ارائه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم؛ از ویژگی‌های جزءخوانی آستان حضرت معصومه(س)
کد خبر: 3817592
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم مطرح کرد:

ارائه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم؛ از ویژگی‌های جزءخوانی آستان حضرت معصومه(س)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم گفت: موضوعی که امسال به عنوان مباحث مفهومی بحث جزءخوانی مراسم حضرت معصومه(س) مطرح شد، داستان‌های قرآن با توجه به مبانی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

ارائه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم؛ از ویژگی‌های جزءخوانی آستان حضرت معصومه(س)

چندین سال است که در ایام ماه مبارک رمضان، شاهد پخش زنده و مستقیم مراسم جزءخوانی قرآن از مشاهد شریفه ازجمله در مشهد مقدس و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) هستیم. البته مراسم جزء‌خوانی بیش از بیست سال است که در این اماکن برپا می‌شود، اما  این نظم و شکوه خاص، پخش زنده و استقبال مردمی، چند سالی است که نمود خوبی پیدا کرده است و بارها مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر از برگزاری آن تمجید و بر حفظ و توسعه آن تأکید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ و داور مسابقات بین‌المللی که طی رمضان 1440 هجری قمری، هر روز در جزء‌خوانی آستان حضرت فاطمه معصومه(س) به ارائه نکات تفسیری از جزء آن روز می‌پرداخت، درباره ویژگی‌های امسال نسبت به سال قبل، اظهار کرد: این مراسم، حدود 25 سال است که راه‌اندازی شده و امسال نیز سطح برنامه‌ها نسبت به سال‌های گذشته ارتقا پیدا کرده بود. این مراسم معنوی و نورانی به شکرانه الهی امروز به لحاظ ترکیب جلسه، قرائی که در مراسم به تلاوت می‌پردازند، سطح تلاوت، بازتاب رسانه‌ای، بحث‌های تفسیری و محتوایی، ابعاد انگیزشی و برپایی مسابقات جانبی و اهدای جوایز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

حاج‌ابوالقاسم در مورد استقبال مردمی از این مراسم نیز تصریح کرد: هر سال شاهد استقبال بسیار خوب علاقه‌مندان به ساحت مقدس کلام‌الله مجید از این مراسم هستیم و با توجه به فضای بزرگ و گنجایش سالن مراسم که تعداد زیادی را در خود جای می‌دهد، استقبال فراوانی از مراسم جزءخوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) می‌شود که در کمتر مجلسی شاهد آن هستیم.

الگوگیری دیگر استان‌های از جزء‌خوانی قم

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به جذابیت سمعی و بصری برنامه، هم به لحاظ فضای زیبا و معنوی حرم حضرت معصومه(س) و هم به لحاظ چینش جلسه که ابتکار دوستان ما در این آستان است، این مراسم به سرعت تبدیل به یک الگو شد و بحمدلله امروز در صدها نقطه در جهان در حال برگزاری است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تعریف خاصی از این مراسم داشتند.

حاج‌ابوالقاسم افزود: البته نباید نقش رسانه را در این زمینه نادیده بگیریم و زحمات شبکه‌های تلویزیونی بود که این برنامه را به این سطح از استقبال رساند. پوشش رسانه‌ای رسانه ملی از این مراسم خیلی خوب بود به طوری که مراسم از چند شبکه شامل شبکه‌های 3، قم، الکوثر و چند شبکه رادیویی پوشش داده می‌شد که از امتیازات برنامه بود. لازم است اینجا از علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر اسبق و نیز علی فروغی، مدیر فعلی شبکه 3 سیما تقدیر و تشکر فراوانی داشته باشیم که به نشر این فرهنگ قرآنی در کل کشور کمک کردند.

وی در رابطه با استقبال جهانی از این مراسم نیز اظهار کرد: در این رابطه از کشورهای مختلف ارتباطاتی داریم و معمولاً در طول سال اشخاصی را ملاقات می‌کنیم که از این برنامه اظهار رضایت می‌کنند به‌ویژه در سفرهای زیارتی مانند سفر حج و عتبات، افراد زیادی از کشورهای مختلف مانند افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان و یا حتی کشورهای اروپایی و هموطنانمان مقیم در این کشورها به ما مراجعه می‌کنند و از اجرای این برنامه اظهار تشکر دارند.

ارائه مفاهیم قرآن

حاج‌ابوالقاسم در مورد تغییرات امسال برنامه‌های مراسم جزءخوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ نیز تصریح کرد: یکی از مهمترین تغییرات مراسم، بحث مفهومی برنامه‌ها بوده که نزدیک به 10 سال است به مراسم اضافه شده، ولی هر سال تنوع جدیدی به برنامه‌های مراسم افزوده می‌شود که امسال نیز موضوعی که ما به عنوان مباحث مفهومی بحث ترتیل‌خوانی مطرح کردیم، داستان‌های قرآن با توجه به مبانی بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی بود، این بحث نیز مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت و بازخوردهای خیلی خوبی داشت.

وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، مسئولان سازمان صداوسیما و نیز ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه که جوایز این مراسم را تقبل کردند، بیان کرد: افزوده شدن مسابقه پیامکی همراه با جوایز متنوع و ارزشمند نیز یکی دیگر از تفاوت‌های مراسم امسال نسبت به سال‌های گذشته بود و در این راستا نیز حدود ششصد هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند.
انتهای پیام

captcha