عید فطر و رسم دیرینه مسلمانان چین
کد خبر: 3816334
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰

عید فطر و رسم دیرینه مسلمانان چین

گروه اجتماعی ــ دانشجوی ارشد قرآن و تفسیر جامعة‌المصطفی(ص) از کشور چین گفت: یکی از رسوم جالب‌توجه کشور چین در روز عید فطر این است که مردم مسلمان به زیارت اهل قبور می‌روند و بر سر مزار اموات قرآن قرائت می‌کنند.

عید فطر و رسم دیرینه مسلمانان چینداوود(یاخوی یاتی)، دانشجوی ارشد قرآن و تفسیر جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه از چین، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: در خانواده‌های مسلمان چین وقتی فرزندی متولد می‌شود، رسم بر این است که تا قبل از هفت روزگی، مادر نوزاد را به مسجد ببرد و برای برکت و تبریک نام اسلامی بر وی بگذارد که این کار را مبلغ روحانی مسجد انجام می‌دهد. از این رو هر مسلمان چینی دو اسم دارد.

وی افزود: قبل از شروع ماه مبارک رمضان روحانی و پیش‌نماز مسجد در روزهای 22 و 23 شعبان اعلام می‌کند که ماه رمضان نزدیک است و هرکس هر چقدر در توان دارد برای افطاری دادن در مسجد سهیم شود که در این بین نیز افرادی هستند که هزینه یک یا چند روز افطاری دادن را در مسجد متقبل می‌شوند.

داوود یاتی ادامه داد: بر طبق اقتصاد محلی یعنی برخورداری مردم آن منطقه مساجد در هر منطقه افطاری متفاوتی تدارک می‌بینند، برای مثال در مناطق برخوردار افطاری متنوع‎تر و در مناطق کم‌برخوردار این سفره‌ها در مساجد ساده‌تر گسترده می‌شود.

این دانشجوی چینی در خصوص برگزاری مراسم ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) از سوی مسلمانان بیان کرد: متأسفانه در چین اینگونه مراسم کم است و تنها برای امام حسین(ع) در روز عاشورا مراسم عزاداری و در روز ولادت پیامبر اکرم(ص) مراسم جشنی برپا می‌شود.

وی گفت: مراسم احیاء شب قدر از دیگر مراسمی است که در چین برگزار می‌شود و معمولاً مسلمانان چین که اکثریت اهل تسنن هستند، در شب 27 ماه مبارک رمضان با حضور در مساجد این شب را به دعا و عبادت می‌پردازند.

داوود یاتی در خصوص رسوم مسلمانان چین در عید سعید فطر اظهار کرد: البته این روز در کشور چین تعطیل رسمی نیست، اما مسلمانان این روز را جشن می‌گیرند که با توجه به منطقه زندگی این رسوم متفاوت است.

وی اضافه کرد: در شمال غرب چین مسلمانان یک هفته تا 10 روز این عید را جشن می‌گیرند و طی این مدت به دیدار اقوام و آشنایان می‌روند و به یکدیگر تبریک می‌گویند، اما عیدی دادن مرسوم نیست.

این دانشجوی چینی تصریح کرد: یکی از رسوم جالب توجه مسلمانان چین در روز عید فطر این است که به زیارت اهل قبور می‌روند و بر سر مزار اموات خود به قرائت قرآن می‌پردازند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابراهیم
|
United States of America
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۱۳:۰۶
0
0
سلام من الا چینم ولی نمیتونم بفهمم کی عید فطره خواهشن اگر خبر دارین به منم خبری بدین تو شکم فرداست یا چهارشنبه
captcha