کسی از اصل برگزاری رفراندوم هراسی ندارد
کد خبر: 3794517
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
سخنگوی شورای نگهبان:

کسی از اصل برگزاری رفراندوم هراسی ندارد

گروه سیاسی ــ کدخدایی درباره درخواست برخی اشخاص و جریان‌های سیاسی مبنی بر برگزاری رفراندوم در مورد مسئله FATF گفت: کسی از اصل برگزاری رفراندوم هراسی ندارد، اما تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند مطرح کردن برگزاری رفراندوم موضوعیتی ندارد.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز، شنبه 11 اسفندماه، برگزار شد.

کدخدایی در ابتدا با تسلیت درگذشت آیت‌الله محمد مؤمن، عضو فقهای شورای نگهبان، به جامعه روحانیت، علما، حوزه‌های علمیه، فقهای شورای نگهبان و مردم گفت: فقدان ایشان خسران بزرگی هم برای جامعه علمی و دینی و هم برای شورای نگهبان است.

وی سپس به تشریح مصوبات شورای نگهبان پرداخت و گفت: لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح و طرح دوفوریتی اصلاح ماده (13) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تصویب رسید.

کدخدایی در تشریح موارد ارسالی از سوی مجلس که به تصویب شورای نگهبان نرسید، گفت: لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان 11 مورد ایراد داشت و لذا به تصویب نرسید. همچنین لایحه حفاظت از خاک ابهاماتی داشت که با وجود اصرار شورای نگهبان همچنان رفع نشده است و مجلس نمی‌تواند قبل از رفع ابهام آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: طرح اصلاح قانون بودجه 97 کل کشور نیز از آنجا که این طرح متمم بودجه بوده، اما تغییرات زیادی در لایحه بودجه ایجاد کرده که حتماً باید از سوی دولت این لایحه متمم ارائه می‌شد. لذا علی‌رغم اصلاح به عمل آمده ایراد قبلی شورا کماکان به قوت خود باقی است.

کدخدایی درباره اشکالات طرح «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» گفت: این طرح در 9 بند دارای ایراد بود. از موارد مهم اشکال این بود که شمول حکم در مورد دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری خلاف موازین شرع و مغایر اصل 57 قانون اساسی شناخته شد. همچنین شورای پیش‌بینی شده یک شورای عالی است که اعضایی غیر از قوه مجریه در آن عضویت دارند که مغایر اصل 60 قانون اساسی است. همچنین در یک بند اختیارات تقنینی به این شورا داده شده که مغایر اصل 85 و 138 قانون اساسی است. در مواردی هم این طرح دارای تحمیل بار مالی به دولت است که با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره صحبت رئیس‌جمهور مبنی بر اعلام موافقت شورای نگهبان با FATF گفت: به نظر می‌رسد تسامحی در فرمایشات ایشان رخ داده است چون درباره پالرمو و CFT ایراداتی از سوی شورای نگهبان به مجلس ارسال شده و برای همین اختلافات است که به مجمع ارسال شده است. در پالرمو اشکالات محتوایی شورای نگهبان رفع شده است، اما اشکالات هیئت عالی نظارت مجمع باقی مانده بود. درCFT هم ایرادات عمده شورای نگهبان از سوی مجلس برطرف شده و آن در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره درخواست برگزاری رفراندوم برای لوایح چهارگانه از سوی برخی افراد و جریان‌های سیاسی گفت: بارها عرض کردم که کسی از اصل برگزاری رفراندوم هراسی ندارد، اما تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند مطرح کردن برگزاری رفراندوم موضوعیتی ندارد.

وی درباره مشخص نبودن برخی موارد قانون جامع انتخابات از جمله هزینه‌های انتخاباتی و تعریف رجل سیاسی و مذهبی گفت: خوشبختانه با اصرار شورای نگهبان، مجلس و دولت در حال تهیه طرح و لایحه در این موضوع هستند که امیدواریم نکات و موارد لازم برای اصلاح قانون انتخابات به تصویب برسد. در زمینه تعریف رجل سیاسی هم شورای نگهبان وظیفه‌ای را که برعهده داشته انجام داده و به مجلس ارسال کرده است.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روند تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان نتوانسته افکار عمومی را قانع کند، گفت: شورای نگهبان وظیفه قانونی دارد که صلاحیت‌ها را بررسی کند و افکار عمومی هم براساس اینکه وظیفه قانونی شورای نگهبان است آن را قبول می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره توئیت اخیرش دراره نظارت استصوابی و واکنش‌های در برابر آن گفت: از هر پیشنهادی فارغ از اینکه از سوی چه گروه و جریان سیاسی ارائه شده، استقبال می‌کنیم و هیچ هراسی از شنیدن حرف حساب نداریم، ولی وقتی هر روز افرادی علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند، باید گاهی اوقات به این صحبت‌ها پاسخ داد و این توئیت هم در این راستا بود.

وی درباره چرایی عدم شفافیت برگزاری جلسات شورای نگهبان برای پخش مشورح جلسات گفت: مشروح مذاکرات چاپ و منتشر می‌شود و خبرنگاران هم گاهی اوقات حضور می‌یابند ولی اینکه مانند مجلس الزامی برای پخش زنده جلسات از رادیو یا تلویزیون وجود داشته باشد نداریم. همچنین در زمان انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها به دلیل اینکه مسائل شخصی و خصوصی افراد مطرح است امکان پخش آن را نداریم.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره ناکارآمدی نظارت استصوابی گفت: شورای نگهبان براساس قوانین شرایط حداقلی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند. ابزار شایسته‌سنجی نداشتیم و نداریم و این به نوع انتخاب مردم و مهم‌تر از آن معرفی افراد شایسته از سوی احزاب مربوط می‌شود که اکر احزاب و گروه‌ها این افراد را معرفی کنند این مشکل حل می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه دولت در لایحه قانون جامع انتخابات به دنبال دولتی کردن انتخابات است، گفت: فعلاً این اقدام در حد لایحه است و تا زمانی که به تصویب نهایی مجلس نرسد اظهار نظر نمی‌کنیم.

وی به این سؤال که دولت در تهیه این لایحه تا چه حد با شورای نگهبان مشورت کرده، با یک «هیچی» پاسخ داد.

کدخدایی درباره امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: در اصل 92 قانون اساسی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست و ما هم نه مایلیم و نه توان و امکانات آن را داریم. البته پیشنهاد دادیم سازمان مستقلی برای این کار تشکیل شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح استانی شده انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت تناسبی گفت: انتخابات تناسبی به عدالت نزدیک‌تر است، اما چگونگی آن برعهده مجلس است و در این مدت هم پیشنهادات مختلفی در مجلس طرح شده و لذا باید منتظر بمانیم.

وی درباره روند شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی گفت: طبق قانون این شکایت در حال بررسی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است، ولی از مراحل و روند آن تا این لحظه اطلاعی ندارم.

انتهای پیام

captcha