چهره‌سازی از جوانان موفق قرآنی نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی است
کد خبر: 3836631
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
حمایت از قاریان و حافظان جوان/

چهره‌سازی از جوانان موفق قرآنی نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه از قاریان حائز رتبه باید به صورت معنوی نیز حمایت شود، گفت: این حمایت‌ها باید منجر به معرفی و تبدیل جوان موفق قرآنی به چهره‌‌های مؤثر در جامعه شود؛ نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب از آن به تکریم قهرمانان قرآنی یاد می‌کنند.

عباس هاشمی، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقش پیشکسوتان و جلساتی قرآنی در تربیت نسل جدید قرآنی کشور، گفت: در واقع نقش اصلی در تربیت نسل جدید قرآنی به عهده پیشکسوتان بوده است و نسل جدید در جلسات، محافل و جلسات قرآنی تربیت یافته و رشد کرده‌اند. حال هرچه پیشکسوت قرآنی خود تربیت‌یافته‌تر و مهذب‌تر باشد، بالطبع نسل جدید پرورش یافته، وارسته‌تر و تخلق بیشتری به اخلاق قرآنی خواهد داشت، چنانکه مثال‌ها و نمونه‌ این تأثیرات در جامعه قرآنی ما مشهود است.

وی درباره میزان حمایت نهادهای قرآنی از حضور و فعالیت جوانان بیان کرد: حمایت‌هایی صورت می‌گیرد اما کافی نیست. در حال حاضر شرایط نهادهای قرآنی کشور شرایط مطلوبی نیست. بیشتر این نهادها با مشکلات بودجه‌ای روبرو هستند و آنچنان که شایسته فعالیت‌ قرآنی است توان حمایت از جوانان مستعد قرآنی را ندارند.


حمایت‌ها از جوانان مستعد به صورت ملی برنامه‌ریزی شود

هاشمی اضافه کرد: با این همه در بین این نهادها افراد دلسوز فراوانی وجود دارند که با عشق و دغدغه به فعالیت قرآنی می‌پردازند و چشمداشتی به درآمدهای نهادهای قرآنی ندارند. حمایت‌ها از جوانان مستعد باید به صورت ملی برنامه‌ریزی شود تا مایه گرایش و افزایش علاقه دیگر جوانان به فعالیت‌های قرآنی باشد.  همچنین این نوع فعالیت‌‌ها نیازمند حمایت‌های مسئولان است؛ حمایت‌ها باید مادی و معنوی به شکل توأمان صورت گیرد. حمایت‌های معنوی به صورت معرفی چهره‌سازی از جوانان موفق در عرصه‌های قرآنی است، چیزی که رهبر معظم انقلاب از آن به تکریم قهرمانان قرآنی تعبیر می‌کنند.

این قاری جوان درباره نیاز‌های آموزشی جوانان قرآنی بیان کرد: پس از کسب یک موفقیت در عرصه ملی یا بین‌المللی نباید آموزش‌ها به افراد متوقف شود. البته در این زمینه نهادهایی چون شورای عالی قرآن، سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان اوقاف و امور خیریه در سطوح عالی آموزش‌های بسیار خوبی به جوانان فعال در این عرصه ارائه می‌دهند که البته همت خود جوانان را نیز می‌طلبد.


اختلاف در میزان شناخت جوانان فعال در عرصه‌های مختلف وجود دارد

هاشمی در پاسخ به این سؤال که چه میزان در زمینه معرفی قاریان جوان ملی و بین‌المللی به جامعه تلاش شده است؟ گفت: شاید در میان جوامع و شهرهای کوچک برای معرفی جوانان موفق عرصه‌های ملی و بین‌المللی گام‌های خوبی برداشته شده باشد، اما هنگامی به جوامع بزرگ‌تر و به صورت کشوری نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که اختلاف در میزان شناخت جوانان فعال در عرصه‌های مختلف چقدر است! برای مثال شناختی را که جوانان و مردم کشور از یک جوان فوتبالیست یا خواننده دارند با شناخت مردم حتی قشر مذهبی کشور از جوانان فعال و موفق عرصه‌های قرآنی مقایسه کنید؛ چرا نباید یک قاری و یا حافظ جوان به اندازه جوانان فعال سایر عرصه‌ها به جامعه معرفی شوند؟!

این رتبه‌دار بین‌المللی درباره نقش دستگاه‌ها و رسانه‌ها در معرفی قله‌های قرآنی تصریح کرد: بعد از دستگاه‌ها و نهادهای متولی و داعیه‌دار فعالیت‌های قرآنی، رسانه‌ها نقش اساسی و اصلی را در معرفی و آشنا کردن جامعه با این قشر دارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه نباید از حضور قاریان جوان دارنده رتبه ملی و بین‌المللی غفلت کرد، درباره میزان نیاز به حضور قاریان دیگر کشورها اظهار کرد: اصل به تربیت و تقویت جوانان کشور است و فعالیت‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که از جوانان کشورمان غفلت نشود و هرگاه نیاز به پیشرفت بیشتر جوانان ایرانی است و این نیاز جز با حضور قرائی چون کشور مصر برطرف نمی‌شود باید از حضور آنان نیز استفاده شود.


انتهای پیام

captcha