مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3838043
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «معرفی فینالیست‌های حفظ موضوعی، تفسیر و حدیث مسابقات سراسری قرآن» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه، پنجم شهریورماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز پرکارتر از روزهای قبل بوده و تعداد ده خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «معرفی فینالیست‌های حفظ موضوعی، تفسیر و حدیث مسابقات سراسری قرآن» آمده است: نتایج مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های حفظ موضوعی قرآن و معارف حدیث در بخش برادران اعلام و راه‌یافتگان به فینال مسابقات معرفی شدند. این افراد باید مهر‌ماه در اصفهان برای کسب عناوین برتر باهم رقابت کنند.

در خبری دیگر با عنوان «تجلیل از برگزیدگان جشنواره غدیر دارالقرآن شهید علیزاده» آمده است: آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره غدیر دارالقرآن شهید علیزاده باحضور علی قاسم آبادی قاری ممتاز قرآن کریم در مسجد جامع حضرت ابوالفضل(ع) کرج برگزار شد. در این ایام برنامه کتابخانه دارالقرآن با عنوان ایستگاه مطالعه شهید حججی رونمایی و از نفرات برتر مسابقات کشوری فراز برتر تلاوت از دید مخاطبان تجلیل شد که طی آن علیرضا سعیدی از استان البرز، مقداد منصوری از استان ایلام و علی‌اصغر فرقانی از تهران تقدیر شدند.

هشت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل  بررسی «جنسیت و زبان قرآن»/ چرا مردان بیش از زنان مورد خطاب قرآن هستند؟»، «خانواده باید برای هیأت‌ها اولویت داشته باشد/ چه کسی به ازدواج جوان هیأتی فکر می‌کند؟ »، «قرآن کتاب هدایت یا کتاب تاریخ؟/ تأثیر یک مصحف آسمانی بر روح تمدن اسلامی »، «بیانیه مرکز رسیدگی به امور مساجد در پی هنجارشکنی در همایش دستاورد‌های دولت»، «نوشت‌افزار مهدوی به بازار آمد»، «اولین مسئول زن در سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد»، «تلاوت ترتیل صفحه ۱۳۱ قرآن باصدای مصطفی اسماعیل+صوت و متن آیات» و «خطر تبدیل شدن کشمیر به پایگاه صدور تروریسم» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز تا ساعت 16 تعداد چهار خبر با عناوین «انتصاب اولین زن در سازمان تبلیغات اسلامی» «هیئت‌ها ظرفیت بالایی برای درک دردهای جامعه دارند/هنر هیأتی یک هنر اجتماعی است»، «واکنش رئیس بسیج جامعه زنان کشور به پوشش‌های نامتعارف زنان در یک برنامه دولتی» و « لزوم وضع قوانین حجاب در ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی» هستند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز صرفاً یک خبر با تیتر « کریستین(یحیی) بونو که بود؟» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروز پرکار بوده و تعداد ده خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «شرح نهج‌البلاغه شامل مجموعه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری رونمایی شد» آمده است: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، مدیر تولید محتوای مؤسسه انقلاب اسلامی، چهارم شهریورماه، در مراسم رونمایی از کتاب شرح نهج‌البلاغه اثر آیت‎الله العظمی خامنه‌ای، در مدرسه عالی دارالشفاء قم گفت: دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری از سال ۱۳۷۱ آغاز به کارکرده و وظیفه اصلی آن ترویج و تدوین بیانات ایشان است.

