ارتقای مهارت افراد شاغل؛ از ماموریت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای
کد خبر: 3828902
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴

ارتقای مهارت افراد شاغل؛ از ماموریت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

گروه اجتماعی ــ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: ارتقای مهارت افراد شاغل یکی از مأموریت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که در این مسیر سه اصل ثابت شامل عدالت در دسترسی به آموزش‌ها، ارتقای کیفیت آموزشی و نیازسنجی بازار کار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

ارتقای مهارت افراد شاغل، از ماموریت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ایبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، افشین رحیمی گل‌خندان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی امروز 30 تیرماه در نشست خبری مدیر‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی که به مناسبت روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در محل این اداره با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، عنوان کرد: مأموریت ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، همواره این است که در جهت توانمندسازی جوانانی که جویای کار هستند، گام برداشته و همچنین مهارت افراد شاغل را نیز ارتقا بخشیم.

وی افزود: در واقع برای تحقق سه اصل یاد شده، ائتلافی به نام «مهارت آموختگان» ایجاد شده ‌که از طریق مبادله تفاهم‌نامه با انجمن‌های تخصصی و سازمان مردم‌نهاد می‌توان به نتایج مدنظر دست یافت. از این رو در حال حاضر با دانشگاه‌های استان موفق شدیم 42 تفاهم‌نامه آموزشی منعقد کنیم، چرا که هدف ما از این کار این بود که مهارت آموزشی را از سطوح دانش‌آموزی به سطوح دانشجویی انتقال دهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: در آموزش و پرورش نیز طرح ایران مهارت را برای دوره متوسطه اول طراحی کرده‌ایم که در قالب آن یک مهارت به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که این دوره به زودی آغاز خواهد شد.

رحیمی گل‌خندان تصریح کرد: همچنین با نهادهایی چون اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی، صاحبان مشاغل و انجمن مدیران قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم تا با این کار به هدف خود که خروج از عرضه محوری و ورود به تقاضا محوری است، دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: همچنین باید گفت از سال 92 تا به امروز با همکاری سازمان ملل به 3429 اتباع خارجی آموزش ارائه داده می‌شود.

مهارت آموزی و خروج از مدرک‌گرایی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: بنابراین در راستای کیفیت‌بخشی، آموزش دوگانه را به عنوان پایلوت در شهرستان گناباد اجرایی کردیم و نگرش ما در این مسیر این بوده که مهارت‌آموزی و خروج از مدرک‌‌گرایی را داشته باشیم که این آموزش دوگانه منجر به تکرار و آشنایی با تنوع در بازار می‌شود.

رحیمی گل‌خندان ادامه داد: بحث بعدی که در اینجا مطرح است، استفاده از برندها و درخواست از صاحبان صنایع برای ورود به آموزش مهارت است که در این راستا از فروردین سال گذشته تاکنون، لیان الکترونیک، فولاد و ایران خودرو به آموزش مهارتی ورود پیدا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در قرارگاه مهارت‌آموزی به سربازان نیروی ارتش، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت دفاع نیز مهارت آموزی، ارائه می‌شود که در سال گذشته به تعداد 4500 سرباز این آموزش‌ها ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به برنامه توسعه مثلث اقتصادی تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان سازمان فنی‌و حرفه‌ای، معین‌های اقتصادی و فرمانداران شهرستان‌ها منعقد شده و طی یک ماه گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای با فولاد بسته شد که براساس آن 800 مورد ثبت‌نامی داشته‌ایم.

رحیمی گل‌خندان اظهار کرد: براساس گزارش سال 97 باید گفت که حدود 61درصد آموزش‌ها در بخش غیردولتی و 42 درصد آموزش‌ها نیز در بخش دولتی صورت می‌گیرد. در حال حاضر در سطح استان 47 مرکز دولتی، 878 آموزشگاه آزاد و 2000 کارگاه آموزشی وجود دارد که از این تعداد 1870 در بخش آزاد و 220 مورد هم در بخش دولتی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: همچنین در سطح استان نیز از 1760 حرفه برخوردار هستیم که از این تعداد، 645 حرفه در بخش غیردولتی و 1115 حرفه نیز در بخش دولتی آموزش داده می‌شود. از این رو با این تعداد حرفه باید بیان کرد که 2579 مربی در استان وجود دارد که 2147 نفر در بخش خصوصی و 432 نفر در بخش دولتی فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با ارائه گزارشی در خصوص افراد آموزش داده شده در سال گذشته نیز عنوان کرد: در سال 97، تعداد 137 هزار و 406 نفر به صورت مهارتی به افراد آموزش داده شده که از این تعداد 48درصد از افراد به صورت دولتی و 52درصد افراد نیز به صورت غیر دولتی بوده است. همچنین اگر بخواهیم این رقم را به لحاظ حجم نفر به ساعت بررسی کنیم باید بگوییم که 61 درصد از افراد در بخش خصوصی و 39درصد از افراد نیز در بخش دولتی بوده است. در این راستا باید بیان کرد که همواره 30درصد دانش‌آموختگان وارد عرصه کار خواهند شد.

رحیمی گل‌خندان با بیان اینکه اغلب آموزش‌ها در بخش خدمات و صنعت و همچنین کمترین آموزش‌ها نیز در بخش کشاورزی و هنر است، اظهار کرد: در حال حاضر 87 پایگاه در حاشیه شهر مشهد و سه شهرستان تربت‌حیدریه، سبزوار و نیشابور وجود دارد که از این تعداد، 68 پایگاه مربوط به آموزش‌های آزاد است به گونه‌ای که در سال گذشته این پایگاه‌ها به 8188 نفر آموزش داده شده است.

وی بیان کرد: ما با هفت مجموعه سازمان ملل متحده همکاری داشته‌ایم که دو مجموعه «unido» و «undp» برای ایرانی‌ها که در زمینه محیط‌زیست و گازهای مخرب و در زمینه چرم و کفش‌ فعالیت می‌کنند و پنج مجموعه به مهاجرینی که در استان حضور دارند، تعلق دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: مجموعه‌های مربوط به مهاجرین شامل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل(unhcr)، شورای پناهندگان ناروی، سازمان ریلیف اینترنشنال و همچنین sbh آلمان است که با همکاری اتاق بازرگانی کار را آغاز کرده‌ایم و در پی آن نیز به دنبال ایجاد مرکز آموزشی در ایران و آلمان تا پایان سال هستیم.

رضا سقا خراسانی، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های آموزش مهارتی، برنامه‌های جدیدی وجود دارد که اجرای صلاحیت مهارتی برای همه افراد، مشاغل به صورت پروژه محور، آموزش الکترونیکی و مجازی و مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، از جمله این برنامه‌ها هستند. در حال حاضر هم سه پروژه مشترک با وزارت کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم که جوانان در زاغه، زنان سرپرست خانواده حاشیه شهر و متکدیان در مشهد، شامل این امر می‌شوند.

انتهای پیام

captcha