مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بی‌اطلاعی ۹۰ درصد مردم از مسابقات قرآن
کد خبر: 3809742
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بی‌اطلاعی ۹۰ درصد مردم از مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «نتیجه نظرسنجی سازمان اوقاف منتشر شد/ بی‌اطلاعی ۹۰ درصد مردم از مسابقات قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بی‌اطلاعی ۹۰ درصد مردم از مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه، برخی پرکارتر و برخی کم‌کارتر از روزهای قبل بوده‌اند. در ادامه این صفحات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت 15 امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «جزءخوانی قرآن در ۳۰۰ مسجد شرق تهران/ اهدای بودجه افطار به سیل‌زدگان کشور» آمده است: حجت‌الاسلام محسن کرمانی، مدیر ناحیه شهید بهشتی(ره) امور مساجد تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس بااشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده این ناحیه در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: این ناحیه که مناطق (۴، ۷ ، ۸ و ۱۳ تهران) را شامل می‌شود، دارای حدود ۳۰۰ مسجد است که در طول ماه مبارک رمضان نماز جماعت به‌صورت کامل در سه وعده در این مساجد اقامه می‌شود. وی با اشاره به تأکید روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعه قرآنی کشور مبنی بر تلاوت جزء‌خوانی قرآن کریم در مساجد کشور تصریح کرد: تمامی ۳۰۰ مسجد این ناحیه جزءخوانی قرآن را به‌ تناوب بعد از نماز صبح، نماز ظهر و عصر و یا قبل از مغرب و عشاء برگزار می‌کنند. در مساجد شرق تهران بعد از نماز ظهر و عصر برنامه سخنرانی مذهبی با حضور سخنرانان برجسته و یا ائمه جمعه مساجد برگزار می‌شود.

