از بحران هویت در خبرنگاری تا آزادی ۳ زندانی
کد خبر: 3833625
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

از بحران هویت در خبرنگاری تا آزادی ۳ زندانی

گروه شهرستان‌ها ــ هفته خبرنگار در سبزوار در حالی با حاشیه همراه شد که برخی از برنامه‌های ستاد گرامیداشت هفته خبرنگار در این شهرستان برگزار نشد و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در مراسم تجلیل از ۵۵ فعال رسانه‌ای و خبرنگاران این شهرستان که همه را خودشان دعوت کرده بودند، تنها دو نفر را به‌عنوان خبرنگار رسمی تأیید کرد.

از بحران هویت در خبرنگاری تا آزادی 3 زندانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در سال یک روز به نام روز خبرنگار در تقویم کشورمان به ثبت رسیده است که به بهانه آن بسیاری از مسئولان ادارات دولتی، غیردولتی و اشخاص مختلف این روز را به خبرنگاران تبریک می‌گویند و بسیاری از رؤسای ادارات و سازمان‌ها با حضور در دفاتر خبری خبرگزاری‌ها از آن‌ها بازدید و سرکشی می‌کنند و گاهی هدایایی نیز به خبرنگاران به مناسبت این روز اهدا می‌کنند.

روز خبرنگار در سبزوار نیز از ابتدای هفته گذشته شنبه 12 مرداد، با اعلام برنامه‌هایی از سمت ستاد گرامیداشت هفته خبرنگار با مشارکت فرمانداری، اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعداد دیگری از ادارات و سازمان‌های سبزوار از جمله دیدار با پیشکسوتان خبرنگار، سرکشی از دفاتر نشریات و رسانه‌ها، تقدیر و تجلیل از خبرنگاران آغاز شد.

با آغاز اولین روز از هفته خبرنگار در سبزوار خبرنگار ایکنا در این شهرستان برای پیگیری و حضور در برنامه‌ها با مسئولان مختلف ستاد تماس گرفت که بیان شد با شما تماس خواهند گرفت.

روز دوشنبه خبر حضور برخی از اعضای انجمن صنفی خبرنگاران سبزوار با کمک شهرداری سبزوار در مشهد و بازدید از برخی رسانه‌های استانی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که برای برخی از خبرنگاران که از ابتدای هفته منتظر تماس تلفنی برای اجرای برنامه‌ها بودند، علامت سؤال بزرگی ایجاد کرد. در همین روز برای شرکت در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که از طرف اداره ارشاد سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شد، خبرنگار ایکنا دعوت شد که ظهر روز 15 مردادماه با تماس تلفنی از اداره ارشاد سبزوار محل این دعوت از دانشگاه حکیم سبزواری به تالار جهانگردی سبزوار تغییر کرد.

تنها دو خبرنگار رسمی در سبزوار؟!

مراسم روز خبرنگار در بعدازظهر روز 16 مردادماه با تقدیر از 55 فعال رسانه‌ای و خبرنگار شهرستان سبزوار که به گفته عباس محمدیان رئیس سازمان بسیح رسانه خراسان رضوی دومین جایگاه رسانه‌های خراسان رضوی را بعد از مشهد به خودش اختصاص داده، در حالی برگزار و حاشیه‌ساز شد که مجری برنامه بیان کرد تنها دو خبرنگار رسمی در سبزوار داریم و رضا شجاع مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار بر آن مهر تایید زد و از خبرنگاران دعوت کرد، در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت‌نام کنند.

در این برنامه یوسف امینی، قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که به‌عنوان سخنران مراسم حضور داشت، بیان کرد: کار خبرنگاری همانند راه رفتن بر روی دیوار باریکی است که از یک طرف باید مشکلات و آسیب‌های موجود در جامعه را بیان کند و از طرف دیگر خبرنگار نباید سیاه‌نمایی و احساس یأس و ناامیدی را در جامعه ایجاد کند.