وی با بیان اینکه خلأ دفتر در قم محسوس بود، افزود: دفتر قم ۸۰ روز است که تأسیس شده و مجموعه‌های تبلیغی و بزرگان حوزه همکاری خوبی با این دفتر داشته و دارند و تلاش کردیم تا مباحث ترویجی، نشست‌های علمی و دوره‌های آموزشی توسط این مؤسسه برگزار شود. صلح میرزایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از دوره جوانی همان طور که با قرآن مأنوس بوده‌اند با نهج‌البلاغه هم مأنوس هستند و شاکله فکری ایشان از این معارف گرفته شده است، افزود: ایشان خطاب به مردم فرموده‌اند که نهج‌البلاغه بیدارکننده و قابل تدبر است، لذا در جلسات با نهج‌البلاغه انس بگیرید. ایشان معتقد هستند که شرط تداوم انقلاب، بازگشت به نهج‌البلاغه است؛ همچنین مضمونی در این عرصه دارند که نهج آئین نامه انقلاب اسلامی است.
صلح میرزایی اظهار کرد: در اوائل انقلاب، شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی از ایشان درخواست دروس نهج‌البلاغه را داشتند لذا این بحث به صورت جدی در ۱۲ جلسه برگزار می‌شود و کتاب «نبوت‌ها در نهج البلاغه» که جلد دوم این مجموعه است، حاصل آن جلسات است که البته یک هفته قبل از شروع جنگ این جلسات خاتمه می‌یابد. ایشان بعد از رهبری هم دیدارهایی رمضانی با مسئولان دولت داشتند و از سال ۷۲، در این جلسات بیاناتی از نهج‌البلاغه داشته‌اند که تا سال ۱۳۹۵ تداوم می‌یابد و از ۱۳۹۵ هم تاکنون جلسه تشکیل نشده است. صلح میرزایی با بیان اینکه کتاب مذکور با نوع نگاه حضرت آقا به نهج‌البلاغه به خصوص برای مسئولان و فضلا و طلاب قابل استفاده است، تصریح کرد: جلد چهارم نیز در دست تدوین است و به زودی منتشر خواهد شد.
9 خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « تبلور فکر منسجم و هدایتگر رهبری در شرح نهج‌البلاغه»، « منتظر تحقق وعده عراق در مورد مرزخسروی هستیم /زائران اربعین حتما گذرنامه همراه داشته باشند»، «باید در قله علم و دانش قرار بگیریم»، «ایجاد بدعت در مراسم‌ مذهبی‌ برنامه‌ دشمن برای نفوذ فرهنگی است»، «اعطای قرض الحسنه احیای سنت حسنه اسلام است»، «چرا ضریح اهل بیت(ع) را می‌بوسیم؟»، «برگزاری نمایشگاه عکس و چیدمان «اهل حرم» »، «سند جامع تبلیغ فرهنگ اهل بیت تدوین می‌شود » و « استقبال از پیرغلامان و خادمان حسینی در یزد» هستند.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری صرفاً یک خبر با تیتر «امام حسین(ع)» برای جلوگیری از خونریزی در خانه خدا مکه را ترک کردند/تکلیف‌گرایی «حضرت علی اکبر(ع)» درس بزرگی برای جوانان باشد» منتشر کرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «کتاب رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن نقد می‌شود» آمده است: نشست علمی نقد کتاب «رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن» چهارشنبه ششم شهریورماه، به همت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، با حضور و ارائه حجت الاسلام هادوی‌نیا مؤلف اثر، محمدجواد توکلی و محمدسعید پناهی به عنوان ناقدین اثر برگزار می‌شود. این نشست، چهارشنبه ششم شهریورماه، ساعت 14 در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، واقع در بلوار جمهوری، کوچه 2، برگزار می شود. یادآوری می‌شود کتاب رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر هادوی‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، توسط انتشارات این مرکز به چاپ رسیده است.