مدیر ناحیه شهید بهشتی(ره) امور مساجد تهران با اشاره به برنامه‌های مساجد این ناحیه در زمان اذان مغرب تصریح کرد: مساجد در این زمان به دودسته تقسیم می‌شوند، ابتدا مساجدی که پیش از اذان مغرب، برنامه‌های خود را با تلاوت یک جزء قرآن و همچنین سخنرانی ائمه جمعه پیرامون آیات تلاوت شده یا مطالبی از نهج‌البلاغه آغاز می‌کنند و با اقامه اول وقت نماز مغرب و عشاء، سفره افطاری ساده در مساجد برپا می‌کنند که می‌توان اعلام کرد این روند، برنامه غالب تمام مساجد این ناحیه است. برخی از مساجد نیز نماز مغرب و عشاء را با یک ساعت تأخیر اقامه می‌کنند. حدود ۳۰ مسجد مناطق شرق تهران برنامه مناجات‌خوانی از ساعت حدود ۲۳ تا یک ساعت مانده به سحر برگزار می‌شود. مدیر ناحیه شهید بهشتی(ره) امور مساجد تهران با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم در مساجد گفت: این کلاس‌های ویژه خواهران و برادران در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. برخی از مساجد این مناطق تصمیم گرفته‌اند تا افطاری ساده پیش‌بینی‌شده برای این ایام را ساده‌تر و سبک‌تر اجرایی کنند و هزینه‌های ناشی از صرفه‌جویی در این امر را به سیل‌زدگان کشور و همچنین اجرای طرح «هر مسجد یک‌خانه» اختصاص دهند. همزمان با مناسبت‌های ویژه ماه رمضان مانند شب‌های قدر و میلاد امام حسن مجتبی(ع) نیز همانند سال‌های گذشته برنامه‌های متناسب در مساجد برگزار خواهد شد.
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «چگونه شدت علاقه خود را به خدا نشان دهیم؟+صوت»، «آثار و برکات روزه‌داری از منظر قرآن و اهل بیت(ع)/ خطاب زیبای خداوند به روزه‌داران»، «تدارک آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ماه رمضان»، «چگونه از ماه رمضان بهره بیشتری ببریم؟+فیلم»، «گناهم را ببخش/ دعای روز اول ماه مبارک رمضان+صوت» و «ترتیل جزء اول قرآن کریم باصدای کریم منصوری+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز پرکارتر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت تعداد یازده خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «نتیجه نظرسنجی سازمان اوقاف منتشر شد/ بی‌اطلاعی ۹۰ درصد مردم از مسابقات قرآن» در این صفحه آمده است: نتیجه نظرسنجی و افکارسنجی از سی‌ و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم نشان می‌دهد کیفیت تلاوت قاریان و حافظان افزایش و میزان اطلاع‌رسانی از مسابقات کاهش داشته است. یکی از اقداماتی که می‌تواند دیدگاه گروهی از افراد را در مورد یک موضوع مورد مطالعه قرار دهد، روش‌های نوین نظرسنجی و افکارسنجی مخاطبان است. برای این کار، تعدادی پرسش محدود درباره موضوع مورد نظر تهیه می‌شود و نظر نمونه‌ای از جامعه درباره آن‌ها پرسیده می‌شود.
سازمان اوقاف و امور خیریه چند سالی است که در مسابقات بین‌المللی قرآن روش نظرسنجی از مخاطبان را در دستور کار خود قرار داده تا میزان عملکرد کمیته‌های تخصصی مسابقات و دیدگاه مردم درباره بخش‌های مختلف آن را بدست آورد. به همین منظور، با بابک حمیدیا، مسئول کمیته نظرسنجی و افکار‌سنجی سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که سابقه اجرای پروژه‌های اینچنینی در رویدادهای مختلف را دارد گفت‌وگویی کرده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که مخاطبان این نظرسنجی و افکارسنجی چه کسانی بودند؟ گفت: کاری که در این دوره انجام شد این بود که مخاطبان را در هفت رده بررسی کردیم و از متسابقین، داوران و اعضای اجرایی گرفته تا اساتید، بازدیدکنندگان و عموم مردم جامعه که به دو دسته افراد افکارسنجی و مخاطب‌سنجی تقسیم شدند، هدف ما قرار گرفتند. در حوزه حاضران، متسابقین، اعضای اجرایی و داوران دو عرصه مصلا و هتل هما در نظر گرفته شد. یعنی اگر از نظر عملی مورد بحث قرار دهیم، در 12 سطح مخاطبان مورد سنجش قرار گرفتند.

ده خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «پاسخ به شبهات مهدویت در غرفه «ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها» نمایشگاه قرآن»، «توصیه‌های امام علی درباره مراقبت از ماه رمضان»، «حیرت استاد قرآن از تلاوت حصان ایرانی +صوت»، «اعتماد به دشمن باعث تشویق ستمگری می‌شود»، «تازه‌ترین استفتائات از رهبر انقلاب درباره روزه‌داری»، «احکام روزه‌داری|حکم بازگشت از نیت روزه +فیلم»، «دعای روز اول ماه رمضان/چگونه در زمره روزه‌داران قرار گیریم؟»، «ترتیل جزء یکم قرآن‌ با صدای سبزعلی و منشاوی+ صوت»، «تذکر رهبر انقلاب درباره نحوه تشویق قاریان در محافل قرآنی» و «ماه رمضان جبهه مبارزه با هوای نفس است/سرگرم مسائل غفلت‌آور نشویم» هستند.
ایرنا
پنج خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «تقویت اقامه نماز در مدارس به همراهی خانواده‌ها نیاز دارد»، «اعطای بن تخفیف یک میلیون ریالی به مؤسسات قرآنی»، «دستیابی به مدارج عالی کمال با یک ماه تمرین جوارح به فضائل»، «نمایش «مردی در آینه» به تالار وحدت می‌رود» و «رونمایی نخستین قرآن نفیس سوزن دوزی شده جهان در رفسنجان» هستند.

