بانکداری بدون ربا در کشور مظلوم است/ ابهام در نظام بانکی
کد خبر: 3787096
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
رئیس سابق بانک مرکزی:

بانکداری بدون ربا در کشور مظلوم است/ ابهام در نظام بانکی

گروه سیاست و اقتصاد ــ مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی با بیان اینکه در حال حاضر نظام بانکی کشور مملو از ابهام و عدم اطمینان است، اظهار کرد: نظام بانکی بدون ربا در کشور مظلوم واقع شده است.

بانکداری بدون ربا در کشور مظلوم است/ ابهام در نظام بانکیبه گزارش ایکنا از قم، ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی، امروز، 14 بهمن‌ماه در همایش «نظام مالی اسلامی»  در دانشگاه مفید قم با اشاره به این‌که 20 درصد، تسهیلات نظام بانکی افزایش پیدا کرده‌ است، بیان کرد: بخشی از این تسهیلات در بانک مرکزی سرریز شده‌ است بنابراین نباید اجازه بدهیم به مصارف غیر اولویت‌دار برسد و باید در مسیر حفظ اشتغال و افزایش تولید و در نهایت تأثیر مثبت در اقتصاد کشور هدایت شود.

وی افزود: نظام بانکی کشور از عدم تعادل بدهی، عدم تعادل درآمد و هزینه و عدم تعادل نقدینگی رنج می‌برد به همین‌خاطر با دستور مقام معظم رهبری شورای هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه شکل گرفته و یکی از محورهای جدی که در این شورا اتخاذ شده‌ اولویت‌بخشی به اصلاح نظام بانکی کشور است.

مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی اظهار کرد: برای این‌که نظام بانکی کشور در مسیر اصلاح قرار بگیرد مقدماتی مانند تقویت استانداردهای گزارش‌گری مالی لازم است که به شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها کمک می‌کند زیرا در حال حاضر نظام بانکی کشور مملو از ابهامات و عدم اطمینان است.

سیف با بیان این‌که با توجه به ترازنامه بانک‌ها سه طبقه دارایی داریم، گفت: دارایی مولد فعال و در جریان است و می‌تواند به مصرف تسهیلات‌دهی برسد و درآمدزایی دارد، دارایی طبقه دوم غیرمولد و راکد است مانند املاک، شرکت و سهام‌داری که بانک‌ها با بازدهی کم دارند و گروه سوم دارایی‌های موهوم است.

وی ادامه داد: نظام بانکداری کشور سودهای کاذبی را دارد که در حسابداری اصولی، این سودهای کاذب تعریف نشده‌ است و به همین دلیل این سود کاذب به بدهی به سهام‌داران تبدیل می‌شود لذا باید به موقع اقدام به رفع این مشکلات کنیم.

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات نظام بانکداری کشور ساختار مالی از بعد کفایت سرمایه است، اظهار کرد: سرمایه بانک‌های کشور در حال حاضر کم است و پایین‌ترین حد استانداردهای جهانی 12 درصد است ولی نظام بانکی کشور متوسط در حدود سه الی چهار درصد است لذا تحلیل‌های اقتصاددان‌ها از نظام مالی کشور برپایه استانداردهای حسابداری کشور است که این استانداردها به روز نیست پس تحلیل‌ها قابلیت اتکای خود را از دست می‌دهد.

سیف بیان کرد: دنیا در روابط بانکی بین‌المللی استانداردهایی را تعیین کرده و همه به آن پایبند هستند و ما باید در این روابط بین‌المللی که برای اقتصاد کشور و به‌روز بودن نظام بانکی لازم است، شرکت کنیم.

وی با اشاره به این‌که spv در اروپا آماده به‌کار است و اگر استاندارهای fatf رعایت نشود مشکلاتی ایجاد می‌شود، افزود: ما باید بدانیم که دشمنان خباثت دارند و ما بایستی با شیوه مناسب و حفظ منافع ملی این موانع را از بین ببریم تا اقتصاد کشورمسیر طبیعی خود را پیش گیرد.

رئیس سابق بانک مرکزی بیان کرد: استاندارهای مربوط به حاکمیت شرکتی در استانداردهای عملیاتی بانکی وجود دارد و قابلیت مدیریتی را تقویت می‌کند لذا باید داخل کشور این کار را انجام دهیم تا بتوانیم مسائل داخلی را حل کنیم.

مشاور رئیس جمهور در امور بانکی و پولی با بیان این‌که بانکداری بدون ربا مظلوم واقع شده‌ است، گفت: در شرایطی تحولات نظام بانکی را آغاز کردیم که این نظام با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو شده‌ بود و بانک‌ها علاوه بر رسالت‌های خود، عدم تعادل‌های بودجه دولت را نیز متحمل می‌شوند، لذا با وجود انگیزه‌های مسئولان برای اجرای اصلاحات نظام بانکداری اسلامی اما اقدام جدی برای رفع مشکلات نظام بانکی انجام نشده‌ و قدرت اعظای تسهیلات بانکی افزایش نیافته‌ است.

انتهای پیام

captcha