جوانان متفاوت را به بی‌دینی متهم نکنید/ جریان غالب باورمند است
کد خبر: 3827729
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶

جوانان متفاوت را به بی‌دینی متهم نکنید/ جریان غالب باورمند است

گروه دانشگاه ــ رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه جوانان مقصر تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی نیستند و متولیان باید پاسخگو باشند، گفت: نباید جوانان متفاوت را به بی‌دینی متهم کرد.

به گزارش ایکنا؛ همایش پیش از سفر دانشگاهیان زائر عتبات عالیات، عصر امروز، سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه، در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با یادآوری اینکه هویت واقعی دانشگاه‌ها دینداری و محبت به اهل بیت(ع) است، خطاب به دانشگاهیانی که به زودی عازم سفر عتبات عالیات می‌شوند، گفت: خداوند به شما عنایت بزرگی کرده است؛ توصیه می‌کنم برای درک بیشتر این سفر آداب زیارت که در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده است را بخوانید و در آن تفکر کنید.

وی با ذکر روایتی از امام صادق(ع) که دعای حضرت برای زائران امام حسین(ع) بود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسانی که در آسمان‌ها دعاگوی زائران امام حسین(ع) هستند بیشتر از کسانی هستند که در زمین برای این زائران دعا می‌کنند.

سقف خواسته‌هایتان را کوتاه نگیرید

حجت‌الاسلام رستمی در خصوص حاجت‌هایی که زائران می‌توانند در این زیارت از ائمه(ع) بخواهند، گفت: اینکه چه بخواهیم بستگی دارد که بدانیم حقیقتاً کجا می‌رویم و از چه کسانی درخواست می‌کنیم. اگر متوجه نباشیم در کجا هستیم و چه کسانی را زیارت می‌کنیم سقف خواسته‌های خود را کوتاه می‌گیریم.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاهیان از همان لحظه‌ای که خبر ثبت‌نام را شنیده و شوق زیارت در دل‌های آن‌ها ایجاد شده زائر شده‌اند، گفت: همه از این زیارت کسب فیض می‌کنند، اما کسانی که معرفت بیشتری داشته باشند فیض بیشتری خواهند برد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال این هستند که نشان دهند جامعه دانشگاهی ما به دنبال لهو و سرگرمی و جامعه غیرجدی و غیرواقعی است، اظهار کرد: اگر در جایی، حرکتی از دانشجویی سر بزند که با هویت و باور‌های دینی مردم ناسازگار باشد، مطرح می‌کنند که دانشگاه یعنی این! اما این نشست که نمایندگی از یک جمعیت بزرگ را دارد نشان می‌دهد که دانشگاه یعنی جامعه نخبه، متفکر، اهل تحصیل و برگزیده؛ جوانان دانشگاهی در عرصه علم و دانش تلاشگر هستند و امروزه پرچمدار عزت و جریان علمی کشور بوده و در جریان‌های دینی نیز پرچمدار هستند.

دانشگاه جریان مهجور اعتکاف را عمومی کرد

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه بود که جریان اعتکاف مهجور را به جریانی عمومی در فضای کشور تبدیل کرد، گفت: امروزه اعتکاف به برکت پرچمداری دانشگاه‌ها یک جریان عمومی مورد توجه تمام اقشار تبدیل شده است و همین جریان است که جریان اربعین را به بزرگ‌ترین همایش آئینی و ملی تبدیل کرده است.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به مسئله زیارت اربعین دانشگاهیان شد و گفت: اگر فضا فراهم شود بسیاری از مردم مایل هستند در این مراسم حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام رستمی تصریح کرد: جریان واقعی دانشگاه‌ها و نخبگی کشور همین جریان است که در یک فرصت محدود ۷۰ هزار دانشجو برای تشرف به عتبات اعلام آمادگی می‌کنند. تغییراتی در سبک زندگی جامعه رخ داده که در این تغییر جوانان ما مقصر نیستند، بلکه متولیان جامعه و مدیران فرهنگی و جریان‌های اجتماعی جامعه اولین کسانی هستند که باید پاسخگوی تغییر سبک زندگی ما باشند.

جوانان متفاوت را به بی‌دینی متهم نکنید

وی ادامه داد: اگر جوانی در نوع آرایش، پوشش، حضور و آداب اجتماعی متفاوت با ارزش‌های متداول جامعه رفتار کرد، نباید او را به بی‌دینی متهم کرد. جریان غالب جوانان ما جریان پاک، باورمند و علاقه‌مند به خوبی‌ها و گرایشمند به اهل بیت(ع) هستند و این جریان است که باید در دانشگاه‌ها مورد تکریم قرار بگیرد و به عنوان نماد دانشگاه‌ها تقویت و حمایت شود.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حقیقت دانشگاه همین تفکر است ولو دسته‌بندی‌های مختلف سیاسی داشته باشیم. متولیان امر باید برای اصلاح مشکلاتی که در دین وجود دارد تلاش کنند، اما نباید ذره‌ای در خوبی، پاکی و محبت اهل بیت(ع) دانشجویان ما که جریان غالب دانشگاهی است تردید کرد.

وی در پایان سخنانش از دانشگاهیان خواست برای همه مسلمانان، رفع مشکلات موجود و ظهور امام زمان(عج) دعا کنند و اظهار کرد: برخی از افراد به واسطه رفتار غلط امثال بنده با خدا قهر کرده‌اند برای این افراد هم دعا کنید و از اهل بیت(ع) بخواهید شما را به کار بگمارند و مأموریت به شما بدهند.

انتهای پیام

captcha