چالش‌های اجتماعی در مسیر تحقق فرهنگ رضوی/ مفاهمه با نسل جوان؛ اصلی فراموش‌شده
کد خبر: 3826810
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
نگاهی به فرهنگ رضوی/۲

چالش‌های اجتماعی در مسیر تحقق فرهنگ رضوی/ مفاهمه با نسل جوان؛ اصلی فراموش‌شده

گروه معارف ــ مسئول هیئت‌های اندیشه‎ورز دفتر تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به چالش‌های اجتماعی که در مسیر تحقق صحیح فرهنگ رضوی موجود است، گفت: مفاهمه و گفت‌وگو با نسل جوان یکی از مبانی اصولی فرهنگ رضوی به شمار می‌رود، اما در جامعه ما دیده نمی‌شود.

مفاهمه و گفت‌وگو با نسل جوان یکی از مبانی اصولی فرهنگ رضویحجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم سعدی، مسئول هیئت‌های اندیشه‎ورز دفتر تبلیغات خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون فرهنگ رضوی و چالش‌های اجتماعی که در مسیر تحقق صحیح فرهنگ رضوی وجود دارد، اظهار کرد: نسل امروز نسلی است که زبان ویژه‌ای دارد و برای اینکه بتوانیم آن‌ها را در مسیر صحیحی قرار دهیم باید با آن‌ها گفت‌وگو و مفاهمه داشته باشیم تا از این راه بتوانیم به زبان مشترکی دست یابیم و در این صورت است که می‌توان فرهنگ رضوی را به زبان ساده به این قشر از جامعه منتقل کرد.

وی گفت: افرادی که متولی فرهنگ رضوی هستند شیوه مفاهمه و گفت‌وگو با نسل جدید را نمی‌دانند. باید گفت براساس مبانی معرفت شناختی، رسیدن به حق و افق جدیدی از فهم، هنگامی روی می‌دهد که انسان از فهم و ارتباط کلامی آن گونه که باید برخوردار باشد.

تحقق فرهنگ رضوی

این پژوهشگر اظهار کرد: فرهنگ رضوی را می‌توان بدین منظور مهم دانست که ما همگام با جوانان به فهم مشترکی دست یابیم و براساس این فهم و شناخت به تولید محتوا دست بزنیم. پس اجرای این فرهنگ آن گونه که امروز از آن صحبت به میان می‌آید، دشوار نیست.

سعدی ادامه داد: در واقع مشکل اصلی این است که متولی این امر، این فرهنگ را که چیزی جز زیبایی نمی‌داند، به درستی درک نکرده یا اینکه هنگامی که این فرهنگ را کشف می‌کند، آن را به درستی منتقل نمی‌کند. از این رو اگر بخواهیم شاهد تحقق فرهنگ رضوی در جامعه باشیم، باید فهم جدیدی که محصول گفت‌وگوست شکل گیرد.

تا زمانی که از فضای نگرش جوانان آگاه نشویم، آن‌ها نمی‌توانند تصویر درستی از ما داشته باشند و به آنچه می‌گوییم عمل کنند. در این صورت نباید انتظار داشت که فرهنگ رضوی در قالب رفتار بتواند خود را نشان دهد

مسئول هیئت‌های اندیشه‎ورز دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: تا زمانی که از فضای نگرش جوانان آگاه نشویم، آن‌ها نمی‌توانند تصویر درستی از ما داشته باشند و به آنچه می‌گوییم عمل کنند. در این صورت نباید انتظار داشت که فرهنگ رضوی در قالب رفتار بتواند خود را نشان دهد. از این رو مشکل فقط در فقدان گفت‌وگویی است که در بطن جامعه روی نمی‌دهد.

سعدی بیان کرد: در این میان می‌توان به یکی از راهبردهای اصلی آستان قدس رضوی که برگزاری برنامه‌هایی مانند زیر سایه خورشید است اشاره کرد. در این برنامه‌ها حضور هیچ جوان و نوجوانی را شاهد نیستیم، چرا که این برنامه‌ها تنها در مسیر تولید گام برمی‌دارند و به هیچ گونه گفت‌وگویی توجه نمی‌شود.

