ایجاد رقابت صادراتی میان استان‌ها از طریق تامین مواد اولیه به میزان صادرات
کد خبر: 3833468
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

ایجاد رقابت صادراتی میان استان‌ها از طریق تامین مواد اولیه به میزان صادرات

سیاست و اقتصاد ــ استاندار خراسان رضوی در خصوص درخواست خود از مجلس گفت: به هر استان به میزان صادرات آن تامین موارد اولیه صورت بگیرد تا در این صورت رقابت صادراتی میان استان‌ها ایجاد شود، می‌گویند باید در استان ستاد تنظیم بازار وجود داشته باشد در حالی که کالا و ارز در استان وجود ندارد.

ایجاد رقابت صادراتی میان استان‌ها از طریق  تامین مواد اولیه به میزان صادرات آنانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی شامگاه گذشته 16 مردادماه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی اظهار کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما همچون شرایط صلح اقتصادی در حال اداره کشور هستیم، بنابراین اگر باور داریم که در این جنگ قرار داریم و بنا به فرموده رهبری که باید آرایش جنگی داشته باشیم، یکی از این آرایش‌ها این است که شرایط را تغییر دهیم و با شرایط ویژه کشور را اداره کنیم.

وی افزود: ما در سال 94 برای اولین بار قوانین مزاحم از 52 دستگاه اجرایی را احصا کردیم و آن را به تک تک کارتابل‌های نمایندگان ارسال کردیم اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمنیه صورت نگرفته است و همچنان گرفتار قوانین مزاحم و زائد هستیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ای کاش بروکراسی ادار را با اخیتارات دولت تفویض می‌کریدم تا دیگر شورایی به نام شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وجود نداشت. این نکات باید مورد توجه مجلس قرار بگیرد زیرا مجلس در راس امور است و انتظار ما این است که انقلابی در این حوزه صورت بگیرد.

رزم‌حسینی در خصوص درخواست‌های خود از مجلس خاطرنشان کرد: اول از همه اینکه اختیارات اقتصادی به استان‌ها داده شود، دوم اختیارات سپرده‌های بانکی نیز در اختیار استان قرار بگیرد؛ زمانی که 90 هزار میلیارد تومان سپرده بانکی در استان و رتبه چهارم سپرده‌های استان را در اخیتار داریم، 46 درصد از سپرده‌های استان خارج و توسط هیات مدیره بانک‌ها در سطح ملی برای آن تصمیم‌گیری و به دیگر استان‌ها منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: سوم اینکه به هر استان به میزان صادرات آن تامین موارد اولیه صورت بگیرد تا در این صورت رقابت صادراتی میان استان‌ها ایجاد شود، می‌گویند باید در استان ستاد تنظیم بازار وجود داشته باشد در حالی که کالا و ارز در استان وجود ندارد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر سه میلیارد دلار صادرات در استان رخ می‌دهد و بخش عمده ارز آن تخصیص داده می‌شود اما زمانی که ارز وجود نداشته باشد توسعه صنعتی نیز رخ نخواهد داد و نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و این یکی از اشکالات جدی است.

رزم حسینی عنوان کرد: نکته بعدی این است که یک تفاوت نرخ ارز وجود دارد که سبب بی ثباتی فعالیت فعالان اقتصادی می‌شود و همه از آن ناراضی هستن، بنده به آقای همتی پیشنهاد دادم که اگر نمی‌توانید ارز را تک نرخی کنید به جای آن مابه التفاوت ارز یارانه‌ای را به واردکنندگانی بدهید که با ارز آزاد کالای خود را تامین می‌کنند در این صورت دغدغه ارز وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی هفتاد سال سابقه دارد اما ماده دو قانون محیط زیست بر این است که برای ارزیابی صلاحیت زیست محیط صنایع باید به سه کمیته خواهر، برادر و پسرخاله و... که در تهران هستند مراجعه کنید این امر عملا یک رانت و فساد است.

ما قهرمان اتلاف منابع هستیم

در ادامه، غلام‌حسین شافعی رئیس اتاق ایران گفت:تازمانی که مشکل را پیدا نکنیم مسائل ما حل نخواهد شد. ما قهرمان اتلاف منابع مخصوصا در بخش صنعت در کشور بوده و هستیم.

وی اظهار کرد: توصیف ما از صنعت درست نیست و آنچه در رابطه با صنعت و روند آن ادعا می‌کنیم، با آمارهای رسمی کشور تفاوت دارد نیز عدد صحیحی را نشان نمی‌دهد. سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های سال 1390، این رقم از 14.4 دهم درصد در سال 93 به 12.2 دهم درصد در سال 97 رسیده است و نشان‌دهنده روند منفی رشد صنعت در کشور است.

وی افزود: رشد اقتصادی بدون نفت منفی 2.4 دهم است اما رشد صنعت به تنهای منفی 6.5 است یعنی روند حرکت صنعت ما پایین تر از روند رشد اقصاد است و نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات در سال 97 معادل منفی 6.9 دهم درصد است یعنی ما شدیدا با کاهش سرمایه‌گذاری واقعی در بخش صنعت مواجه هستیم.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: قبول کنید که صنعت ما علی‌رغم تمام بحث‌ها و گفت‌وگوها حال و روز بدی دارد و موضوع مورد توجه این است که مسیری که تاکنون صنعت پیموده، مسیر درستی نبوده است و مهمترین مساله‌ای که باید به آن توجه شود، این است که ما نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌گذاری و ساختار حوزه صنعت هستیم.

شافعی خاطرنشان کرد: تعریف ما از صنعت درست نیست زیرا صنعتی به پایداری توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد که 40 درصد مجموعه صنعت ساخت داخل کشور باشد اما ما اکثر صنایع مونتاژ را به توسعه اقتصادی کشور مرتبط می‌کنیم. امیدوارم که با توجهات مجلس و کمیسون یک بار مسیر حرکت را تدوین و تصویر و بر اساس آن حرکت کنیم زیرا هیچکشوری بدون تولید و صنعت به توسعه نرسیده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی در کشور به گونه‌ای است که ممکن است یک بخش مسئولیت‌های داشته باشد اما اختیارات لازم را ندارد و این سبب می‌شود که نتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. منابع ارزی ما از شروع برنامه اول توسعه از سال 68 تا 96 حدود سه هزار و 203 میلیارد دلار بوده و با این رقم نتوانسته‌ایم 30 میلیون شغل را ایجاد کنیم در صورتی که چین با منابع 320 میلیارون دلار 200 میلیون شغل ایجاد کرده است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تازمانی که مشکل را پیدا نکنیم مسائل ما حل نخواهد شد. ما قهرمان اتلاف منابع مخصوصا در بخش صنعت در کشور بوده و هستیم همچنین ما در صنعت اعلام کرده‌ایم که اتاق بازرگانی آماده است استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین کند به شرطی که دولت و مجلس به اتاق ماموریت بدهند. 

انتهای پیام

captcha