بررسی عملکرد مؤذنان در مسابقات قرآن خراسان‌ رضوی/ ضعف سایرین علت برتری اولین‌ها
کد خبر: 3828241
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بررسی عملکرد مؤذنان در مسابقات قرآن خراسان‌ رضوی/ ضعف سایرین علت برتری اولین‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آخرین روز از چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی در بخش آوایی به‌ شکلی آغاز شد که شرکت‌کنندگان رشته اذان با نمرات پایین‌تری نسبت به سایر رشته‌ها و البته با غیبت زیاد حاضران کار خود را به پایان رساندند.

عملکرد مؤذنان در مسابقات قرآن خراسان رضوی چگونه بودآخرین روز از بخش آوایی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان رضوی، ۲۷ تیرماه در حالی در مهدیه امام خامنه‌ای مشهد برگزار شد که ابتدا حافظان اجزای ۵ و ۱۰ قرآن کریم با حضور ۵۰ درصدی در روز دوم این دوره از مسابقات پرونده حفظ قرآن را در بخش آوایی بستند.

پس از اتمام این رقابت‌ها در رشته‌های حفظ قرآن کریم، مسابقات در رشته اذان ادامه پیدا کرد، کل شرکت‌کنندگان در رشته اذان مرحله استانی بر اساس نتایج مرحله شهرستانی ۲۷ نفر بودند که از این میان و با یک آمار باورنکردنی ۱۷ نفر از شرکت‌کنندگان به جهت غیبت در این مرحله حذف شدند و تنها ۱۰ نفر در رشته اذان شرکت کردند.

رقابت این ۱۰ نفر مؤذن خراسانی در حالی به اتمام رسید که بالاترین نمره کسب شده در این دوره از مسابقات ۷۶ بود و حتی این نمرات برتر در رشته اذان برخلاف سایر رشته‌ها به عدد ۸۰ هم نرسید.

کم‌فروغ بودن مؤذنان

محمدجواد کاشفی، داور این دوره از مسابقات قرآن خراسان‌رضوی در رابطه با کم‌فروغ بودن مؤذنان در گفت‌گو با خبرنگار ایکنا خراسان رضوی، گفت: در گام اول باید آسیب‌شناسی شود که این حجم از غیبت شرکت‌کنندگان در مرحله استانی که می‌توان گفت بزرگترین عیب و نقص در این رشته بوده، چرا این نقص شکل گرفته است.

وی افزود: شرکت‌کنندگان به دنبال این هستند که یک اذان از خود ابداع کنند و این کار اشتباهی است، مؤذنان ابتدا باید چند اذان را به صورت تقلیدی کار کنند تا متوجه شوند که فضای صوتی و لحنی آنها به کدام‌یک از اساتید ایرانی و عربی تشابه دارد، وقتی که میلی کار کردن تثبیت شد، می‌توان تغییرات جزئی در اذان گفتن را ایجاد کرد.

کاشفی با اشاره به بداهه‌گویی در اذان مؤذنان این دوره از مسابقات بیان کرد: اذان باید محکم و با جدیت اجرا شود و به لحاظ لحنی بسیار محدود است و قرار نیست همچون تلاوت الحان مختلفی استفاده شود، بلکه باید یک نغمه را با یک قدرت بالا به حالت اعلان اجرا کرد.

علت برتری اولین‌ها

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه اذان‌های این دوره از مسابقات قرآن خراسان رضوی سطح پایینی داشته است، گفت: برتر بودن افراد برای رشته دلیل داشتن ویژگی مبارز و برتری نبود بلکه ضعف بسیار شدید سایر متسابقان باعث برتر قرار گرفتن آنان شده است.

محمدرضا شفیعی‌مؤمن، داور چهل و دومین دوره از مسابقات اوقاف خراسان رضوی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: ما هیچ برنامه آموزشی برای مؤذنان و دعاخوانان خود نداشته باشیم، قطعاً وضعیت موجود بهبود پیدا نخواهد کرد، این مسابقات برگزار می‌شود، اما اگر در پشت صحنه این مسابقات یک فضای آموزشی باشد، قطعاً شرکت‌کنندگان به افزایش دانش و هم‌افزایی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه در سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه آموزشی برای این رشته‎ها تعریف نشده است، گفت: اگر پیگیری در رابطه با آموزش در این رشته‌ها انجام نشود، این روند غیرمناسب که از سال‌های قبل هم ادامه داشته و همچنان پابرجاست قطعاً در آینده هم همین‌گونه ادامه پیدا خواهد بود. شاید افزایش کمی تعداد شرکت‌کنندگان را شاهد باشیم اما افزایش کیفیت نخواهیم دید.

بنابراین گزارش و با ارائه کارنامه از سوی هیئت داوران این دوره از مسابقات و با توجه به نمرات کسب شده، نام علی سراجی از مشهد، سیداحمد فاطمی‌پور از سبزوار و ابوالفضل رشیدی از کاشمر را می‌توان به عنوان نفرات برتر در رشته اذان ذکر کرد.

پس از پایان این بخش، بخش دیگر این دوره از مسابقات در مجموعه رشته‌های آوایی یعنی دعاخوانی آغاز شد. شرکت‌کنندگان در این رشته و با برداشتن قرعه‌هایی، ادعیه‌خوانی را اجرا می‌کردند که این بخش نیز با استقبال کمی از سوی هیئت داوران همراه بود.

آموزش و ارتباط متسابقان دعاخوانی با متون ادعیه

شفیعی‌مؤمن ادامه داد: علاوه بر اهمیت صوت و لحن دعاخوانی، تربیت فرد دعاخوان اهمیت بیشتری دارد، اینکه چقدر شرکت‌کنندگان با دعا ارتباط برقرار می‌کنند و این دعا بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد مهم است. اگر این آموزش و تربیت انجام نشود، صرفاً برگزاری مسابقات در بخش دعاخوانی توجیه ندارد، اکثر شرکت‌کنندگان افرادی هستند که در مجموع دعا را نمی‌فهمند و نمی‌دانند که چه مضامینی را می‌خوانند و نمره کسب‌شده آنان به همان اندازه درکی است که از متن دعا دارند و در مخاطب و داور تأثیر می‌گذارند.

وی بیان کرد: جدای از بحث استرس مسابقات، آن بنیه محتوایی که از شرکت‌کنندگان انتظار می‌رود وجود ندارد. تربیت افراد در چنین بخش‌هایی ارزش آن را دارد که کار آموزشی برای آن انجام شود. البته شاید بعضی‌ها که به دعاخوانی مسلط هستند، شرکت در مسابقات برای آن‌ها توجیه نداشته باشد، اما اعتنا نکردن باید در خدمت آموزش افرادی قرار گیرد که قصد شرکت در مسابقات را دارند و این یعنی انتقال آموزه‌های خود به دیگران که ارزش توجه کردن به آن در سطح مسابقات وجود دارد.

شفیعی‌مؤمنی ادامه داد: خبرگزاری ایکنا باید هدفمندی و واقع‌نگری در مسابقات را از مسئولان مطالبه کند. باید بدانیم بعد از برگزاری بیش از ۴۰ دوره از مسابقات، دستاورد این رقابت قرآنی برای ما چه بوده است. شفاف‌سازی‌ها در پشت صحنه مسابقات سبب می‌شود تا بدانیم در بخش آموزش چه اتفاقاتی افتاده که حالا ما انتظار آن را در سطح مسابقات داشته باشیم. باید از سطحی‌نگری در مورد مسابقات خیلی قبل‌تر عبور می‌کردیم، اما جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است.

انتهای پیام

 

captcha