با از دنیا رفتن «جیگی جیگی»، مردی تاجر هم دار فانی را وداع می‌گوید، هنگام خاکسپاری آن مرد تاجر در حرم، وقتی خانواده در آخرین لحظه می‌خواهند با وی وداع کنند، می‌بینند که جنازه «جیگی جیگی» با پدرشان عوض شده و از آیت‌الله میلانی می‌پرسند و ایشان می‌گوید که جابجایی متوفی امکان‌پذیر نیست و «جیگی جیگی» در حرم به خاک سپرده می‌شود؛ از آن زمان به بعد در بین مردم، این فرد به شهرت بیشتری رسید و مردم معتقدند امام رضا(ع) به این فرد نظر کرده است.
وی در ادامه گفته‌های خود، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان نامی و سرشناس مشهد که اکنون در کشور شهره هستند، اذعان دارند که با دیدن نمایش‎های «جیگی جیگی» علاقه‌مند به هنر نمایش شدند.
برومند ادامه داد: این جشنواره به پاس یاد و زنده‌نگه داشتن هنر «جیگی جیگی» برگزار می‌شود تا از همه هنرمندانی که یک تنه، گاه بی‌هیچ حمایتی بچه‌ها را شاد می‌کنند، تقدیر شود.
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» با اشاره به این سخن امام رضا(ع) که می‎فرمایند: «در نزد خداوند بعد از واجبات بهترین کار، شاد کردن مردم است»، عنوان کرد: این سخن گهربار امام هشتم(ع)، سرلوحه تمام برنامه‌های این جشنواره قرار دارد.
توسعه روابط بین‌المللي ميان فرهنگ‌ها بر مبنای صلح و دوستی جهانی؛ هدف جشنواره
وی، هدف این جشنواره را توسعه روابط بین‌المللی ميان فرهنگ‌ها بر مبنای صلح و دوستی جهانی دانست و اظهار کرد: اساس جشنواره هنرهای نمایشی «جیگی جیگی»، شاد کردن کودکان و نوجوانان و برقراری ارتباط ميان انسان‌ها در سراسر دنيا است.
ترویج نشاط دینی در عرصه بین‌الملل
برومند ادامه داد: مدیران جشنواره تلاش خواهند کرد تا نشاط دینی در جامعه حاکم شود و در عرصه بین‌المللی با استفاده از قدرت هنرهای نمایشی، صلح و دوستی و نشاط بین‌المللی ترویج شود.
برومند با بیان اینکه جشنواره «جیگی جیگی» توسط مؤسسه فرهنگی و هنری سیمرغ برگزار می‌شود، در خصوص بخش‌های جنبی جشنواره، افزود: خوانش هشت اثر از نوشته‌های داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای توسط هشت گروه حرفه‌ای تئاتر مشهد، از 21 بهمن آغاز شده و تا 25 فروردین 97، هر هفته شنبه‌ها با کارگردانی سهیل سهیلی، شاهپور ترکمن سرابی، سید جواد رحیم‌زاده، امیر بشیری، عادل توکلی، حمید کیانیان، شاهپور مهاجر و عباس جانفدا ادامه خواهد داشت.
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» در ادامه گفته‌های خود، عنوان کرد: دو نمایش عروسکی «آخرین برگ و همه دوستان من» که کار گروه تئاتر سیمرغ است و در جشنواره‌های بین‌المللی کشورهای ترکیه، بوسنی، هند ، تونس و... حضور موفقی داشته است، از 6 تا 26 اسفندماه در مشهد اجرا خواهند داشت.
وی، اجرای سه نمایش با موضوع زندگی و معرفی «جیگی جیگی» نوشته داوود کیانیان، حمید قلعه‌ای و محمد برومند، از 7 فروردین 97 که روز جهانی تئاتر است تا زمان برگزاری جشنواره را از بخش‌های جنبی ویژه دانست.
این کارگردان، هشت نمایش عروسکی توسط هشت گروه بین‌المللی، هشت نمایش عروسکی توسط هشت گروه حرفه‌ای از سراسر کشور، 40 گروه نمایشی کودک و نوجوان مشهدی مورد حمایت جشنواره قرار می‌گیرند و با همکاری اساتیدی همچون سیدجواد رحیم‌زاده ، سیدرضا عربشاهی، محبوبه پاداش، محمد سعادتی، جواد غفورمنش، مهناز آقایی، و سهراب خواجه‌نژاد صورت می‌گیرد.
برومند در ادامه با اشاره به بخش‌های دیگر جشنواره، اظهار کرد: مسابقه نمایشنامه‌نویسی در سطح بین‌المللی، در بخش کودک با اهدای جایزه داوود کیانیان، مسابقه نمایشنامه‌نویسی در سطح بین‌المللی، در بخش نوجوان با اهدای جایزه حمید قلعه‌ای، پنل آشنایی با تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان ترکیه، برپایی ورکشاپ‌های تخصصی توسط اساتید بین‌المللی برای هنرمندان و دانشجویان و برپایی مسابقه عکاسی با همکاری انجمن عکاسان خراسان از دیگر بخش‌ها است.
برگزاری جشنواره از دوم تا دهم اردیبهشت 97
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی»، مهلت ارسال فرم درخواست و ارسال فیلم اجرا برای بخش‎های بین‌الملل و حرفه‌ای را 20 اسفند امسال دانست و ابراز کرد: اعلام آثار پذیرفته شدگان در 25 اسفند خواهد بود و حضور در جشنواره نیز از دوم تا دهم اردیبهشت‌ماه 97 است.
وی، به برپایی هشت کارگاه در هشت نقطه شهر مشهد، از اول اسفند سال جاری تا آخر فروردین97 اشاره و عنوان کرد: مهلت ارسال نمایشنامه برای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی، 25 اسفند سال جاری است و اعلام کاندیداها در بخش نمایشنامه‌نویسی 15 فروردین 97 است، زمان اجرای بخش خوانش «جنبی جشنواره» نیز شنبه ها تا 25 فروردین خواهد بود.
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» ادامه داد: زمان اجرای نمایش‌های جنبی، «دو نمایش آخرین برگ و همه دوستان من»، از شش تا 26 اسفند سال جاری است.
وی، زمان اجرای نمایش‌های بخش جنبی ویژه سه نمایش، «جیگی جیگی»، «مردی با دم روباه»، «به‌خاطر یک لبخند» را از 7 فروردین تا 10 اردیبهشت 97 دانست.
برومند در ادامه گفته‎های خود اظهار کرد: زمان مسابقه عکاسی تئاتر جشنواره، از 21 بهمن ماه آغاز شده و تا دهم اردیبهشت 97 ادامه دارد، همچنین، زمان اجرای بخش‌های اصلی جشنواره دوم تا دهم اردیبهشت 97 خواهد بود.
این کارگردان، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 500 هنرمند ایرانی و خارجی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با جشنواره همکاری داشته و یا به اجرای برنامه بپردازند.

برومند در پایان بیان کرد: در حال تلاش هستیم تا عروسک «جیگی جیگی» را به عنوان یک مدل معنوی در خارج از کشور تبلیغ کنیم.

انتهای پیام

captcha