میزان
دو خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل « برنامه مناجات و سخنرانی‌ها در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» و «خود را در اولین روز ماه مبارک رمضان به گلاب معطر کنید/نمازی که برای ورود به ماه فضیلت خدا سفارش شده است» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز پرکارتر از روزهای قبل بوده و تعداد پنج خبر با عناوین « دوازدهمین نمایشگاه بزرگ قرآن در خراسان جنوبی برگزار می‌شود»، «ارسال هزار نسخه از برگزیده‌ نهج‌البلاغه به افغانستان»، «کتابشناسی آثار منتشر شده پیرامون روزه و ماه رمضان در یک سال اخیر در قم»، « قدیمی‌ترین قرآن جهان در مشهد رونمایی شد» و «کارنامه آل سعود به روايت روزنامه‌نگار لبنانی» منتشر کرده است.

در خبری با عنوان «قدیمی‌ترین قرآن جهان در مشهد رونمایی شد» آمده است: قدیمی‌ترین قرآن جهان منسوب به حضرت علی(ع) ظهر امروز سه‌شنبه اول ماه مبارک رمضان در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی رونمایی شد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی در هفتمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی که با موضوع رونمایی از قدیمی‌ترین قرآن جهان منسوب به حضرت علی(ع) در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: سرمایه‌ای که در موزه‌های آستان قدس وجود دارد، متعلق به همه مردم ایران و جهان اسلام است و باید تلاش کنیم آنها را به دنیا معرفی کنیم. پیشران تحقق مرجعیت علمی در آستان قدس، کتابخانه این سازمان است و برای تحقق مرجعیت علمی نیاز داریم محققان بخش‌های مختلف در آستان امام رضا(ع) اثر خود را به نقد و بررسی بگذارند. به دنبال ایجاد اندیشگاه رضوی در سازمان کتابخانه‌های آستان قدس هستیم تا تضارب آرا با حضور محققان نویسندگان شکل گیرد. این اندیشگاه شاخص مهمی برای تحقق مرجعیت علمی آستان قدس است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ما با دیپلماسی کتاب به دنبال ارتقاء جایگاه آستان قدس در جهان اسلام هستیم و در این راستا با مراجع عظام دیدار و با کتابخانه‌های مهم کشور تفاهمنامه همکاری امضاء کرده‌ایم و به دنبال تفاهمنامه با کتابخانه‌های بزرگ دنیا هستیم. تلاش می‌کنیم بتوانیم ارتباطی نظام‌مند و منسجم با موسسات پژوهشی و نویسندگان و پژوهشگران در جهان اسلام برقرار کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان
پنج خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «رمضان در کلام رسول اکرم (ص)»، «بهشت و جهنم در اول ماه مبارک رمضان چگونه است؟»، «اعلام جزئیات طرح «ضیافت الهی» ویژه رمضان ۱۴۴۰/ اجرای طرح ضیافت در بیش از ۲ هزار بقعه»، «حال و هوای مردم در اولین شب زنده داری رمضان ۹۸/ جوانانی که برای یک مهمانی بزرگ آماده شدند» و « چه کارهایی ما را جزو گمراهان قرار می‌دهد؟» هستند.

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، در روز جاری اساساً به روز نشده و هیچ خبر قرآنی و معارفی را منتشر نکرده است.

ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد هفت خبر با عناوین « محفل انس با قرآن کریم در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی»، « رئیس مجلس حلول ماه مبارک رمضان را به رؤسای مجالس کشورهای اسلامی تبریک گفت»، «اعلام جزئیات طرح «ضیافت الهی» ویژه رمضان سال ۱۴۴۰ / اجرای طرح ضیافت در بیش از ۲ هزار بقعه»، « فرزندان رمضان هستیم»، « تخریب بیش از ۲۰ مسجد در چین در دو سال اخیر»، « پاسخگویی دفتر آیت‌الله مکارم به ۸ زبان دنیا» و « شرح دعای روز اول ماه رمضان+صوت » منتشر کرده است.
انتهای پیام

captcha