انعکاس پررنگ روز جهانی مسجد در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3836626
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

انعکاس پررنگ روز جهانی مسجد در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 30 مردادماه می‌توان به انعکاس پررنگ روز جهانی مسجد در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 30 مردادماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌ها منتشر شد، می‌توان به انعکاس پررنگ روز جهانی مسجد در این صفحات اشاره کرد. هفدهمین اجلاس روز جهانی مسجد صبح امروز در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 30 مردادماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر با عناوین «اهل‌ سنت آیه ولایت را چگونه خوانده‌اند؟»، «احیای مساجد اصلی‌ترین وظایف روحانیت است»، «پشت پرده آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها» و «هسته‌های مقاومت در سرتاسر دنیا از مساجد شکل گرفت» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یکی از این اخبار در رابطه با آیه ولایت بوده و در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در گفت‌و‌گو با آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی، استاد حوزۀ علمیه قم و مدیر مؤسسه حضرت ولیّ‌عصر(عج) منعکس شده، آمده است: «آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی استاد حوزۀ علمیه قم و مدیر مؤسسه حضرت ولیّ‌عصر (عج) به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: در روایات از عید غدیر به عنوان «عیدالله الاکبر» یاد شده است، خداوند در آیه 67 سوره مبارکه مائده به خوبی به چرایی این موضوع اشاره کرده است: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ...»، اگر پیامبر چنین نمی‌کرد طبق فرمایش خدا رسالتش را انجام نداده بود و زحمات بیست و سه ساله ایشان به نتیجه‌ای نمی‌رسید.
وی افزود: بزرگان اهل تسنن نظرات جالبی در این باره ارائه کردند. به عنوان مثال، آلوسی در جلد ششم کتاب «روح المعانی» از عبدالله بن مسعود نقل می‌کند که ما این آیه را در زمان پیامبر(ص) این‌طور می‌خواندیم: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ـ أنّ علیاً ولیُّ المومنین ـ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...».
استاد حوزۀ علمیه قم خاطرنشان کرد: عموماً به مسئله غدیر به عنوان یک حادثه نگاه می‌شود، در حالی‌که موضوع فراتر از اینهاست. در قرآن کریم به ماجرای غدیر خم به عنوان یک حادثه طبیعی در گذر زمان نگاه نشده و از آن به نحوی سخن گفته شده که اگر پیامبر در موقعیتی به نام غدیر خم جانشین خود را معرفی نمی‌کرد، تلاش بیست و سه ساله او به نتیجه می‌ماند و حتی دین کامل نمی‌شد».
فارس
آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس همانند ایام گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری، خبر تلاوت ترتیل صفحه 125 قرآن کریم توسط مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزاری جشن میلاد امام موسی کاظم(ع) در آستان سید‌الکریم»، «نیمی از مساجد کشور امام جماعت ندارند/ لزوم فعالیت مسجد در شبانه‌روز»، «رونمایی از کتاب «ادب عاشقی» با حضور حجت‌الاسلام پناهیان در خبرگزاری فارس»، «جمع کردن بازنشسته‌ها، کارکرد اصلی مسجد نیست»، «هر ۱۰ هزار شهروند استان تهران، یک مسجد دارد/ ۹۷ درصد شهدای انقلاب، مسجدی بودند» و «برگزاری مسابقات قرآن سپاه آبان و آذر ۹۸ در مشهد/ افزایش بخش منطقه‌ای به رقابت‌ها» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که با توجه به برگزاری هفدهمین اجلاس سالانه روز جهانی مسجد که صبح امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اغلب این اخبار در حوزه دین قرار دارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «هر ۱۰ هزار شهروند استان تهران، یک مسجد دارد/ ۹۷ درصد شهدای انقلاب، مسجدی بودند» دارد، مربوط به سخنان حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در هفدهمین اجلاس سالانه روز جهانی مسجد بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده در این مراسم اظهار داشت: غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، بلکه یک اندیشه و آرمان است و واقعه غدیر رخ داد تا رسالت انبیای الهی به ثمر برسد و زمینه‌ای برای ظهور منجی عالم محقق شود تا انشاالله قسط و عدل را در جهان برپا کند.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی امروز پرچم غدیر را در دست گرفته است و به واسطه آن به عزت رسیده است، تصریح کرد: مساجد،‌ مبدا و محل شروع فعالیت‌ها جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خواهند بود. این بیانیه منشور و نقشه راه انقلاب برای ورود به گام دوم است و شیرینی اتفاقات گام اول نباید ما را از برنامه‌ریزی برای حرکت در این مسیر باز دارد. همانطور که تلخی‌ها نیز مانع فعالیت‌ها نیست.
وی با بیان اینکه مساجد در تأسیس انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی داشتند، گفت: نسلی که انقلاب را تأسیس کرد که در راس آنها شهدا هستند و نسلی که انقلاب را به شکوفایی رسانده است همگی مسجدی بودند و بر اساس آمار، ۹۷ درصد شهدای انقلاب اسلامی مسجدی بوده‌اند. لذا مساجد در گام دوم انقلاب هم نقش تأثیرگذار خواهند داشت».
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «مهمترین کتب کلامی در اثبات ولایت بلافصل علی بن ابیطالب(ع)» است که مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی این صفحه منعکس نشده است.
