شنیدن سخنان بیهوده؛ مهم‌ترین عامل بیماری‌های جسمی و روحی
کد خبر: 3823477
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

شنیدن سخنان بیهوده؛ مهم‌ترین عامل بیماری‌های جسمی و روحی

گروه اجتماعی ــ امام جمعه دورود با بیان این‌که شنیدن سخنان بیهوده یاعث بیماری دل و روح انسان‌ می‌شود، گفت: غیبت و تهمت، شایعات و سخن‌چینی از سخنان بیهوده‌ای است که باعث می‌شود قلب و دل انسان‌ دچار بیماری شود.

حقیان دورودحجت‌الاسلام حقیان، امام جمعه دورود‌ در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به بیماری‌های دل و قلب انسان از نظر آیات و روایات، گفت: در فرهنگ قرآن و اهل‌ بیت(ع) قلب به‌معنای قلب جسمانی و این عضو صنوبری شکل که در سمت چپ قفسه سینه وجود دارد، نیست؛ بلکه به‌معنای روح، دل و جان و به تعبیری نفس ناطقه است.
وی با بیان این‌که هم بُعد جسمانی و هم بُعد روحانی انسان بر اثر عواملی دچار بیماری و مرض می‌شوند، عنوان کرد: جسم انسان اگر دچار بیماری و مریضی شد درمان آن بسیار راحت است اما اگر روح انسان‌ها دچار بیماری و مرض شد درمان این بیماری روح و مرض روحی بسیار سنگین است اگر انسان تلاش نکند و خدا توفیق ندهد درمان بیماری روحی بسیار مشکل خواهد بود.
حقیان با بیان این‌که از نگاه دین مبین اسلام یکی‌ دیگر از عواملی که باعث بیماری دل و روح انسان‌ها می‌شود، شنیدن سخنان بیهوده است، تصریح کرد: هر سخنی که انسان را از یاد خدا باز بدارد و مانع یاد و نام خدا شود سخن بیهوده شمرده می‌شود و از طرف دیگر هر عملی که باعث از یاد رفتن یاد و نام خدا شود آن رفتار و عمل هم، عمل لهو و بیهوده شمرده می‌شود.
امام جمعه دورود با اشاره به این‌که سخن بیهوده آن سخنانی است که شنیدن آن‌ها باعث می‌شود یاد خدا فراموش شود، اظهار کرد: اگر یاد خدا فراموش شود باعث می‌شود انسان به‌راحتی مرتکب گناه شود به همین خاطر در روایات مختلفی این موضوع نهی شده و فرموده‌اند که همیشه خود را در محضر خدا ببینیم و به یاد خدا باشیم، اگر انسان همواره به یاد خدا باشد باعث می‌شود که دچار گناه نشود.
وی ادامه داد: از منظر امام علی(ع) شنیدن سخنان لهو باعث می‌شود که قلب انسان مریض و دچار زنگار شود و اگر دچار زنگار شد درمان این قلب زنگ زده و مریض بسیار مشکل خواهد شد.
حقیان با بیان این‌که از پیامبر اکرم(ص) حدیث داریم که می‌فرماید: «هر عضوی از اعضای بدن انسان بهره‌ای از زنا دارد، به‌عبارتی زنای خاص دارد و در ادامه حدیث می‌فرماید: زنای گوش‌های انسان شنیدن سخنان بیهوده است»، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) با این بیان می‌فرماید این‌کار زشتی است و می‌خواهد زشتی شنیدن سخنان بیهوده را بیان کند؛ بنابراین ما باید گوشمان را مدیریت کنیم.
امام جمعه دورود گفت: شنیدن سخنان لهو مصادیق متعددی دارد مانند شنیدن غیبت و تهمت، شایعاتی‌ که امروزه متأسفانه در فضای مجازی و حقیقی فراوان است، سخن‌چینی، سخنانی‌ که در مورد شخصیت‌های مختلف با غرض سیاسی گفته می‌شود و شبهات در تخریب دین، سخنان بیهوده است که باعث می‌شود قلب و دل انسان‌ها دچار بیماری شود.

انتهای پیام

captcha