سیره حضرت فاطمه(س) در شب قدر
کد خبر: 3814745
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
یادداشت وارده/

سیره حضرت فاطمه(س) در شب قدر

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی با عنوان «رفتار و گفتار حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام در شب قدر» به بیان اهمیت شب‌های قدر پرداخته است.

هرکس از خیر شب قدر بی‌بهره شود محروم استحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی با عنوان «رفتار و گفتار حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام در شب قدر» به بیان اهمیت شب‌های قدر پرداخته است.

در این یادداشت که در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار گرفته است، پیرامون «سیره فاطمی علیها السلام در شب قدر» می‌خوانیم:

سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام در ارتباط با «لیلة القدر» راهنمای مسلمانان در بهره‌برداری از شب قدر است. باید این سیره و سبک زندگی در شب قدر را شناخت و آن را سرمشق قرار داد. سبک زندگی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و فرزندانشان در شب قدر در یک حدیث علوی گزارش شده است.

امیر مؤمنان امام علی علیه‌السلام درباره برنامه صدیقه طاهره علیهاالسلام در شب قدر چنین فرموده‌اند: «کانت فاطمة علیهاالسلام لاتَدَعُ احداً من اَهلِها ینام تلک اللیلة و تداویهم بقلة الطعام و تتأهَّبُ لها فی النهار». فاطمه سلام الله علیها نمی‌گذاشت هیچ یک از اهل‌بیت ایشان در شب قدر بخوابد و آنان را قدری طعام می‌داد تا حال آنان بهبود یابد و بتوانند در شب قدر عبادت کنند و در روز قبل، اهل و فرزندان را برای بهره‌برداری از شب قدر آماده می‌ساخت و می‌فرمود: «محروم من حرم خیرها» (دعائم الاسلام ابن حیّون، ج 1، ص 282 * بحارالانوار، ج 97، ص 10 * عوالم العلوم و المعارف، ج 11، ص 913 * مستدرک الوسائل، ج 7، ص 470)

شایسته است این تدبیر فاطمه زهرا علیهاالسلام را پیروان آن حضرت اجرا کنند. باید سرپرست خانواده برای بهره‌برداری خانواده از شب قدر برنامه‌ریزی نماید.

احیاء شب قدر آن‌قدر ارزش و اثر و احترام دارد که دختر پیامبر خدا فرزندانشان را در شب قدر رها نمی‌کردند و آنان را برای بهره‌مندی از شب قدر آماده می‌نمودند. هیچ‌یک از فرزندان را به حال خود نمی‌گذاشتند تا بروند بخوابند بلکه زمینه استفاده آنان از شب قدر را با طعام مناسب و تهیه امکانات لازم برای بیدار ماندن فراهم می‌ساختند.

امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام این رفتار و تلاش صدیقه طاهره در ارتباط با آماده کردن فرزندان در شب قدر را گزارش نموده‌اند.

حضرت فاطمه علیهاالسلام در جمله «محروم من حرم خیرها» دو نکته بسیار مهم را بیان نموده‌اند، باید به این دو نکته اساسی توجّه کرد تا قدر شب قدر روشن شود.

نکته اول: شب قدر؛ شب خیر
نکته بنیادین این است که شب قدر در بردارنده «خیر» است. راغب اصفهانی در توضیح خیر نوشته است: «الخیر ما یرغب فیه الکل کالعقل مثلاً و العدل و الفضل و الشیء النافع، و ضده الشر» (المفردات فی غریب القرآن، ماده خیر، ص 160) «خیر هر چیزی است که همه در آن رغبت و گرایش و علاقه دارند، مثل عقل، عدل، فضل و هر چیز نافع و سودمند و ضد آن شر است.

خیر با فتح خاء نیکی و هر آن چه در آن صلاح و سود و لذت باشد و به حد کمال رسیدن هر چیز است و خیر با کسر خاء شرافت و کرامت و بزرگواری و اصل و ریشه و کیفیت است.

نکته دوم: هشدار برای پیشگیری از محرومیت
شب قدر بر طبق این گفتار فاطمی خیر دارد آن هم چنان خیر بی‌نظیری که محروم آن کسی است که از این خیر محروم گردد.

جا دارد همگان در تکاپو باشند از «خیر» شب قدر بهره مطلوب را ببرند. پس نکته دوم این است که محروم واقعی آن کسی است که از شب قدر محروم شود. باید همه پیروان حضرت فاطمه علیهاالسلام کوشش کنند از خیر شب قدر بهره‌برداری کنند. هیچ کس نباید از شب قدر غفلت کند و از خیر آن بی‌نصیب و بی‌بهره بماند.

در این حدیث هشداری بزرگ از حضرت فاطمه علیهاالسلام به فاطمیون نهفته است. باید فاطمیون در شب قدر سراسر در تلاش و تکاپوی بهره‌برداری از خیر شب قدر باشند. حضرت فاطمه علیهاالسلام در شب قدر در اوج فیض از خیر آن بودند و زمینه بهره‌برداری اهل و فرزندان خویش از خیر شب قدر را فراهم می‌ساختند. باید عوامل محروم شدن از خیر شب قدر را شناخت و از آن‌ها دوری کرد. محرومان از خیر شب قدر عقب می‌مانند و سقوط می‌کنند. باید میزان بهره‌مندی از خیر شب قدر را افزایش داد.

در این راستا نقش تدبیر پدر و مادرها برای گشودن راه‌های رسیدن فرزندان به خیر شب قدر بسیار مهم است.

انتهای پیام

captcha