ایرنا
«سامانه مساجد تهران بزودی بهره‌برداری می‌شود»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که این خبر نیز در حوزه دین قرار داشته و جزء اخبار تخصصی قرآنی نیست.
ایسنا
«مساجد باید شبانه روزی در اختیار مردم باشد»،‌ «انجام ماموریت اربعین 98 تحت قرارگاه عملیاتی «ابوذر»»، «غدیر؛ بزرگترین آزمون اخلاقی امت پیامبر(ص)»، «دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم برگزار می‌شود»، عناوین چهار خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که از خبر تخصصی قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست و اغلب اخبار این صفحه تا بدین ساعت در حوزه عترت قرار دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «منزلت عید غدیر در اسلام چگونه است؟» و «سفارش پیامبر (ص) به مسلمانان درباره غدیر» را بر روی خروجی خو انعکاس داده که این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و مربوط به مسئله غدیر و حوزه عترت می‌شود.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت چهار خبر با عناوین «نمایش کلمات قصار حضرت علی(ع) در موزه کتاب و میراث مستند ایران»، «یادگار ارادت مردم دشتستان به اهل بیت(ع)»، ««سیمیا»؛ سفری تاریخی به تاریخ زیسته مومنان و شیعیان ایرانی» و «جلد دوم کتاب «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» منتشر شد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هر چهار خبر نیز در حوزه عترت قرار دارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «جلد دوم کتاب «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» منتشر شد» دارد، مربوط به حریر نهج‌البلاغه آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «تحریر نهج البلاغه آیت‌الله جوادی آملی با عنوان «سلونی قبل ان تفقدونی»، شرح و تبیین فقرات خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های نهج البلاغه است که این استاد برجسته حوزه علمیه این سلسله مباحث را از سال ۱۳۷۱ در خطبه‌های نماز جمعه شهر مقدس قم آغاز کردند و اکنون نیز پس از قریب به سه دهه همچنان در روزهای پنج شنبه در درس‌ اخلاق، ادامه دارد.
این شرح ترتیبی نهج‌البلاغه از همان ابتدا مورد توجه جامعه علمی و نخبگانی و همچنین بخش‌های فرهیخته عمومی قرار گرفت و اکنون انتظار جامعه حوزوی و دانشگاهی و همچنین عموم علاقه‌مندان به کسب معارف اهل بیت(ع) در خصوص تدوین و انتشار این مباحث در قالب مجموعه مجلدات به قلم این مفسر قرآن برآورد شده و جلد دوم از این مجموعه که دربردارنده شرح و تحریر خطبه‌های ۱۶ تا ۳۲ نهج‌البلاغه است به بهای ۷۳۰۰۰۰ ریال راهی بازار نشر شده است».
میزان
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «هرکس «غدیر» را درک و آن را ترویج کند به سرمنزل مقصود می‌رسد/انفاق مهمترین عمل در «عید غدیر»» است که مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تا بدین لحظه نیز هنوز هیچ خبری بر روی این صفحه منعکس نشده است.
روزنامه جمهوری اسلامی
صفحه فرهنگ و هنر روزنامه جمهوری اسلامی نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «مسجد کارآفرین و نظام اسلامی کارآفرین، لازمه همدیگرند» به قلم شیخ علی واشقانی فراهانی، مؤسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا(ع) تهران کرده که به مناسبت روز جهانی مسجد منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مسجد از جایگاه بی‌بدیل و بی‌همتا برخوردار است و فی‌نفسه نور است و نورپرداز، و استمرار این نور از مسجد در گام نخست از وجود امام جماعت زاهد و فهیم و آشنا به زمان و مکان نشات خواهد گرفت.
تجربه روایت می‌کند هرآنچه بر مبنای دین در اداره مساجد رنگ الهی به خود گیرد، مسجد را کار‌آفرین خواهد کرد. مسجد‌داری کمتر از کشور‌داری نیست، باید در این حوزه کاری معامله با خدا نمود و بر تمام اعمال و گفتارها صبور بوده و حوصله داشت و از خویش هزینه نمود به این مفهوم که از موقعیت‌های دنیایی باید عبور کرد تا اینکه با عمل و تقوی شاهد جماعت مردمی و ولایی و مسجدی پویا باشیم. مسجد کار‌آفرین و نظام اسلامی کارآفرین لازم و ملزوم همدیگرند، و در تحقق مسجدی کارآفرین بدیهی است همت و شهامت و تعاون امام جماعت با مجموعه مسجد نقش بنیادی دارد. مساعدت این مجموعه و مسئولین نظام هم درتقویت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مسجد مسیر تعیین‌کننده‌ای را خواهد داشت. وقتی امام مسجد و مجموعه مسجد توانمند شوند نظام اسلامی هم توانمند خواهد شد و مردم به مسجد امیدوار خواهند شد. رسالت مسجد بر جامعه اسلامی آنگاه معنا می‌شود که بدانیم در قرآن کریم چه جایگاهی دارد و هدف از احداث مسجد و فلسفه مسجد چیست و متولیان مسجد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. آنچه در قرآن مشهود است این است که مسجد برای خداست و کسی را با خدا نباید در مسجد خواند».
انتهای پیام

captcha