قرآن تاریخی مولان‌آباد هرچه سریع‌تر مرمت شود
کد خبر: 3821883
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
کارشناس ارشد میراث فرهنگی:

قرآن تاریخی مولان‌آباد هرچه سریع‌تر مرمت شود

گروه فرهنگی ــ کارشناس ارشد مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی بر تسریع در مرمت قرآن تاریخی مولان‌آباد تأکید کرد و خواستار موافقت هیئت امنای بارگاه شیخ حسن مولان‌آباد برای مرمت این قرآن تاریخی شد.

قرآن تاریخی مولان‌آباد هرچه سریع‌تر مرمت شودبه گزارش ایکنا از کردستان، حمید ملکیان، کارشناس ارشد مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور، امروز، سوم تیرماه در بازدید از قرآن تاریخی مولان‌آباد بر تسریع در مرمت این قرآن تاریخی تأکید کرد و خواستار موافقت هیئت امنای بارگاه شیخ حسن مولان‌آباد برای مرمت قرآن تاریخی شد.

وی به چگونگی مرمت قرآن تاریخی مولان‌آباد اشاره کرد و افزود: در صورت موافقت، قرآن در مدت سه ماه با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال به طور کامل مرمت خواهد شد.

این کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی بیان کرد: این نسخه جدای از متن قرآن، حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات شامل ترجمه، تفسیر، بیان شأن و اسباب نزول آیات، بررسی آیات احکام، علم تجوید و تلاوت و قرائت‌های هفتگانه، بیان خواص و فضائل آیات و سور، علم اصول‌الحدیث و چند رساله دیگر است که بنا به یکجا بودن همه این موضوعات در منطقه به اُمّ‌القرآن شهرت یافته است.

یادآور می‌شود که در روستای مولان‌آباد یا مولاناآباد واقع در جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان، قرآنی بسیار نفیس نگه‌داری می‌شود که به قرآن مولان‌آباد، أم‌القرآن و قرآن شیخ‌حسن شهرت دارد که اولین وجه‌تسمیه مربوط به روستای محل نگه‌داری، دومی به دلیل شمول نسخه بر برخی از مهم‌ترین علوم مرتبط با قرآن و سومین وجه شهرت هم با نام بانی و سرپرست اصلی آن یعنی شیخ حسن حسنی در ارتباط است.

این اثر، یکی از قرآن‌های خطی جهان اسلام است که حدود ۳۵۰ سال پیش با سرپرستی شیخ حسن مولان‌آباد و با همکاری دانشمند دیگری به نام ملارسول کاتب در ۱۹۱۸ صفحه در مدت ۱۰ سال کتابت شده است؛ این قرآن ۱۶ کیلوگرم وزن دارد و جلد آن از پوست آهو است.

قرآن تاریخی مولان‌آباد مربوط به دوره صفویه و در ابعاد ۷/۴۳ سانتی متر طول و ۳۴ سانتی متر عرض بوده است و جنس اوراق آن کاغذ و جنس جلد قرآن چرم بوده است که دارای تزئینات نقوش هندسی است.

این نسخه با ارزش بیش از سه سده است که در مسجد روستا قرار داشته و در سالیان اخیر به منظور جلوگیری از دستبرد افراد سودجو، تحت تدابیر خاصی حفاظت می‌شود، چرا که در گذشته چند بار مورد سرقت واقع گشته و خوشبختانه با پیگیری مردم و مسئولان و نیروهای انتظامی دوباره به روستا برگردانده شده است. مردم منطقه به این قرآن اعتقاد خاصی دارند و معمولاً روزهای چهارشنبه از اطراف به زیارت آن می‌روند.

شیخ حسن‌مولان‌آباد(۱۱۳۶-۱۰۷۳ هـ.ق) فرزند شیخ محمود فرزند شیخ محمد فرزند شیخ ابراهیم بِستی فرزند شیخ زکریای مهاجر است. شیخ حسن در سال ۱۰۷۳ هجری قمری در روستای بِست از بخش خورخوره شهرستان سقز به دنیا آمده و در ۱۱۳۶ در روستای مولان‌آباد سقز وفات یافته است. ایشان بسیار متقی و زاهد بوده و اغلب اوقات را به تدریس و مطالعه و عبادت گذرانیده است.
انتهای پیام

captcha