از خلاقیت در برنامه‌ها تا جوانگرایی در مدیریت مساجد
کد خبر: 3836713
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

از خلاقیت در برنامه‌ها تا جوانگرایی در مدیریت مساجد

گروه اجتماعی- مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یزد گفت: امروزه با توجه به وجود رسانه‌های مجازی گوناگون و كاركرد بدون وقفه آنها، متوليان فرهنگي مساجد باید در حوزه برنامه‌ريزی علاوه بر استفاده از ابزارهای روز و هنر، خلاقيت فرهنگی را جدی بگيرند.

از خلاقیت در برنامه‌ها تا جوانگرایی در مدیریت مساجدحجت‌الاسلام مصطفی گرجی، مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد ضمن گرامي داشت روز جهاني مساجد اظهار کرد: حفظ شعار ديني نوعی يادآوری و ايجاد پيوند دوباره و دقيق‌تر با آموزه‌ها و فضاهای معنوی است كه خاستگاه حركت‌های انسانی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مساجد از آنجا كه مركز تجمع و اجتماع مؤمنان است علاوه بر حوزه مناسكی كانون خدمات فرهنگی و آموزشی، اجتماعی و سياسی نيز محسوب می‌شود.

مسجد؛ نمادی استوار از تمدن اسلامی

گرجی افزود: مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان‌ترین دوره در طول حیات مساجد است چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می‌آمد.

مسئول ستادهماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد با اشاره به نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مسجد يكي از خاستگاه‌های مهم حركت‌های انقلابی است و در دوران مبارزات انقلاب اسلامی مسجد مركزی برای روشنگری، آموزش و فعاليت‌های فرهنگی، اجتماعی و اجتماع جوانان و نوجوانان بود.

لزوم رونق مساجد با بهره‌گیری از ابزار روز

وی ادامه داد: با توجه به گذر زمان و پيشرفت‌های علمی و تكنولوژيک، مسجد امروز بايد كاركردهای ذاتی‌اش را پر رنگ‌تر و با استفاده از ابزار روز رونق ببخشد تا حضوری گرم و پويا از جوانان و نوجوانان را در خود ايجاد كند.

گرجی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید: «در عهد رسول خدا، نیازمندان در مسجد سکونت می‌گزیدند.» این حضور دو فایده داشت: نخست آنکه از آوارگی آنها جلوگیری می‌کرد و دوم آنکه این افراد به عنوان طبقه نیازمند جامعه، همیشه در برابر چشم حاکم و مردم بودند و لابه لای شلوغی شهر و رفت و آمدها گم نمی‌شدند. از این رو، شخص پیامبر (ص) و مسلمانان همواره در فکر تأمین زندگی آنها بودند و اولین امکاناتی که به دست می‌آوردند، به آنها اختصاص می‌دادند.

وی بیان کرد: اين موضوع نشان از آن دارد مسجد مقدس‌ترين مكان براي نيايش و بهترين مكان برای فعاليت‌های فرهنگی و آرام‌ترين مأوى برای محرومان جامعه اسلامی است.

لزوم به‌كارگيری نسل جوان در مديريت مسجد

حجت‌الاسلام گرجی گفت: امروزه با توجه به وجود رسانه‌های مجازی گوناگون وكاركرد بدون وقفه آنها لازم می‌آيد تا متوليان فرهنگي مساجد در حوزه برنامه‌ريزی علاوه بر استفاده از ابزارهای روز و به ويژه هنر، خلاقيت فرهنگی را جدی بگيرند تا مخاطبان تازگی و پويايی مساجد را حس كنند.

وی ادامه داد: بكارگيری نسل جوان در مديريت مسجد به ويژه فعاليت‌های فرهنگی و اجتماعی يكی از راهكارهای جذب جوانان به مسجد است تا با حضور پر رنگ و پويای خود بتوانند خيزش و جنبشی معنوی و جريان ساز داشته باشند.

 مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد گفت: كانون‌های فرهنگی هنری مساجد يکی از مراكزی هستند كه در مسجد و برای اهالی مسجد و مجاورين آن جهت زيست مومنانه و بدون آسيب‌های اجتماعی تلاش می‌كنند تا بازويی فرهنگی برای اين سازه مقدس باشند و با همگرایی و هم افزايی با ديگر نهادهای فرهنگی گامی به سوی توسعه فرهنگی و انسانی بردارند.

انتهای پیام

captcha