گزارش ایکنا از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3825347
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

گزارش ایکنا از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مرحله استانی چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف با حضور ۲۷۱ شرکت‌کننده از سراسر استان طی روز‌های شنبه و یکشنبه، ۱۵ و ۱۶ تیر برگزار شد و برگزیدگان این دوره از مسابقات نیز امروز معرفی می‌شوند.

گزارش ایکنا از برگزاری چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی

چهل‌و دومین دوره مسابقات قرآنی اوقاف مرحله استانی با حضور 271 شرکت کننده از سراسر استان طی روزهای شنبه و یک‌شنبه، 15 و 16 تیر برگزار شد و برگزیدگان این دوره از مسابقات نیز امروز معرفی می‌شوند.

بخش آقایان این دوره از مسابقات در سالن همایش اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان و بخش بانوان نیز در مسجد طوبی در رشته‌های «تحقیق، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، پنج جزء و همچنین اذان و معارف» برگزار شد.

به گفته حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، برگزیدگان این دوره از مسابقات به مرحله کشوری که مهر امسال در اصفهان برگزار می‌شوند راه می‌یابند و۱۰ قاری بین‌المللی غیر بومی آقا و بانو داوری این مسابقات را عهده‌دار بوده و برای تمامی شرکت‌کنندگان گواهی‌نامه معتبر صادر خواهد شد.

سطح کیفی این دوره از مسابقات ارتقا یافته است
مهدی محمدزاده، رئیس هیئت داوران این دوره از مساقبات در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآنی اوقاف نسبت به سال‌های قبل ارتقای کیفی بسیاری یافته و این موضوع بر ارتقای کمی آن نیز اثرگذار خواهد بود؛ چرا که هر قدر به کیفیت اهمیت داده شود، کمیت را نیز در پی خواهد داشت و هر سال شاهد افزایش متسابقان در این مسابقات خواهیم بود.

وی برگزاری چنین مسابقاتی را در راستای ترویج معارف قرآن در جامعه و همچنین ایجاد رغبت و انگیزه در راستای جذب شدن به فعالیت‌های قرآنی را بین عامه مردم بسیار مؤثر دانست و گفت: تصورم این است که امسال یکی از متسابقان رشته قرائت و حفظ کل استان احتمال زیاد به مرحله نیمه نهایی و نهایی مسابقات کشوری راه پیدا کند.

قرآن، بر تمامی ابعاد زندگی فرد اثرگذار است
غلامرضا قوچی، قاری قرآن و یکی از متسابقان در رشته ترتیل در این دوره از مساقبات است، او چهار دوره در این مسابقات شرکت کرده و دو دوره رتبه دوم و دو دوره رتبه سوم این دوره از مسابقات را طی سال‌های گذشته کسب کرده است.
وی علاوه بر ترتیل، در قرائت و تواشیح نیز فعالیت کرده و یک بار نیز در مسابقات کشوری در رشته تواشیح رتبه پنجم را کسب کرده است.
قوچی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سطح برگزاری مسابقات را بسیار با کیفیت دانست و گفت: هم شرکت‌کنندگان و هم هیئت داوران از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار هستند و امسال سه داور اصلی جزو داوران، حافظان و قرای بین‌المللی هستند و سطح نمره‌دهی نیز با کمترین اعتراض مواجه است.
این قاری قرآن در ادامه با بیان این‌که عجین شدن با قرآن بر تمامی ابعاد زندگی انسان تأثیر می‌گذارد، افزود: قرآن، به سایر فعالیت‌های فعالان این حوزه نیز رنگ و بوی قرآنی بخشیده و موجب برکت و پیشرفت در حوزه مختلف زندگی می‌شود.
وی که عضو گروه تواشیح بین‌المللی معارج تبریز است در معرفی این گروه تشریح کرد: گروه تواشیح بین‌المللی معارج تبریز در حوزه «تواشیح، همخوانی و مدیحه‌سرایی» فعالیت کرده و در محافل و مجالس مختلفی برنامه اجرا کرده است.
وی با بیان این‌که این گروه تواشیح در مسابقات سال 95 به میزبانی زیباکنار، بخش همخوانی رتبه اول کشوری، در بخش تواشیح رتبه هفتم و در مجموع رتبه پنجم را به خود اختصاص داد، افزود: این گروه کسب رتبه اول مسابقات دانشجویان، رتبه اول جشنواره ترنم آسمانی و رتبه اول مسابقات پژوهکشده قرآن و عترت را نیز در کارنامه خود دارد.

برگزاری مسابقات، شور و نشاط در جامعه قرآنی ایجاد می‌کند
هادی بنازاده، قاری قرآن در رشته تحقیق این دوره از مسابقات حضور یافته است، او از هشت سال پیش فعالیت‌های قرآنی خود در رشته تلاوت و تحقیق را آغاز کرده و طی چهار سال اخیر نیز در این مسابقات شرکت کرده است.

وی در دوره‌های قبلی این مسابقات موفق به کسب مقام سوم زیر 16 سال، دو دوره موفق به کسب رتبه دوم و یک دوره نیز رتبه سوم مرحله استانی را کسب کرده و همچنین در مرحله شهرستانی نیز چندبار مقام اول را به خود اختصاص داده است.

هادی بنازاده در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: سطح مسابقات طی سه الی چهار سال اخیر ارتقا یافته و سطح کیفی شرکت‌کنندگان نیز بسیار بالا رفته است، همچنین سن شرکت‌کنندگان نیز بسیار پایین رفته که این موضوع نشان‌دهده آن است که در آینده‌ای نزدیک استان ما در این رابطه حرف بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

وی با بیان این‌که برگزاری چنین مسابقاتی شور و نشاط خاصی در جامعه قرآنی به وجود می‌آورد، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند که‌ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» از این رو کتابی که برای انسان‌ها فرستاده نیز سراسر نور است و آرامشی که آیات مقدس الهی به انسان می‌بخشند، بی‌نظیر بوده و حقیقتاً هدیه عجین شدن با قرآن، آرامش قلبی انسان است.

انتهای پیام

captcha