قرآن کریم بر آن است که انسان یکی از دو گرایش اصلی(مادی‌گرا یا فطرت‌گرا) را دارا است، این کتاب نیز بر همین اساس سامان یافته است. مولف در بخش اول کتاب به کلیات مفاهیم این موضوع پرداخته است و در بخش دوم تلاش دارد که رفتار اقتصادی انسان مادی‌گرا را مورد تحلیل رفتاری قرار دهد. بخش سوم نیز به تحلیل رفتار اقتصادی انسان فطرت‌گرا پرداخته است. فطرت همان آفرینش اولیه انسان است و انسان فطرت‌گرا کسی است که تنظیم رفتارهایش به این آفرینش اولیه توجه دارد. بخش چهارم نیز به مقایسه رفتاری انسان مادی‌گرا و انسان فطرت‌گرا پرداخته است؛ اما برای پرهیز از تکرار، روشی را اتخاذ کرده که نشان دهد رفتارشناسی‌های مطرح شده در دو بخش قبل، ثمره مفیدی درتخصیص و توزیع منابع و درآمد دارد.

سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « بزرگداشت استاد محمدتقی شریعتی در مشهد برگزار می‌شود»، « کتاب وحدت امت اسلامی در سایه کتاب و سنت به زبان عربی منتشر شد» و «شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی معرفی می‌شود» هستند.

مهر

چهار خبر صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر در روز جاری شامل « معرفی برگزیدگان هشتمین دوره مسابقات تلویزیونی اسراء»، «کارگاه یک روزه سوادرسانه ای ویژه مدیران موسسات قرآنی استان تهران»، «شأن نزول سوره «انسان» یا هل أتی» و «تعیین تکلیف ادغام اتحادیه‌های قرآنی تا یک ماه آینده» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، تا این ساعت سه خبر با عناوین « زیانکاران از منظر امام موسی کاظم(ع) چه کسانی هستند؟»، « مسئولان ناکارآمد کنار بروند» و «تعبیر سفر کردن در خواب از منظر ابن سیرین» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «صبر امام حسین(ع) در راه خدا و شگفتی فرشتگان» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: اگر بخواهیم صبر امام حسین(ع) را با اسوه‌های دیگر صبر از حضرت ایوب(ع) و حضرت یعقوب(ع) بسنجیم، در می‌یابیم که چرا فرشتگان آسمان‌ها از صبر امام حسین(ع) به شگفتی در آمدند؛ در حالی که نسبت به دیگر اسوه‌های صبر و استقامت چنین واکنشی را نشان ندادند؛ زیرا از امام سجاد(ع)روایت شده است که هر چه مصیبت‌ها بیشتر می‌شد، رنگ چهره امام حسین(ع) نورانی‌تر و اعضا و جوارحش آرام می‌شد. آن حضرت(ع) در اوج مصیبت‌ها خطاب به محبوب خود می‌گوید: خدایا! من نسبت به حکم تو صابرم، معبودی جز تو نیست،‌ای فریادرس فریادخواهان. در حقیقت امام حسین(ع) چنان سه گانه‌های صبر یعنی صبر در مصیبت از دست دادن عزیزان و یاران، صبر در اطاعت فرمان‌های الهی از جمله اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر و صبر در برابر معصیت متجاهران به فسق و فجور و طغیان علیه قرآن و عترت(ع) را تحمل کرده است که هیچ کس نمی‌تواند چنین بار عظیمی را تحمل کند. 

هر چه ایمان قوی‌تر باشد، انسان به سبب شناختی که نسبت به خدا دارد اعتماد و تکیه‌اش نیز بیشتر خواهد شد. کسی که اعتقاد به احاطه علمی خدا دارد و می‌داند که خدا می‌بیند و اینکه خدا غنی و حکیم است و بخیل نیست و بیهوده کاری را انجام نمی‌دهد، به سبب باور به رحمانیت و رحمیت خدا، خود را به خدا واگذار کرده و اهل توکل و تفویض خواهد شد و این‌گونه دیگر نسبت به سختی‌ها و مصائبی که با آن مواجه می‌شود، جزع و فزع نمی‌کند؛ زیرا می‌داند که خدا بنا به حکمتی مصیبتی را داده یا آزمون و امتحانی را گرفته یا اطاعتی را واجب کرده است یا فردی را برای آزمایش او فرستاده تا ببیند در برابر فشارها و اذیت و آزارهایش چه کار می‌کند؟

انتهای پیام

captcha