‌اجرای نذرها و خیرات قرآنی نیازمند فرهنگسازی است/ وحدت؛ اساس فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3771388
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

‌اجرای نذرها و خیرات قرآنی نیازمند فرهنگسازی است/ وحدت؛ اساس فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یک حافظ قرآن در همدان ‌با بیان اینکه فرهنگ کار قرآنی در این استان هنوز جا نیفتاده است، گفت: کار قرآنی نیازمند یک انسجام و وحدت است، اما خلأ این مسئله در همدان وجود دارد، اولین مشکل بحث بودجه است که ‌بین مردم هنوز انجام نذورات و خیرات در مسائل قرآنی فرهنگ‌سازی نشده است.

امیدوارم فرهنگ قرآنی بیش‌ازپیش در بین مردم جا بیفتد

یوسف ترکاشوند، حافظ و دانش‌آموز فعال قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه دانش‌آموز سال یازدهم رشته علوم و معارف اسلامی است، اظهار کرد: ورود من به عرصه قرآن از ده سال گذشته و توسط مادرم آغاز شد.
وی افزود: در ابتدا با حضور در جامعةالقرآن و شرکت در کلاس‌های روخوانی و تجوید با قرآن آشنا شدم سپس در رشته قرائت، قرآن را ادامه دادم و از 14 سالگی وارد حفظ قرآن شدم.
وی با اشاره به اینکه توانایی هر شخص در حفظ قرآن متفاوت است، ابراز کرد: با توجه به اینکه محصل بودم دوره حفظ 5 ساله را انتخاب کردم و در حال حاضر که دو سال از حفظ کردن قرآن می‌گذرد حافظ 12 جزء قرآن کریم هستم.
ترکاشوند بیان کرد: اولین استاد بنده در رشته روخوانی آقای قرائی، در رشته تجوید آقای تحصیلی و در رشته قرائت در جلسات سطح شهر که در شاهزاده حسین(ع) آقای جمالی بودند. هم چنین در جلسات مسجد جامع آقای دهقان و گاهی نیز در دانشگاه بوعلی در جلسات آقای ورمزیار شرکت می‌کردم و در رشته حفظ نیز شاگرد آقای داوریان هستم.
این دانش‌آموز فعال قرآنی با اشاره به مقامات کسب شده خود در مسابقات کشوری توضیح داد: در حفظ 10 جزء مسابقات قرآن دانش‌آموزی مرحله کشوری سال گذشته حائز رتبه دوم و در مسابقات کشوری قوه قضائیه نیز حائز رتبه اول در رشته حفظ 10 جزء شدم.

فعالیت‌های قرآنی دبیرستان شهید مطهری
ترکاشوند با اشاره به فعالیت‌های قرآنی مدرسه خود اظهار کرد: دبیرستان شهید مطهری در انجام فعالیت‌های قرآنی یک مدرسه نمونه در استان است چراکه دانش‌آموزان آن پس از گزینش وارد آن شده و مسابقات آموزشگاهی این مدرسه بسیار پرشور برگزار می‌شود، معمولا در مسابقات قرآن آموزش و پرورش رتبه‌های بالایی را کسب کرده و در حال حاضر دارای 20 دانش‌آموز حافظ قرآن است.
وی با بیان اینکه برخی از مدارس استان از نظر حمایت مالی و معنوی مسئولان مدارس و آموزش و پرورش در محدودیت هستند، افزود: خوشبختانه مسئولان این مدرسه بسیار علاقمند به فعالیت دانش‌آموزان در زمینه قرآن هستند و محدودیتی برای دانش‌آموزان در این زمینه وجود ندارد، در صورتی‌که شاهد آن هستیم که در برخی مدارس حتی مسابقات آموزشگاهی قرآن برگزار نمی‌شود.
این دانش‌آموز قرآنی اظهار کرد: یک روز در هفته به روخوانی و روانخوانی قرآن اختصاص داده شده است که در این محفل 20 دقیقه‌ای پس از قرائت آیاتی چند، تفسیر کوتاهی نیز از آیات مطرح می‌شود.
ترکاشوند با بیان اینکه فرهنگ کار قرآنی در همدان هنوز جا نیفتاده است، گفت: کار قرآنی نیازمند یک انسجام و وحدت است، اما خلأ این مسئله در استان وجود دارد، اولین مشکل بحث بودجه است که ‌بین مردم هنوز انجام نذورات و خیرات در مسائل قرآنی فرهنگ‌سازی نشده است.
وی با اشاره به اینکه ما در فعالیت‌های قرآنی خود با عدم استقبال نیز مواجه می‌شویم که این نیز به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، ادامه داد: مردم همدان در محرم، عاشورا، اربعین و سایر مناسبت‌های مذهبی مربوط به ائمه اطهار(ع) بسیار خیرانه عمل می‌کنند اما در مسائل قرآنی چنین نیست که مردم وارد شوند و همچون محرم هر یک گوشه ای از کار را بگیرند.
این نوجوان فعال قرآنی با اشاره به برکت قرآن در زندگی‌اش، ابراز کرد: قرآن مسیر زندگی‌ مرا عوض کرد، گاهی به راه زندگی دوستانی که از ابتدا باهم بوده‌ایم و اما در مسیر قرآن قرار نگرفته‌اند، نگاه می‌بینیم متوجه می‌شوم که برکت قرآن در زندگی‌ام بسیار مشهود است، که اگر قرآن نبود شاید من هم در همان مسیره9ا قدم می‌گذاشتم، قرآن مسیر زندگی‌اما را تغییر داد.
ترکاشوند اشاره کرد: برکت قرآن در مسائل علمی نیز وجود داشت، به پشتوانه قرآن در درس و مباحث علمی نیز پیشرفت کردم، که این مسئله بین سایر دوستانی که در مسیر قرآن گام برداشتند، وجود دارد.
وی افزود: از نظر مالی نیز بسیار کمتر از خانواده هزینه مخارج خود را طلب می‌کنم، همین جلسات و هدایای مسابقات کفاف مخارج‌ام را می‌دهد.
وی در پایان با بیان اینکه مسئولان و مردم آنطور که باید به قرآن توجه نمی‌کنند، اظهار کرد: امیدوارم فرهنگ قرآنی در بین مردم جا بیفتد تا بدانند قرآن کتابی است برای زندگی نه اینکه در مراسم‌ها از آن استفاده کنند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۱۰:۲۷
0
0
احسنتم..عالی
captcha