ترور شخصیتی شهیدبهشتی زمینه ترور فیزیکی وی را فراهم کرد
کد خبر: 3822835
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

ترور شخصیتی شهیدبهشتی زمینه ترور فیزیکی وی را فراهم کرد

گروه فرهنگی- دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی شهید بهشتی را مانع اقدامات و فعالیت‌های خود می دیدند، گفت: آنان با شایعه‌سازی، ترور شخصیتی شهید بهشتی را آغاز کردند تا با جوسازی زمینه ترور فیزیکی وی را نیز فراهم کنند.

ترور شخصیتی شهیدبهشتی زمینه ترور فیزیکی  وی را فراهم کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین ایران و از شاهدان حادثه تروریستی تیرماه سال 60 ، شامگاه پنجم تیرماه در حاشیه اکران مستند « ترور سرچشمه» در محل پردیس سینمایی هویزه، اظهار کرد: هنوز ابعاد بسیاری از این اقدام تروریستی باقی مانده است که شاید این فیلم توانسته گام بلندی برای آغاز آن بردارد، اما هنوز نتوانسته‌اند ابعاد مختلف آن را معرفی کنند.
وی افزود: همانطور که درمستند مشاهده می‌شود هدف، مرحوم آیت‌الله بهشتی بود. فردی که اندیشه‌ورز و انتخاب‌گر بود و ضمن اینکه خودش این راه را توصیه می کرد، در واقع در یک سیر و با زحمت بسیار به یک شخصیت ممتاز بدل شده بود که این شخصیت ممتاز در جریان انقلاب اسلامی خود را نشان داد.
ساداتیان ادامه داد: شهید بهشتی جلسات زیادی را قبل از انقلاب در منزل خود تشکیل می داد و بسیاری از تشکل‌ها از جمله انجمن‌های اسلامی نیز در این جلسات شرکت می‌کردند و به این ترتیب کادرسازی هم صورت گرفت و حتی مقام معظم رهبری نیز در این جلسات حضور داشتند.
سفیر اسبق ایران در انگلیس عنوان کرد: پس از زلزله طبس، بسیاری از این افراد برای خدمت‌رسانی به منطقه زلزله‌زده رفتند. مراجع تقلید نیز ستادی برای کمک رسانی به مردم زلزله زده تشکیل دادند و شهید بهشتی اداره‌کننده این امور بود وهمین موضوع باعث انسجام بیشتر این گروه‌ها شد.
وی اظهار کرد: در تظاهرات مردم در تهران، این افراد در دسته انتظامات بودند و پس از تشکیل حزب نیز بسیاری از این افراد عضو حزب شدند و غرض من از بیان این صحبت‌ها این بود که بگویم مرحوم بهشتی طرح و برنامه داشت و به روشنی می‌دانست که باید چه کاری انجام دهد، چرا که فردی دنیا دیده و اندیش‌ورز بود.
این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: شهید بهشتی می‌دانست برای اداره حکومت اسلامی باید در چه مسیری حرکت کرد. کتاب‌های این شهید بزرگوار نشان‌دهنده شخصیت والای ایشان است. به طور قطع همگان در خصوص مدیریت مرحوم بهشتی شنیده‎‌اند واخبار و مستنداتی از ایشان به مردم رسیده است، با اینکه مدت زیادی از انقلاب اسلامی نمی‎گذشت، اما ایشان به عنوان رئیس قوه قضائیه تحولات زیادی در این حوزه ایجاد کرد و قانون اساسی جمهوری اسلامی را از مجلسی با تفکرات مختلف بیرون آورد.
وی عنوان کرد: کسی که هم کار آموزش را انجام می‌داد و هم درس شناخت و اقتصاد اسلامی را آغاز کرد، همچنین جلسات هماهنگی برای حضور گروه‌های مختلف را برگزار می‌کرد تا از همه گروه‌ها در این جلسات حضور پیدا کنند، شهیدبهشتی بود. مسلم است چنین فردی در معرض حسادت، بغض و کینه قرار می‌گیرد و ترور شخصیت ایشان نیز آغاز می‌شود.
سفیر اسبق ایران در لندن ادامه داد: همین امر باعث شد تا شهید بهشتی را دیکتاتور بنامند و وی را سرمایه‌دار بدانند. در واقع عبارات ناوارد و انتصابات بی‌جا که به ایشان نسبت دادند، آغازگر ترور شخصیتی ایشان بود تا بتوانند ازاین طریق مقدمات تروریستی علیه این شخصیت را فراهم کنند. شهید بهشتی شخصیتی اندیشه‌ورز و آموزش دهنده بود اما عامل بغض و کینه بسیاری از افراد شد.
ساداتیان در خصوص شعاری که بعد از شهادت آیت الله بهشتی می‌داند که «دشمن در چه فکریه ایران پر از بهشتیه»، گفت: من در مستند هم گفتم که کاش ایران پر از بهشتی بود.

بهشتی با حداقل حامیان، اهداف انقلاب را پیش می‌برد

وی با اشاره به فعالیت‌های مجاهدین خلق در آن زمان بیان کرد: اینان شهید بهشتی را مانع فعالیت‌های خود می‌دیدند. از طرفی در کشور، اقدامات مبارزه مسلحانه که به آن اعتقاد داشتند را شکل دادند، به دنبال جوسازی و شایع‌پراکنی علیه حزب بودند. با جوسازی‌های دشمنان، حمایت از بهشتی هم در این جو به حداقل رسید و حتی برخی از افرادی هم که در جریان نظام بودند با ایشان مخالفت داشتند و از ایشان حمایت نمی‌کردند. این بود که امام(ره) بعد از شهادت ایشان فرموند: «شهید بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود».
این دیپلمات پیشین در ایران گفت: مظلومیت شهیدبهشتی به خاطر این بود که علاوه بر اینکه عمده فشارهای نظام و پیشبرد و تثبیت نظام بر عهده ایشان بود، از طرفی نیز هیچ حمایتی از ایشان نمی‌شد. حتی دوستانی که سری از هم سوا بودند نیز، تغییر کردند. حتی تحت شایعه‌سازی‌ها می‌گفتند که ایشان در سوییس حساب و سرمایه دارد. در حالیکه می‌بینیم هم‌اکنون منزل ساده و معمولی ایشان به موزه تبدیل شده است.
ساداتیان بیان کرد: زندگی شهید بهشتی از نظم برخوردار بود، روز جمعه خود را به خانواده اختصاص می‌داد و به امور همسر و فرزندانشان رسیدگی می‌کرد. شهید بهشتی در ابعاد مختلف یک انسان نمونه بود که ما از این جهت کمتر فردی را می‌بینیم که همه این ابعاد را به بهترین نحو داشته باشد. نظم، مدیریت، اندیشه و اعتقاد به گفت‌وگو با همه مردم از جمله مخالفان، از خصوصیات بارز این شهید بزرگوار بود.

انتهای پیام

captcha