افزایش جاذبه‌های مکمل و محرک گردشگری در کنار واحدهای اقامتی
کد خبر: 3838258
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷

افزایش جاذبه‌های مکمل و محرک گردشگری در کنار واحدهای اقامتی

گروه فرهنگی ــ معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، گفت: تلاش داریم تا جاذبه‌های مکمل و محرک گردشگری در کنار واحدهای اقامتی افزایش پیدا کند.

افزایش جاذبه‌های مکمل و محرک گردشگری؛ در کنار واحدهای اقامتیاحمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: تمام تلاش ما در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری این است که بتوانیم کاری کنیم تا جاذبه‎های مکمل و محرک گردشگری در کنار واحدهای اقامتی افزایش پیدا کند که این کار به نوعی به نگه‌داشت و ماندگاری بیشتر زائران و گردشگران در استان و شهر مشهد کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که این اداره‌کل در نظر دارد در این راستا انجام دهد، اظهار کرد: اقدامی که در این بخش انجام شده ساماندهی موافقت‌نامه‌هایی است که برای پروژه‌های قبلی صادر شده و نظارت بر پروژه‌های در حال ساخت و تبدیل است اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، بعضاً کم‌تر به این موضوعات پرداخته شده است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، بیان کرد: در حال حاضر به صورت کامل در سطح شهرستان‌ها و شهر مشهد نظارت کنترلی از پروژه‌های در حال ساخت و تبدیل، انجام می‌شود تا به لحاظ معماری دچار انحراف و از طرفی هم سرمایه‌گذارها هم موجب ضرر و زیان نشوند. این کار هم یکی از اقدامات جدیدی است که در این حوزه در حال انجام است.

رونمایی از آلبوم فرصت‌های سرمایه گذاری در 6 ماهه دوم سال

دیناری بیان کرد: در حال حاضر آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 97 را در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در دست تدوین داریم که 90 درصد کار این بخش انجام شده که به موجب این امر، 130 فرصت را شناسایی کردیم و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز این موضوع در دفتر استاندار خراسان رضوی مطرح و خوشبختانه مورد استقبال هم واقع شد.

وی بیان کرد: بنا داریم که در 6 ماهه دوم سال جاری این آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این سه بخش رونمایی کنیم. چیزی که در این آلبوم پیش‌بینی شده از محل این 30 فرصت، حدود 19 هزار شغل جدید است که در این آلبوم باید بخشی از زیرساخت‌های آن ‌را دولت فراهم کند و بخشی از آن نیز برعهده بخش خصوصی است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در نهایت اینکه بحث ساماندهی فرآیند صدور موافقت اصولی تاسیسات گردشگری هم در قالب پنجره واحد بسیاری از بروکراسی اداری این حوزه حذف شد و نسبت به گذشته کوتاه تر شده که در این صورت سرمایه گذار در هر جای استان و کشور می‌تواند درخواست خود را در سامانه ثبت کند و از طریق این سامانه نیز پیگیر امور خود باشد.

دیناری افزود: همچنین تلاش داریم تا سرمایه‌گذاران را به سمتی هدایت کنیم تا در آن دسته از شهرستان‌هایی که بعضا از قابلیت‌های زیادی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برخوردار هستند نیز سرمایه‌گذاری کنند که مصداق عینی این موضوع همان بحث اقامت‌های بوم گردی است

وی تصریح کرد: تاکنون هم به مبلغ 19 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذارانی که در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر تاسیسات گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کردند و حدودا 1000 شغل از آن محل نیز در شهرستان‌ها ایجاد شده است. از این رو ما به دنبال تراکنش و توزیع عادلانه و منطقی سرمایه‌گذاری در کل استان هستیم.

وجود 270 پروژه بخش خصوصی در حوزه گردشگری

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ما در حال حاضر حدود 270 پروژه بخش خصوصی در حوزه گرشگری در دست داریم، اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری این تعداد پروژه‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان است، از این رو می‌توان گفت با پیشرفت فیزیکی حدود 50 درصدی نیز روبه‌رو هستند.

دیناری افزود: دلیل اینکه تعداد پروژه‌ها در طی مدت زمان مختلف تغییر پیدا می‌کند، تعدادی از این پروژه‌ها به مرور زمان به بهره‌برداری می‌رسند و از فهرست پروژه‌های در حال ساخت و تبدیل خارج می‌شوند.

اشتغال‌زایی برای 11 هزار مفر در حوزه گردشگری

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که برای حدود 11 هزار نفر در این حوزه اشتغال ایجاد شود که این رقم قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست. البته این در حالی است که ما این حجم سرمایه گذاری را بدون احتساب قیمت زمین و تورمی است که اتفاق افتاده در نظر گرفته‌ایم. اما با توجه به اینکه قیمت زمین 46 هزار میلیارد تومان است و اگر نرخ تورم را در نظر داشته باشیم، باید گفت که 56 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری استان است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: گفتنی است که این حجم از سرمایه‌گذاری گردشگری که در این استان وجود دارد، قابل مقایسه با هیچ استانی نیست، زیرا ما در حوزه‌های مختلف از جمله سفره خانه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، هتل‌های آپارتمان، زائرسرا، مراکز تفریحی و سرگرمی، مناطق نمونه گردشگری و بسیاری از پروژه‌های گردشگری که این خود مزیتی برای استان محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

انتهای پیام

captcha