جهاد دانشگاهی آماده پذیرش ماموریت‌های کلان است
کد خبر: 3736666
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵

جهاد دانشگاهی آماده پذیرش ماموریت‌های کلان است

گروه اجتماعی- رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا مأموریت‌های بسیار کلان و مهمتری را از دولت بپذیرد و با توجه به گستردگی مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در استان اصفهان، آمادگی داریم و علاقمندیم که مأموریت‌های مهمی را در جهت حل معضلات استان به عهده بگیریم.

جهاد دانشگاهی همواره در خدمت نظام بوده است 

مرتضی تیموری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در طول حیات سی و هشت ساله خود سه دوره را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: در دوره اول، جهاد دانشگاهی مسئولیت اداره دانشگاه‌ها و پاکسازی آنها از احزاب و تشکل‌های سیاسی مخالف نظام که دانشگاه را به پایگاهی برای خود تبدیل کرده بودند، بر عهده داشت.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس، جهاد دانشگاهی خدمات شایسته و شایانی را در پشتیبانی فنی-تخصصی و عملیاتی-تحقیقاتی از جبهه‌های جنگ انجام داد، از جمله اینکه جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان دفتر پشتیبانی جنگ را در اهواز راه‌اندازی و حدود 200 طرح تحقیقاتی را در دوران دفاع مقدس اجرا کرد، مثل تجهیزات رمزکننده مکالمات بی‌سیم، خنثی‌کننده بمب‌های شیمیایی و بالون‌هایی که به صورت پدافند غیرعامل عمل می‌کرد و بر فراز پالایشگاه‌ها و مناطق صنعتی و مهم اصفهان نصب شده بود. همکاری جهاد دانشگاهی اصفهان و صنعتی در ساخت اولین هواپیمای بدون سرنشین برای عکسبرداری و فیلم‌برداری از مناطق پشت جبهه دشمن نیز، دیگر دستاورد مهم مجموعه جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود.

تاسیس ایسنا و ایکنا دو اقدام مهم جهاد دانشگاهی بود 

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: در دوران سازندگی، جهاد دانشگاهی ارتباط خود را با صنایع آغاز کرد و چند هزار طرح و پروژه را با موفقیت برای سازمان‌ها و صنایع مختلف انجام داد. در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان طی چهار سال گذشته، 106 پروژه تحقیقاتی و خدمات فنی-مهندسی انجام شده و بدون احتساب پروژه‌های زمان جنگ، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیش از 1000 پروژه را انجام داده است که الزاما فنی-مهندسی یا پزشکی نبوده و حوزه‌های فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به طراحی اولین نرم‌افزار قرآنی کشور با عنوان تنزیل 1 و 2 در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 اشاره کرد، یعنی زمانی که هیچ نرم‌افزار قرآنی در کشور وجود نداشت و با استقبال جامعه قرآنی کشور روبرو شد و حتی مقام معظم رهبری از تولید این نرم‌افزار قدردانی کردند.

تیموری بیان کرد: خط‌شکنی جهاد دانشگاهی در تأسیس اولین خبرگزاری غیر دولتی کشور به نام ایسنا یکی از ابرپروژه‌های این نهاد محسوب می‌شود که در آن زمان کاری باورنکردنی بود. در آن زمان که هیچ خبرگزاری غیر دولتی در کشور وجود نداشت، جسارت انجام چنین کاری بسیار مهم بود؛ همچنین تأسیس خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرگزاری تخصصی در حوزه قرآن و معارف دینی و خبرگزاری سیناپرس به عنوان خبرگزاری تخصصی در حوزه علم و فناوری از اقدامات بسیار مهم و شاخص جهاد دانشگاهی است.

جهاد دانشگاهی همچنان بالندگی و پویایی خود را حفظ کرده است

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با گذشت سی و هشت سال از تأسیس، همچنان بالندگی و پویایی خود را به لطف خدا حفظ کرده است و متناسب با نیازهای روز جامعه تلاش و کوشش کرده و پروژه‌های متعددی را در حوزه‌های فرهنگی، علوم انسانی، فنی-مهندسی و پزشکی انجام می‌دهد. از شاخص‌ترین فعالیت‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی می‌توان به ساخت دکل‌های حفاری و فرستنده‌های پر قدرت، تأسیس شرکت‌های دانش بنیان، پایگاه‌های علم و فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاه‌های متعدد در سراسر کشور اشاره کرد که گویای بالندگی و نقش بسیار حساس و ممتاز جهاد دانشگاهی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اظهار کرد: اگرچه جهاد دانشگاهی معونه بسیار کمی برای دولت و نظام داشته، ولی خدمات بسیار زیادی را برای آنها انجام داده و همواره روحیه انقلابی و تعهدگونه و علاقه و دلبستگی شدید خود را به نظام حفظ کرده است؛ اگرچه فراز و نشیب‌های سیاسی وجود داشته، ولی اصل حمایت از نظام و در خدمت آن قرار داشتن هیچ‌گاه در جهاد دانشگاهی کمرنگ نشده و نمی‌شود.

اقدامات جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان برای کاهش مصرف آب

وی بیان کرد: جهاد صنعتی اصفهان پروژه‌های تحقیقاتی متعددی را برای صنایع و مراکز مختلف انجام داده و اکنون درباره مسئله آب به عنوان اساسی‌ترین معضل استان، طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را با دستگاه‌های مختلف مطرح کرده است که باعث کاهش 30 تا 60 درصدی مصرف آب خواهد شد و می‌تواند در این شرایط بحرانی به ما کمک کند.

تیموری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در خدمت تمام دولت‌ها بوده است، افزود: این نهاد آمادگی دارد تا مأموریت‌های بسیار کلان و مهمتری را از دولت بپذیرد و با توجه به گستردگی مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در استان اصفهان، آمادگی داریم و علاقمندیم که مأموریت‌های مهمی را در جهت حل معضلات استان به عهده بگیریم.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان طرح‌های متعدد قرآنی از جمله طرح انیس را برای کارکنان و خانواده‌های آنها اجرا کرده است و در مسابقات سراسری معراج که سال گذشته در یزد برگزار شد، بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در دو مرحله مقدماتی و نهایی از کارکنان جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان بودند و خوشحالیم که قرآن کمتر در میان همکاران ما مهجور است و صاحب رتبه اول در زمینه فعالیت‌های قرآنی در میان واحدهای جهاد دانشگاهی کشور هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به موفقیت جهاد دانشگاهی در برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان، پیشنهاد من این است که مناظره‌ها به صورت تخصصی برگزار و بخشی از آن نیز به مناظرات قرآنی و معارف دینی اختصاص داده شود که خبرگزاری ایکنا می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کند.

انتهای پیام

captcha