در ادامه یکی از فعالان رسانه‌های سبزوار که با انتشار خبری در سال گذشته بعد از شکایت نیروی انتظامی تبرئه شده بود، خطاب به فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان و فرماندار سبزوار و دیگر مسئولان حاضر در جلسه گفت: «سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی/ ما را ز سر بریده می‌ترسانی‌/ ما گر زسر بریده می‌ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم».

بحران هویت در خبرنگاری

در این مراسم که از ساعت 13:30 آغاز و تا حدود ساعت 16 ادامه داشت، عباس محمدیان، مسئول سازمان بسیج رسانه خراسان با بیان اینکه جامعه امروز در پیچ خطرناکی قرار گرفته است که برای عبور از آن نیاز به وحدت و همدلی همه مردم از افکار و سلایق مختلف داریم، گفت: امروز فضای مجازی و وجود برخی دیگر از رسانه‌ها عرصه خبرنگاری را دچار بحران هویت کرده و خبرنگاری در حال عوض شدن است.

وی با سفارش به خبرنگاران برای پنهان نکردن برخی از حقایق جامعه و دوری از جوسازی‌های بی‌اثر و غیرمفید افزود: در سال انتخابات برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت حداکثری مردم نیاز به تزریق امید به مردم توسط رسانه‌ها و جلوگیری و خنثی کردن اقدامات ایجاد کننده یأس در جامعه توسط امپریالیسم رسانه‌ای دشمن در جنگ رسانه‌ای هستیم.

هدیه ازدواج برای خبرنگاران

محمدیان با اشاره به خدماتی که سازمان بسیج رسانه برای تسهیل ازدواج خبرنگاران تدارک دیده، گفت: از امروز به بعد (16 مرداد 98) هر خبرنگاری که در استان ازدواج کند، 10 میلیون ریال هدیه ازدواج به همراه 50 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج و 150 میلیون ریال وام خرید کالای ایرانی از طرف این سازمان دریافت خواهند کرد.

در ادامه این جلسه یکی دیگر از خبرنگاران سبزوار با اشاره به مشکل به وجود آمده برای خبرنگار کلات گفت: در دیداری که با معاون سردبیر روزنامه خراسان رضوی روز دوشنبه در مشهد داشتیم، بیان کرد: اگر خبرنگار این روزنامه دو کلمه را نمی‌نوشت زندان نرفته بود و می‌توانستیم حمایت‌های بیشتری از وی انجام دهیم.

وی با تأکید بر نوشتن اخبار با ظرافت، دقت و پرهیز از هرگونه تهمت و دروغ افزود: از آقای فرماندار درخواست می‌کنیم همانطور که استاندار خراسان رضوی تأکید دارند، مسئولان ادارات سبزوار به خبرنگاران پاسخگو باشند.

در پایان این مراسم با هدایایی از طرف اتاق اصناف سبزور، از 55 فعال رسانه‌ای این شهرستان که مسئول هفته‌نامه هفت قلم این شهرستان خواستار مشخص کردن وضعیت فعالان رسانه‌ای و شفاف سازی درباره فعالیت آن‌ها توسط اداره ارشاد بود، قدردانی شد.

آزادی سه زندانی جرایم غیر توسط کانون خبرنگاران سبزوار

پایان بخش هفته خبرنگار در سبزوار حضور جمعی از خبرنگاران در نماز جمعه این شهرستان و آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد در شهرستان با کمک کانون خبرنگاران سبزوار بود که محمد بسکابادی، رئیس زندان سبزوار در این رابطه گفت: در یک اقدام خداپسندانه کانون خبرنگاران شهرستان سبزوار هزینه برگزاری مراسم روز خبرنگار خود را به آزادسازی 3 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد این شهرستان اختصاص دادند که از آنان تشکر می‌کنیم.

وی با دعوت از خیرین برای برای اختصاص برخی از هزینه‌های مراسم و جشن خودشان برای اینگونه کارهای خیر افزود: از ابتدای سال جاری، 13 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد توسط خیرین و ستاد دیه استان آزاد شده و 48 نفر دیگر از زندانیان جرایم غیرعمد در سبزوار، بدهی 7 میلیارد تومانی دارند که نیازمند همراهی و کمک خیرین و نیک‌اندیشان برای آزادی هستند.

انتهای پیام

captcha