شناخت سیره اهل بیت(ع)؛ راهی برای زندگی کریمانه
کد خبر: 3825375
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

شناخت سیره اهل بیت(ع)؛ راهی برای زندگی کریمانه

گروه معارف ــ استاد حوزه علمیه مشهد گفت: سیره اهل بیت(ع) راهی است در جهت اینکه انسان روحیه کرامت و کریمانه بودن را در وجود خود پرورش دهد و همراه با این ویژگی گام بردارد.

سیره اهل بیت(ع) راهی برای ایجاد روحیه کرامت در وجود انسانحجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مرتضی همتی‌فر، استاد حوزه علمیه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص دهه کرامت و ارزشی که این دهه از آن برخوردار است، با بیان این مطلب اظهار کرد: اگر به سیره اهل بیت(ع) نگاه بیاندازیم، مشاهده می‌کنیم تمام زندگی آن‌ها برای زندگی امروز ما سراسر درس است، اما سؤال اینجاست که ما چطور می‌توانیم مانند امام حسن مجتبی(ع) و حضرت معصومه(س) روحیه کرامت و به نوعی کریمانه بودن را در خود ایجاد کنیم؟ بخشندگی این بزگواران به گونه‌ای بود که اگر می‌دانستند فردی که نزد آن‌ها رفته نیازمند نیست از هیچ کمکی به آن‌ها دریغ نمی‌کردند.

وی ادامه داد: از این رو می‌توانیم با توجه به سیره این بزرگواران روحیه کرامت را در زندگی خود جاری کنیم واگر نیازمندی از ما درخواست کمک کرد باید از هر طریقی که می‌توانیم به او کمک کنیم و او را، ناامید و دست خالی بازنگردانیم.

همتی‌فر تأکید کرد: همواره افرادی که این روحیه را در خود ایجاد می‌کنند، معمولاً دلسوزتر و مهربان‌تر هستند، چرا که هم نوع خود را درک می‌کنند. بنابراین اگر این روحیه را در خود تقویت کنیم، اثرات خوبی از جمله رأفت قلب را برای ما به همراه خواهد داشت که این آثار هنگام ارتباط با دیگران خود را نشان می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه مشهد اظهار کرد: البته شاید با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه امروز برای مردم به وجود آمده باعث شده تا آن عده از افرادی که نیازمند بودند، نیازمندتر شوند، از این رو، این امر باعث می‌شود که نیاز به احسان و کرامت ما، بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که اگر در گذشته به یک نفر کمک می‌کردیم اما در حال حاضر باید تلاش کنیم تا دست چند نیازمند دیگر را هم بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اهل‌بیت(ع) نیز اگر در زمان خود با شرایط اقتصادی خاصی مواجه می‌شدند، این شرایط، مانع کمک آن‌ها به نیازمندان نمی‌شد، بنابراین با توجه به شرایطی که امروز برای ما به وجود آمده، نباید مانع کمک ما به دیگران شود، زیرا این کمک می‌تواند آثاری چند برابر و بسی بهتر از آنچه که کمک شده است را به دنبال داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه مردم و به ویژه جوانان باید با این تفکر گام برداشته و در این مسیر حرکت کنند، اضافه کرد: اگر الگوی خود را اهل‌بیت(ع) بدانیم، متوجه خواهیم شد که در زمان‌هایی که خودشان نیاز داشتند باز هم به فکر فقرا و نیازمندان بودند. این در حالی است که در سوره انسان و در روایات مختلفی به این امر مهم اشاره شده است.

وی گفت: دهه کرامت از ابتدای ماه ذی‌القعده همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و تا ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد. همانطور که بخشندگی امام حسن مجتبی(ع) زبانزد همه مردم بود و لقب کریم اهل‌بیت(ع) را داشتند، باید گفت که در میان بانوان اهل بیت(ع) نیز حضرت فاطمه معصومه(س) دارای خصلت بخشندگی بودند و لقب کریمه اهل بیت(ع) به ایشان اختصاص داده شده بود، بنابراین با توجه به بخشنده بود این بانوی بزرگوار، کرامت به این دهه داده شده است.

همتی‌فر با بیان اینکه ما باید دو نکته مهم را در خصوص حضرت معصومه(س) مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: نکته اول این است که ما هنگامیکه مقام شفاعت را در سیره اهل بیت(ع) مشاهده می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خداوند بالاترین مقام شفاعت را به پیامبر اکررم(ص) داده است و در بین بانوان اهل بیت(ع) نیز باید گفت که حضرت فاطمه(س) و حضرت معصومه(س) از این مقام برخوردار هستند، به نوعی که در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) نیز به این امر اشاره شده و حتی در روایات نیز آمده است که امام رضا(ع) به خواهرشان گفته‌اند که برای من شفاعت کن.

انتهای پیام

captcha