کد خبر: 3809344
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

جهت‌گیری به سوی سیستم آموزشی استعداد‌پرور امری اجتناب‌ناپذیر است

گروه اجتماعی ــ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: جهت‌گیری به سوی سیستم آموزشی استعداد‌پرور به جای نخبه‌پرور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

سمت‌گیری به سوی سیستم آموزشی استعداد پرور امری اجتناب‌ناپذیربه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، به نقل از دفتر تبلیغات خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز، 16 اردیبهشت‌‍ماه در نشست سالانه اداره‌کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ‌مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم و معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیران و پرسنل اداره‌کل آموزش برگزار شد، اظهار کرد: تغییر سیاست‌های حاکم بر سیستم‌های آموزشی نظام از نخبه پروری به استعداد پروری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
وی در ادامه ضمن گرامی‌داشت هفته مقام معلم ادامه داد: فقدان بزرگانی در عرصه علم و دانش همچون استاد مطهری، خسارتی جبران‌ناپذیر بود که همواره نیاز ما به تلاش و فعالیت بیشتر به منظور تأسی و همراهی با اندیشه‌های بزرگانی چون آنان را مضاعف می‌نماید.
رئیس دفتر تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به آیات شریفه قرآن عنوان کرد: قرآن کریم بهره‌مندی‌های مادی انسان در دنیا را در مقابل کمبود سرمایه‌های اخروی او خسارتی جبران ناپذیر دانسته و تاسف و تاثر وجودی انسان در عرصه جزا را نسبت به اینکه چرا تمامی بهره‌مندی‌های بایسته را در مسیر مادیات و حیات دنیوی هزینه کرده است، یادآور شد.
مسعودی اضافه کزد: یکی از این فرصت‌ها، فرصتی است که انقلاب اسلامی در اختیار ما گذاشته است که در طی چهار دهه انقلاب این امکان فراهم بود که به اصلی‌ترین مباحث علمی، آموزشی و پژوهشی در عرصه نیازهای نظام بپردازیم.
مسعودی خاطرنشان کرد: این سوال اساسی وجود دارد که ما در طول چهار دهه از عمر انقلاب که می‌بایست در عرصه مباحث آموزشی، مدل‌ها و پارادایم‌های اصلی را مورد بررسی قرار می‌دادیم و مدل بایسته حاکم بر فرایندهای آموزشی از منظر روش‌های سنتی یا مدرن مشخص می‌کردیم، آیا این کار را کرده‌ایم یا هنوز درگیر شناسایی روش حاکم بر عرصه مدل‌های آموزشی هستیم؟
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با اشاره به حوزه آموزش و تفاوت میان علوم در مباحث کلان نظام گفت: در این حوزه به نظریه برتری، نرسیده‌ایم و درگیر مباحث درون بخشی علم بوده‌ایم و در مباحث بین بخشی و فرابخشی چندان تامل ننموده‌ایم. سیستم‌های آموزشی نظام هنوز نخبه پرور است، در حالیکه بایستی استعدادپرور باشد. این نخبگان ستارگانی بوده‌اند که مبتنی بر ظرفیت‌های وجودی خود درخشیده‌اند و نظام آموزشی و پژوهشی نتوانسته پروسه‌ای عام و فراگیر را به ما معرفی کند.
وی در ادامه گفت: پس از چهار دهه تکلیف جریان آموزش در کلیت نظام اسلامی با چند مساله از جمله تفکر مولد و مولف مشخص نشده است و ما در عرصه پیوند میان آموزش و پژوهش یا همان آموزش پژوهش‌محور پارادایم غالبی نداریم. سهم آموزش نظام در حوزه و دانشگاه و مراکز و نهادها در تمدن‌سازی سهم قابل توجهی نیست و ما نتوانسته‌ایم آنچه را که حرکتمان به سمت تمدن بایسته تسریع می‌بخشد تمهید کنیم.
مسعودی سهم آموزش نظام در عرصه فرهنگ را کافی ندانست و اظهار کرد: عمدتا فعالیت‌های آموزشی نظام معطوف به عرصه‌های دانشی محض است و یا حداکثر عرصه سیاست، اقتصاد و همچنین در عرصه فرهنگ خلاء جدی داریم. در طول سال‌های پس از انقلاب، نهادهای نظام هرکدام رسالت‌هایی را برای خود تعریف کرده‌اند اما آنچه که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، هم‌افزایی و افزایش ظرفیت‌های میان نهادی است.
وی در پایان به تاریخ‌سازی انسان‌های نخبه اشاره کرد و گفت: تاریخ به ما نشان داده است که انسان‌هایی هستند که تاریخ را می‌سازند، هر چند انسان نیز از تاریخ متاثر بوده است. اما تاریخ علم و تمدن بشر را اندیشمندان بزرگ در علوم عقلی و نقلی رقم زده‌اند. تاریخ دانش و تمدن اسلامی مدیون امثال علامه مطهری هاست و این وظیفه اندیشمندان اسلامی، ادامه دهنده این مسیر خواهد بود.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha