مقاومت عزتمندانه؛ راهبردی قرآنی برای درهم شکستن ظلم
کد خبر: 3828879
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
پندی از سوره ابراهیم(ع)/

مقاومت عزتمندانه؛ راهبردی قرآنی برای درهم شکستن ظلم

کانون خبرنگاران نبأ ــ با توجه به آیه‌ای از سوره مبارکه ابراهیم، راهبرد مقاومت عزت‌مندانه در برابر تسلیم مبتنی بر ذلت، به تولد موسی(ع) در میان فرعونیان می‌انجامد که پایه ظلم را در هم می‌شکند؛ این نکته امروز هم در روابط خارجی و جهان سیاست پندآموز است.

گرچه قرآن كریم به‌طور كلى دستور مى‏‌دهد به یاد نعمت‏‌هاى الهى باشید اما بعضى از نعمت‌ها به جهت اهمیت، دستور به یادآورى آن‌ها مى‏‌دهد كه نوعاً شامل نعمت‏‌هاى معنوى مى‏‌شود؛ آنجا که می‌فرماید: «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ: و (به خاطر بیاور) هنگامی را که موسی به قومش گفت: نعمت خدا را بر خود به یاد داشته باشید، زمانی که شما را از (چنگال) آل فرعون رهایی بخشید! همان‌ها که شما را به بدترین وجهی عذاب می‌کردند، پسرانتان را سر می‌بریدند و زنانتان را(برای خدمتکاری) زنده می‌گذاشتند و در این، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود»(6/ ابراهیم). نکاتی که از این آیه شریفه می‌توان دریافت:

نخست اینکه، وضع قبلی و فعلی باید مقایسه و از آن عبرت گرفته شود؛ کاری که رهبر انقلاب(حفظه الله تعالی) در بیانیه گام دوم انقلاب روی آن تأکید داشته‌اند. بیان دستاوردها و نعمت‌ها که به شکر، به معنای حفظ و استفاده درست از نعمات بیانجامد؛ حرکت رو به جلو ایجاد می‌کند.

دوم آنکه، نظام مبتنی بر ظلم پایدار نمی‌ماند و این موضوع بارها در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است. آن‌هایی که امروز در فلسطین و یمن و غیره به ظلم اشتغال دارند، فردای آبرومندی نخواهند داشت و این سنت الهی است.

سوم، گذر از جاهلیت به واسطه لطف الهی در پاسداشت مقام زن یک نعمت بزرگ است. این یک آزمایش بزرگ هم هست. اگر از این آزمون با حیاء و عفاف بیرون نیاییم، نعمت از دست می‌رود.

و چهارم اینکه، مقاومت به پیروزی و رهایی از ظلم منجر می‌شود. راهبرد مقاومت عزت‌مندانه در برابر تسلیم مبتنی بر ذلت به تولد موسی(ع) در میان فرعونیان می‌انجامد که پایه ظلم را در هم می‌شکند. این نکته امروز هم در روابط خارجی و جهان سیاست پندآموز است.

محمد لطفی‌زاده، مبلغ و کارشناس مذهبی

انتهای پیام

captcha