منشور حقوق شهرنشینی در مشهد رونمایی شد
کد خبر: 3826774
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶

منشور حقوق شهرنشینی در مشهد رونمایی شد

گروه اجتماعی- در آستانه ولادت امام رضا(ع) از منشور حقوق شهرنشینی شهر مشهد با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور رونمایی شد.

منشور حقوق شهرنشینی در مشهد رونمایی شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین سیمایی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از این منشور حقوق شهرنشینی که ظهر امروز 22 تیرماه در تالار شهر مشهد برگزار شد، گفت: تدوین این منشور در شهر مذهبی پیام‌های زیادی را به همراه دارد. یکی از مشکلات زمان مشروطه تقابل بین حقوق و دین بود که این امر به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام راحل با رویکرد تعامل دین و حقوق بشر علقه پیدا کرد.
وی بیان کرد: امروز کشور ما در سخت‎ترین شرایط است، اما نباید این امر بهانه‌ای شود برای اینکه حق و حقوق شناسایی نشود، لذا مدیران و شهروندان هریک مسئولیت خود را ایفا کنند و به بهانه اینکه مردم گرفتار آب و نان هستند، این خدمات را فانتزی تلقی نکنند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تصریح کرد: درست است که فقر و بیماری، شهروندان را بی‌تاب می‌کند، اما آنچه تحمل انسان را پایان می‌دهد بی‌عدالتی و نقض حقوق است، از طرفی نقض حقوق شهروندی، ظلم و بی‌عدالتی است و مردم را به ستوه می‌آورد.
سیمایی بیان کرد: در حدیثی از پیامبر(ص) است که می‌فرمایند: «فقر کفر می‌آورد». اما در جای دیگر می‌فرمایند: «اگر مردم کافر شوند نظام به هم نمی‌خورد بلکه بی عدالتی است که حاکمیت اسلام را به خطر می‌اندازد».
وی اظهار کرد: از آنجا که شهر مشهد درگیر قومیت‌ها، تابعیت‌ها، مذاهب و فرق مختلف است، لذا باید آیین گفت‌وگو محوری در صدر قرار گیرد، در این راستا نیز خانه گفت‌وگو راه‌اندازی شده است.

منشور حقوق شهروندی جنبه شعاری نداشته باشد
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: امید داریم منشور حقوق شهروندی جنبه شعاری نداشته باشد و عملیاتی شود و برای این امر نیز دبیرخانه دائمی دایر شده است.
در ادامه گودرز افتخار جهرمی، رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: شهر نشینی سابقه طولانی دارد. اولین شهر با جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر و مساحت 25 هکتار با نام اورک در عراق بود و دومین شهر، شهر شوش در ایران به وجود آمد.
وی بیان کرد: در قوانین بین‌النهرین وقتی مردم در جایی اجتماع کرده و شهرنشینی را اختیار می‌کنند حقوق، وظایف و تکالیفی دارند که جز با تدوین قوانین راه دیگری برای شناخت حقوق و وظایف نیست.

الگوگیری از منشور حقوق شهرنشینی شهر مشهد
رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: ابتکار شورای شهر قابل تحسین است. مشهد به دلیل وجود مرقد علی بن موسی الرضا(ع) و مذهبی بودن یکی از شهرهای پرجمعیت کشور است، بنابراین باید شورای اسلامی شهر مشهد چنین ابتکار عملی را داشته باشد و امید داریم سایر شهرها با الگو گرفتن از مشهد برای تصویب یک چنین منشوری اقدام کنند و حقوق شهرنشینی را با الگو گرفتن از منشور حقوق شهرنشینی مشهد، به کار برند.
وی گفت: با بودن منشور حقوق شهرنشینی همه چیز شفاف می‌شود و دیگر شوراها نمی‌توانند خلاف آن عمل کنند. شوراها هر چهار سال یکبار تغییر می‌کنند، ولی در صورت وجود مقررات همه در چارچوب تعریف شده کار می‌کنند و حقوق ثبت و وظایف مشخص می‌شود.
رئیس سابق دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تدوین منشور حقوق شهرنشینی از اقدامات عالمه شورای اسلامی مشهد است که امیدواریم الگویی برای سایر شهرها باشد.
در ادامه محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز طی سخنانی عنوان کرد: سه مسئله در راستای این امر مورد تأکید است. از آنجا که قطعا این منشور با یک خطر یعنی کلی‌گویی همراه است و خود منشور نیز از این خطر احتراز می‌کند، با دسته‌بندی به سمت عملیاتی شدن حرکت می‌کند تا دچار خطر نشود.
وی ابراز کرد: دومین مورد این است که باید متمم اجرایی این منشور تهیه شود تا در حد سخن باقی نماند به عنوان مثال در بحث حقوق کودکان باید در قالب طرح ما به ازایی پیگیری شده و به این نکته توجه شود.
شهردار مشهد ابراز کرد: سومین مورد این است که باید منشور حقوق شهرنشینی برای مردم تدوین و به زبان ساده برای آن‌ها تبیین و بین جامعه ترویج و در شهر به کار گرفته شود تا عقیم نماند.

مردم به منشور حقوق شهروندی اعتماد کنند
کلائی گفت: اگر مردم از منشور سخن نگویند انگار این منشور وجود ندارد لذا مردم باید به منشور به صورت عینی و مصداقی بپردازند و به آن اعتماد کنند.
در ادامه سیدمهدی حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امام رضا(ع) امام مدارا و گفت‌وگو است و ما نیز باید الگوی خوبی به سایر شهرها عرضه کنیم. سوالی اینجا مطرح است که آیا انسان برای شهر یا شهر برای انسان است؟
وی بیان کرد: شهر باید انسان‌مدار و بر مدار انسانیت و در نهایت باید کرامت انسانی در صدر قرار گیرد. شهر انسان‌محور شهری است که علاقمندی‌های کودکانش در نظر گرفته شود و این نیز در منشور حقوق شهرنشینی در نظر گرفته شده است.
حسینی پویا اظهار کرد: برای ساخت فضای پارکی مناسب کودکان یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته، ضمن اینکه ایجاد فضای تفریحی برای کودکان معلول هم در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام

captcha