سادات در جوامع اسلامی نقش بی‌بدیلی دارند
کد خبر: 3836367
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

سادات در جوامع اسلامی نقش بی‌بدیلی دارند

گروه معارف ــ یک کارشناس مذهبی گفت: نقش سادات در جوامع اسلامی چه به لحاظ اجتماعی فرهنگی و چه از لحاظ سیاسی و تاریخی بی‌بدیل است.

سادات در جوامع اسلامی نقش بی‌قرآنبدیلی دارندحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله ابراهیمی، یک کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: نقش سادات به گونه‌ای است که همه مردم را به یاد اهل بیت(ع) می‌اندازد و آن‌ها را نشانی از اسلام می‌دانند. از این رو سادات، نشانی از اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) هستند و در مسیر آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع همه مردم از سادات انتظار دارند که چون از نسل ائمه(ع) هستند باید الگویی برای ارزش‌های دینی و فرهنگی باشند واز این رو می‌توان گفت که ساداتی که به عنوان امامزاده در بقاع متبرکه دفن هستند، خودشان عاملی برای انتقال ارزش‌ها خواهند بود.


این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: همواره سادات نماد عطوفت و مهربانی مسلمانان نسبت به اهل بیت(ع) هستند. آن‌ها مسیری برای دلدادگی و عشق به پیامبر(ص) و اهل‌بیت هستند که این امور باعث شده، سادات در طی تاریخ نقش‌آفرینی اساسی در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند.

وی گفت: یکی از عوامل پیروی و حمایت مردم از نهضت انقلاب اسلامی وجود مقام معظم رهبری در جامعه امروزی است. ایشان علاوه بر اهداف بلندی که دارند به دلیل اینکه از نسل ائمه‌اطهار است، باعث شد تا مردم از ایشان پیروی کنند و همین امر باعث شد که نقش‌آفرینی ایشان کامل شود.

ابراهیمی تصریح کرد: ما شاهد هستیم که بعد از تداوم انقلاب اسلامی، جامعه ما در کنار مقام معظم رهبری به عنوان یکی از فرزندان اهل بیت(ع) این عشق را بیشتر کرده است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: سادات نه به جهت اینکه بخواهیم تبعیضی بین آن‌ها قائل شویم، دارای شاخصه‌هایی هستند، چرا که آن‌ها منصوب به اهل بیت(ع) هستند و اصل و نسب ولایی دارند که همین امر آن‌ها را از دیگر افراد متمایز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بحث سادات در واقع از بعد از زمان پیامبر(ص) آغاز شود و منظور ما از سادات، فرزندان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)؛ ملقب به سادات فاطمی هستند.

ابراهیمی عنوان کرد: حدیث معروفی را هم که پیامبر(ص) فرموند که «من در میان شما دو چیز گران‌بها را، یکی قرآن و دیگری خانواده‌ام را به جای می‌گذارم»، منظور ایشان از اهل‌بیت خود، امامان معصوم هستند که نسبت به آن‌ها توصیه و مهربانی می‌کردند.

این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه مشهد گفت: در واقع این مسئله نمی‌تواند مسئله عاطفی پیامبر(ص) نسبت به فرزندانشان باشد، بلکه مسیر بسیار تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف اجتماعی باشد که در این راستا می‌فرمایند: «من از شما چیزی نمی‌خواهم مگر مودت قربی و نزدیکانم» و این امر از طریق امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و پس ازآن‌ها نیز از طریق دو معصوم دیگر؛ امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ادامه پیدا می‌کند.

ابراهیمی ادامه داد: اگر ما ائمه اطهار(ع) را جدای از عملکردی که در زمینه اعتقادی و دینی داشتند، در نظر بگیریم، کاملا مشخص و معین است که ائمه‌اطهار(ع) نقش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پررنگی در زمان خود داشته‌اند که در این میان می‌توان با نقش مهمی که حضرت زینب کبری(س) در جریان کربلا داشتند، اشاره کرد.

وی تاکید کرد: همواره نقش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این بانوی بزرگوار کاملا مشخص است و با این نقش خود، توانستند حادثه کربلا را کامل کنند و به نوعی حرکت و رسالت امام حسین(ع) را در تمام ابعاد کامل کردند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از رفیع ترین سادات؛ قمر بنی هاشم است چرا که نقش بسزایی در فرهنگ جوامع شیعی و همچنین نقش اساسی و قوی در حوزه اعتقادی، دینی و اجتماعی داشته‌اند.


ابراهیمی افزود: این در حالی است که امروزه حضرت عباس(ع) در بین شیعیان به عنوان نماد وفا دار به دین و وفای به عهد است. همواره نقش ایشان به اندازه‌ای پررنگ و تاثیرگذار بوده که در لایه‌های زندگانی مسلمانان وجود داشته و سالیان سال است کا نام ایشان در همه حوزه‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

وی تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از ائمه اطهار(ع)، حضرت معصومه(ع) از سادات بزرگواری هستند که نقش ایشان در حوزه‌های اعتقادی، اجتماعی و سیاسی نماد حرکت بر علیه باطل است.

این کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: شاید این سوال برای مردم به وجود آید که شکل‌گیری سادات چگونه بوده است، همواره شکل‌گیری سادات به دستور پیامبر(ص) و وحی الهی بوده که در قرآن به این امر مهم اشاره شده و از طریق وحی و پیامبر(ص) این موضوع شکل گرفت و یک هدف و فلسفه تربیتی نیز به دنبال داشته است.

انتهای پیام

captcha