جهانی‌شدن؛ زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج)
کد خبر: 3805265
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
سیدیحیی یثربی بیان کرد:

جهانی‌شدن؛ زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج)

گروه اندیشه ـ سیدیحیی یثربی در یادداشتی کوتاه با بیان اینکه جهانی‌شدن زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است، نوشت: در سایه شرایط جدید، همگانی شدن یک فکر و فرهنگ، آسان‌تر شده است و با پیدایش آگاهی و آزادی بیشتر انسان‌ها و رواج عقلانیت، زمینه نیز برای همگانی شدنِ پذیرش پیام مهدی(عج) فراهم می‌آید.

به گزارش ایکنا؛ متن یادداشت سیدیحیی یثربی، صاحب تفسیر روز و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی به این شرح است:

یوسف گم گشته بازآید به کنعان، غم مخور/ کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور‌

ای دل غمدیده حالت به شود، دل بد مکن/ وین سر شوریده باز آید به سامان، غم مخور‌

ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی برکند/ چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور

با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان، روز ولادت مهدی موعود(عج) چند نکته را به عرض می‌رسانم:

یک – اساس اسلام، «هدایت» است و هدایت یعنی اطلاع‌رسانی و توجیه عقلی مطالب تا مخاطب بتواند راه درست را انتخاب کند. بنابراین، اساسِ کار مهدی(عج) هدایت مردم جهان است، به گونه‌ای که بیشترِ مردم دنیا با آگاهی و توجیه عقلانی راه حق را برگزینند.

دو – این هدایت جهانی، نیازمند آن است که انسان‌های روی این کرهی خاکی از نظر کمیت و کیفیت به قدر کافی از قید و بند‌های جهل و جمود رها شده باشند و بتوانند راه و روش زندگی خود را بر اساس آگاهی و آزادی شخصی انتخاب کنند.

سه - در زبان احادیث آمده است که امام در انتظار ۳۱۳ نفر انسان شایسته است! شاید با معیار‌های قدیم، نیاز امام به ۳۱۳ نفر، چندان مفهوم نبود، زیرا در عصر گذشته که عصر کمیت بود، ۳۱۳ نفر در برابر جمعیت سراسر جهان، عدد ناچیزی بود! اما در عصر جدید جهان که عصر کیفیت است، این رقم، رقم بسیار معقول و منطقی است. هم اکنون مدیریت جهان در دست تعداد کمتری از این رقم است. همچنین تحولات دنیای جدید به دست تعداد اندکی از انسان‌های اندیشمند رقم خورد.

چهار – در حقیقت، در مکتب انتظار باید منتظر انسان‌های شایسته بود، زیرا حضرت مهدی(عج) با فراهم آمدن شرایط، لحظه‌ای برای ظهور درنگ نخواهد کرد. پس باید بیشتر به پرورش نخبگان و نیز نخبه سالاری در نظام جامعه اهمیت داده، برای فراهم آوردن زمینه ظهور به تربیت افرادی بپردازیم که درست بیندیشند و در عمل پایبند حق و فضیلت باشند.

پنج - جهانی شدن زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است. با پیدایش دانش جدید، این کره خاکی به صورت دهکده کوچکی در آمده است. اینک جهانی شدن که در زمانِ گذشته، امکان نداشت، بسیار سهل و ساده شده است. در سایه شرایط جدید، همگانی شدن یک فکر و فرهنگ، آسان‌تر شده است و با پیدایش آگاهی و آزادی بیشتر انسان‌ها و رواج عقلانیت، زمینه نیز برای همگانی شدنِ پذیرش پیام مهدی(عج) فراهم می‌آید.

امیدوارم ما نیز به نوبه خود، قدمی در فراهم آوردن این زمینه‌ها برداریم.

بار دیگر این روز بزرگ را تبریک گفته، برای انسان و انسانیت سربلندی و بهروزی آرزو می‌کنم. امیدوارم در شرایط سختِ امروزِ برخی از مردم کشورمان، همه با هم، صادقانه در رفع مشکلات بکوشیم تا در پیشگاه مولودِ این روز شرمنده نباشیم.

والسلام

دکتر سید یحیی یثربی

۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۸

انتهای پیام

captcha