انتخاب مسجد داودقلی زنجان برای طرح مسجد طراز قرآنی
کد خبر: 3832216
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

انتخاب مسجد داودقلی زنجان برای طرح مسجد طراز قرآنی

گروه فرهنگی ــ امام جماعت مسجد داودقلی زنجان با اشاره به اینکه مساجد پایگاه اجتماعی و فرهنگی هستند، گفت: این مسجد به شکل پایلوت برای طرح مسجد طراز قرآنی انتخاب شده و جهاد فرهنگی از رویکردهای آن است.

از انتخاب مسجد داودقلی زنجان برای طرح مسجد طراز قرآنی تا جهاد فرهنگی در روستاهای محرومحجت‌الاسلام علی‌اصغر ولایتی، امام جماعت مسجد داودقلی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد طرح مسجد طراز قرانی اظهار کرد: مسجد داودقلی زنجان در قالب طرحی که به شکل سراسری در کشور برنامه‌ریزی شده، به عنوان مسجد پایلوت برای اجرای طرح طراز قرآنی انتخاب شده است تا بیانات مقام معظم رهبری در راستای اثربخش شدن کار کردن مساجد اجرایی شود.

وی ایجاد منازل قرآنی، مهدهای قرآنی، مشاوره‌های قرآنی، تفسیر قرآن، کرسی تلاوت، جلسات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، پایگاه حفظ قرآن و ارتباط با مردم، مهدها و مدرسه‌های اطراف را از برنامه‌های مسجد طراز قرانی برشمرد و افزود: باید به فرموده پیامبر اکرم(ص) در تبلیغ قرآنی و تمسک به این کتاب الهی، جامه عمل بپوشانیم.

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان به نقش‌آفرینی مساجد به محتوای قرآنی تاکید کرد و افزود: اگر کسی محتوای قرآن را به درستی منتقل کند، به دل مردم می‌نشیند اما متاسفانه تا کنون نتوانستیم به شکل تخصصی مبانی قرآن را تبیین کنیم.

راه‌اندازی منازل قرآنی در زنجان

وی با اشاره به راه‌اندازی ۱۵ منزل قرآنی بیان کرد: جلسات خانگی به شکل هفتگی برگزار می‌شود و اهالی محل و آشنایان صاحبخانه گرد هم می‌آیند. در این جلسات سبک زندگی اسلامی، همسرداری، تربیت فرزند، ازدواج سالم و آسان به افراد آموزش داده می‌شود و این اقدامات در کاهش آسیب‌ها و مشکلاتی که مردم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند موثر است.

این فعال دینی با اشاره به اینکه در یکی از منازل ۲۱ نوجوان دختر و پسر مشغول حفظ قرآن هستند و با شوق و علاقه در جلسات خانگی قرآن حاضر می‌شوند، اظهار کرد: مربیانی برای بازگو کردن مسائل تربیتی به کودکان، احترام به پدر و مادر، درس خواندن، رعایت مسائل اخلاقی و غیره در منزل حاضر می‌شوند و جلسات خانگی قرآن را پرشور می‌کند. اردوهای زیارتی مشهد و قم نیز برای افزایش نشاط معنوی در نظر گرفته شده است.

وی ارائه مشاوره‌های قرآنی، اقتصاد اسلامی، روانشناسی، حقوقی، خانواده و مسائلی از دست که به شکل رایگان توسط افراد متخصص ارائه می‌شود را از دیگر برنامه‌ها در مسجد داودقلی خواند و گفت: به عنوان مثال در بحث اقتصاد اسلامی یکی از فعالان موفق اقتصادی راهکارها و ایده‌های کسب و کار را در اختیار مردم قرار می‌دهد. در بخش مشاوره خانواده نیز مشکلات تعدادی از زوجین را حل کردیم و کسانی که قصد طلاق داشتند بینشان صلح برقرار شده است.

ولایتی یادآور شد: تعدادی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانستند کودکان خود را به مهد ببرند، مهد قرآنی در این مسجد دایر شده که محتوای قرآنی به شکل رایگان و از طریق شعر و قصه به کودکان آموزش داده می‌شود و برای آنها جشن تولد هم برگزار می‌کنیم که این کار باعث شده کودکان انس و الفت خوبی با مسجد پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه مسجد فقط برای نماز و گریه کردن نیست بلکه محیط شاد و پایگاه اجتماعی در اسلام محسوب می‌شود، ابراز کرد: در مهد قرآنی رفتارهای نادرست کودکان، بی‌نظمی و بدخلقی برطرف و رفتارهای پسندیده در آنها تقویت می‌شود و علاوه بر این برای مادران نوگلان نیز کلاس‌های عروسک‌بافی، بافتنی و آموزش قرآن در نظر گرفته شده است.

وی در مورد کلاس‌های تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ابراز کرد: آیات و روایات بر اساس مسائل روز، آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، مشکلات اخلاقی و مسائلی از این دست انتخاب می‌شوند و تفسیر و ترجمه بر اساس نیازهای مردم تبیین می‌شود.

امام جماعت مسجد داودقلی به برگزاری کرسی‌های تلاوت اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸ کرسی تلاوت در فضاهای مختلف از جمله مسجد، مجموعه گردشگری گاوازنگ و پارک ها برگزار شده و قاریان برجسته در این محافل حضور می‌یابند. مردم از فضای قرآنی به بهره می‌برند و پذیرایی، پاسخ به سوالات شرعی در فضای دلنشین را از دیگر برنامه‌های این کرسی‌هاست.

وی ارتباط با مدارس محله‌های اطراف مسجد در راستای توسعه و تعمیق باورهای دینی را موثر خواند و گفت: در این ارتباط هم کودکان و نوجوانان لذت می‌برند و هم فضای معنوی تربیت دینی در آنها تقویت می‌شود.

جهاد فرهنگی در مناطق محروم

وی جهاد قرآنی در کنار جهاد سازندگی را از دیگر رویکردهای این مسجد طراز اسلامی برشمرد و افزود: در این کار با مراجعه به روستاهای محروم علاوه بر کارهای عمرانی و پزشکی، اقدامات فرهنگی، هنری و آموزش‌های قرآنی انجام می‌شود و زدودن فقر فرهنگی و فقر علمی در این طرح هدف قرار گرفته است.

ولایتی با اشاره به فعالیت‌های علمی در این مسجد تصریح کرد: کلاس‌های رایگان نهضت سوادآموزی با مجوز آموزش و پرورش برای باسواد شدن افراد برگزار شده، همچنین فعالیت‌های علمی و فناوری توسط اساتید و محققان برای نوجوانان و جوانان در این مسجد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مسجد روزانه ۱۵ تا ۱۶ ساعت به روی مردم باز است، اظهار کرد: سه شنبه‌ها کلاس‌های سبک زندگی اسلامی با تبیین مسائل روز از جمله ازدواج طلاق، همسرداری، تربیت فرزند و ... برای خانواده‌ها برگزار می‌شود.

امام جماعت مسجد داودقلی زنجان به حضور در کمپ‌های ارک اعتیاد اشاره و بیان کرد: نباید معتادان را مجرم بدانیم، در سرکشی به کمپ‌های ترک اعتیاد ضمن ایجاد فضای دوستانه و صمیمی و توسعه و تعمیق باورهای دینی، برای آنها سبدهای غذایی تهیه می‌کنیم تا جایی که آنها بعد از خارج شدن از کمپ به مسجد مراجعه می‌کنند و با فعالیت‌های مسجد داودقلی توانستیم گروه‌های مختلف را به مسجد جذب کنیم.

انتهای پیام

captcha