نهادینه‌ کردن فرهنگ رضوی در جامعه

این پژوهشگر اظهار کرد: با توجه به اینکه فرهنگ رضوی فرهنگی خیر است، اما این ذهنیت در جامعه ما جا افتاده که همه گرایش‌ها به سمت باطل سوق داده شده‌اند که این امر هم با ساختار این عالم سازگاری ندارد. این در حالی است که خداوند، عالم را به سمت خود که تمام خوبی‌هاست پیش می‌برد و آن را برای ما آسان کرده است. اما چگونه مدعی می‌شویم که پیاده کردن فرهنگ رضوی در چنین جامعه‌ای مشکل است.

وی افزود: همواره در فرهنگ رضوی زیبایی‌هایی وجود دارد که اگر این زیبایی‌ها به انسان منتقل شود، انسان هم قطعاً از این فرهنگ ناب پیروی خواهد کرد، پس چطور می‌توان گفت که نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه کاری سخت است.

سعدی با اشاره به فرمایش امام رضا(ع) که می‌فرمایند: «اگر شما بخواهید زیبایی‌های کلام ما را به مردم جهان برسانید کافی است که انسان‌ها بدانند ما چه می‌گوییم، در این هنگام قطعاً از ما پیروی خواهند کرد»، اظهار کرد: در واقع مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که نگاه تمام افراد جامعه از متولیان امر گرفته تا سایر افراد، نسبت به این موضوع به صورت جامع نیست. اگر جز این باشد، فرهنگ رضوی به درستی شناسایی و به خوبی به نسل امروز منتقل شود، قطعاً می‌توان شاهد گسترش آن در جامعه باشیم.

وی بیان کرد: امروزه هیچ ارتباطی را که به گفت‌وگو و ایجاد زبانی مشترک ختم شود با جوانان نداریم. این در حالی است که ما گفته و پیامی را که امام رضا(ع) بر روی آن تأکید کرده‌اند به کار نگرفته و استفاده نکرده‌ایم.

اگر با توجه به فرمایش امام رضا(ع) بتوانیم نگاه درستی  به فرهنگ رضوی داشته باشیم و بتوانیم با مخاطب خود را، که اغلب جوانان هستند، مفاهمه کنیم و به نقطه مشترکی دست یابیم، فرهنگ رضوی به آن مبانی هستی‌شناختی، که جز زیبایی نیست، دست پیدا می‌کند

این پژوهشگر گفت: اگر با توجه به فرمایش امام رضا(ع) بتوانیم نگاه درستی به فرهنگ رضوی داشته باشیم و همچنین قابلیت این امر را داشته باشیم تا بتوانیم با مخاطب خود را، که اغلب آن‌ها جوانان هستند، مفاهمه کنیم و به نقطه مشترکی دست یابیم، فرهنگ رضوی به آن مبانی هستی‌شناختی، که جز زیبایی نیست، دست پیدا می‌کند و در جامعه نیز خود را نشان می‎دهد.

سعدی لازمه تمامی این موارد را مدیریت لازم و کافی دانست و تصریح کرد: البته این مدیریت نمی‌تواند از سوی هر فردی صورت گیرد، چرا که افرادی که از توانایی و دانش لازم در زمینه‌هایی چون فلسفه، حقوق، جامعه‌شناسی و... برخوردار باشند، می‌توانند این جامعه را مدیریت کنند و در اینجاست که این مدیریت می‌تواند قابلیت ارشد شدن را داشته باشد. این در حالی است که در اداره استانداری خراسان رضوی در جهت برنامه‌ریزی‌های کلان جای خالی فیلسوفان کاملاً احساس می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های فقدان مدیریت در جهت ایجاد جامعه‌ای در راستای فرهنگ رضوی این است که نمی‌دانیم چه چیزی را باید نهادینه کنیم و چه چیزی در فرهنگ رضوی باارزش‌تر و قابل درک است تا آن را به همه نهادها، دانشجویان و اقشار مختلف جامعه انتقال دهیم.

این پژوهشگر اظهار کرد: مدیریت‌ها آنجایی که باید به درستی اداره شود اداره نمی‌شوند، در حالی که یک جامعه‌شناس می‌تواند در این مسیر نقش مهمی ایفا کند، اما متأسفانه با توجه به اینکه گاه از سوی برخی از افراد برچسب بی‌دینی به این قشر زده می‌شود، این امر نیز می‌تواند یکی از موانع مهم تحقق فرهنگ رضوی در جامعه به شمار آید.

قالب‌های گفت‌وگو با نسل جوان
مسئول هیئت‌های اندیشه‎ورز دفتر تبلیغات خراسان رضوی بیان کرد: یکی از قالب‌هایی که می‌تواند در امر گفت‌وگو با نسل جوان تاثیر بسزایی داشته باشد، ترانه است، زیرا این قالب امروزه توانسته در ذهن نسل جوان نفوذ و او را همراه خود کند. از این رو با ترانه می‌توان فعالیت‌های مختلفی را انجام داد چرا که این مقوله می‌تواند پیش برنده نیز باشد.

سعدی با بیان این که حتی مقام معظم رهبری نیز بر روی مقوله ترانه تأکید داشته‌اند، تصریح کرد: اما سوال اینجاست که آیا فرهنگ رضوی شکل ترانه به خود پیدا کرده است؟ همواره اگر با ترانه‌سراها گفت‌وگو شکل گیرد و حتی آن‌ها به حرم مطهر رضوی دعوت شوند، در این صورت آن‌ها هم تمایل خواهند داشت که در مسیر فرهنگ رضوی و در ساختارهایی که در این مسیر وجود دارد گام برمی‌دارند.

وی گفت: بنابراین با نسل جوان نمی‌توانیم مفاهمه کنیم و این مقوله مهم در جامعه ما گم شده است. این در حالی است که اگر به گذشته تاریخی خود بازگردیم، متوجه می‌شویم که متخصصان حوزه عرفان ما ادبیات را که در ساختارهای اجتماعی نفوذ دارند انتخاب می‌کنند.

این پژوهشگر بیان کرد: در آن زمان عرفا وارد جامعه می‌شدند و با مردم در ارتباط بودند اما اکنون این موضوعات دیگر به چشم نمی‌خورد. اما آیا چنین کاری در ادبیات رسمی، غیررسمی و... دیده می‌شود؟

مسئول هیئت‌های اندیشه‎ورز دفتر تبلیغات خراسان رضوی تأکید کرد: کار مؤثری که تعامل را به همراه داشته باشد انجام نداد‌ه‌ایم و با یکدیگر تعامل نداریم تا بتوانیم با این تعامل‌ها در جهت فرهنگ رضوی گام برداریم.

سعدی گفت: امروز اگر ادبیات انقلابی ما توسعه پیدا کرده به این دلیل است که مقام معظم رهبری با شاعران انقلابی طی جلسات سالیانه‌ای که با این افراد دارند، با آن‌ها به گفت‌وگو می‌نشیند و از بطن این جلسات شعرهای سیاسی مختلفی حاصل می‌شود. ایشان همچنین بر جان طنزپردازان ما نفوذ می‌کنند. بنابراین، گفت‌وگو می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. این گفت‌وگوها در میان مردم رها شده است.

هنگامی که افراد جامعه‌ با حقوق خود آشنا نباشند، دیگر نمی‌توان مدعی شد که آن جامعه در راستای فرهنگ رضوی در حرکت است. باید گفت اهل بیت(ع) نیز در زمانشان با حقوق خود آشنا بودند.

وی مقوله نظم و بهداشت را یکی از ارکان مهم و اساسی فرهنگ رضوی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه امام رضا(ع) و امام علی(ع) نیز به این مقوله‌ مهم اشاره داشته‌اند متأسفانه این مقوله ارزشمند اصلاً در جامعه به چشم نمی‌خورد. البته شاید بتوان گفت که در مقوله بهداشت تا حدودی توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

این پژوهشگر با بیان اینکه متأسفانه با توجه به اینکه امروزه افراد دیگر به حقوق خود آشنا نیستند، بیان کرد: هنگامی که افراد جامعه‌ با حقوق خود آشنا نباشند، دیگر نمی‌توان مدعی شد که آن جامعه در راستای فرهنگ رضوی در حرکت است. باید گفت اهل بیت(ع) نیز در زمان خود با حقوق خود آشنا بودند.

سعدی تأکید کرد: برای غربی‌ها نیز چنین مقوله‌های مهمی که ائمه بزرگوار در زندگی خود به آن‌ها اهمیت می‌دادند و برای خود ارزش تلقی می‌کردند مهم به شمار می‌آید و بر اساس آن حرکت می‌کنند، اما متأسفانه آن‌ها را متهم به بی‌دینی می‌کنیم.

مسئول هیئت‌های اندیشه‎ورز دفتر تبلیغات خراسان رضوی افزود: همچنین از طرفی نیز در جامعه ما که جامعه‌ای دیندار محسوب می‌شود و آن را همگام با تعالیم فرهنگ رضوی می‌دانیم، این ارزش‌های مهم اخلاقی هیچ رنگی ندارد.

انتهای پیام

captcha