باید شایستگی شهر مشهد را بشناسیم
کد خبر: 3838609
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷

باید شایستگی شهر مشهد را بشناسیم

گروه فرهنگی ــ یک پژوهشگر دینی گفت: بایسته‌ها و شایستگی‌های شهرمان مشهد را هم باید شناخت و هم آن را با مشارکت خوبان شناساند.

ویژگی‌های یک مسلمان کامل از منظر امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی شریفی، مشاور سابق شورای شهر مشهد و عضو گروه مردم نهاد چهارسو، شامگاه گذشته هفتم مرداد ماه در مراسم «بزرگداشت استاد محمد تقی شریعتی» تحت عنوان «جان جهان دانش و اخلاق» در تالار شهر مشهد، با طرح این سوال که به راستی چگونه برنامه‌ای شروع و به سر انجام می‌رسد؟ اظهار کرد: اگر برنامه‌ای به مرحله اجرا می‌رسد یعنی که پیش از آن دغدغه‌ای وجود داشته‌ و می‌توان گواهی داد زمانی که دغدغه به ساحت فکر و اندیشه وارد و از جهان اندیشه به برنامه‌ای مثل این برنامه ختم می‌گردد یعنی که تلاشی صورت گرفته ‌است. تلاشی از سرِ اخلاص.

شریفی افزود: واقع‌گرایانه و متواضعانه به محضرتان گزارش می‌دهم دغدغه‌مندانی دو به دو از چرایی کاهش حس تعلق به شهر گفت‌وگو می‌کنند و این می‌شود آغاز ماجرا. و متعاقب آن تشکیل جمعی هشت نه نفره، برای هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برنامه‌ها و برنامه‌ای که امروز اولینش را شروع می‌کنیم. برنامه نکوداشت استاد محمد تقی شریعتی؛ جان جهان دانش و اخلاق. از آن رو که عمرش را صرف گفت‌وگو با دیگران و جوانان و مخالفانش در کوی و برزن‌های این شهر کرد تا گمشده حقیقت را بیابد و لابد به همین جهت بود که سقراط خراسان لقبش دادند.

مشاور سابق شورای شهر مشهد و عضو گروه مردم نهاد چهارسو خاطرنشان کرد: این جمع کوچک، چند همراه همچون سازمان مردم نهاد چهار باغ، فرهنگسرای بهشت و پژوهشکده ثامن داشت و دو پشتوانه خوب و بزرگ داشت. مرکزی خوب، که این روزها به پایگاه تخصصی و قابل اتکاء در حوزه مفاخر استان بدل شده‌ است. مرکز آثار و مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌ها و پشتوانه‌های این جمع شد. مرکزی که خوشبختانه از رئیسی دانا و کاردان برخوردار است. این همه بود، اما اگر نبود پشتوانه و پشتیبانی بزرگ مادی و معنوی شهر یعنی شورای شهر فهیم و مدیران فرهیخته شهرداری فعلی شاید امروز در این مکان نبودیم.

وی ادامه داد: این نهاد عمومی و مردمی این روزها به سمت سویه‌های واجب‌تر از ساخت و ساز روی خوش نشان می‌دهد. این برنامه یکی از آغازین برنامه‌هایی است به سوی فعالیت‌های اساسی‌تر و هویت‌ساز. شورای شهر پنجم و شهرداری فعلی کم کم دارد توجه‌اش را معطوف می‌کند به انسان و انسانیت. این دو را داشتن یعنی همه چیز را دارا شدن. که اگر واقعاً نباشد انسان و انسانیت، پس چه چیز هست؟ آری اگر قرار است امری در شهر و دیاری باشد آن دو امر، چیزی نیست، الا انسان و انسانیت.

شریفی اظهار کرد: بایسته‌ها و شایستگی‌های شهرمان مشهد را هم باید شناخت و هم آنرا با مشارکت خوبان شناساند. شناخت و شناساندن چهار زمینه. نام چهار سوی مشهد نام این جمع و جمعیت است. چهار سوی مشهد بر آمده از عناصر چهارگانه هویت‌ساز مشهدِ ماست. 

مشاور سابق شورای شهر مشهد و عضو گروه مردم نهاد چهارسو اضافه کرد: چهار سوی مشهد آمده است برای تبدیل مشهد به شهر پویایی و امید و سرزندگی؛ چهار سوی مشهد آمده است تا حس تعلق را به شهر و شهروندان را بازگرداند؛ چهار سوی مشهد آمده است تا هم بشناسد و هم بشناساند سرمایه‌های بزرگ این شهر را، سرمایه‌هایی که هر کدامش بخشی از سرمایه‌های اجتماعی شهرند.

چهار سوی مشهد آمده است برای زنده نگه داشتن این چهارگانه‌های سرمایه‌ اجتماعی

وی تصریح کرد: مفاخر مشهد بلکه استان از دیرباز تا هم اکنون هر یک بخشی از هویت این شهرند. بسیاری از مفاخر بویژه نیم‌قرن اخیر این شهر مفاخر ملی و جزیی از حافظه جمعی همه ایرانیان هستند و فراتر از مرزها آوازه جهانی دارند. خوشوقتیم که شروع این مفاخر و امروز را با استاد محمدتقی شریعتی. این جان جهان دانش و اخلاق با حضور شما سروران، شما خانم‌های محترم و آقایان گرامی آغاز می‌کنیم.

شریفی عنوان کرد: اماکن و بناهای تاریخی که همچون درختی ریشه در زمین، یادآور ریشه‌های تاریخی این دیارند. رویدادها و حوادثی که یادآوری و برقراری نسبت با آن‌ها هم درس‌آموز است و هم ما را به گذشته‌ها و داشته‌هایمان پیوند می‌دهد.

عضو انجمن چهارسو اظهار کرد: آیین‌ها و سنن و آداب خاص مشهد و مشهدی‌ها یکی دیگر از این سویه‌هاست که می‌تواند ما را و نسل جوان ما را به سمت سنت‌های خوب گذشتگان سوق دهد. و صد البته بازخوانی این عناصر هویت، فقط احضار گذشته به امروز نیست، بلکه «هویت»، پیوند دوباره ما آدمیان با ریشه‌های وجودی و انسانی فراموش شده خودمان است، که در ظرف زمانی گذشته جا خوش کرده‌اند. ما آنها را برای اینجا و اکنونمان احضار می‌کنیم تا به کار امروزمان بیاید. 

وی افزود: اجازه می‌خواهم پیش از کلام آخر از مدیریت شهری تقاضا کنم تا هم خود و هم در تعامل با اداره کل میراث فرهنگی ثبت مکان و یا ابنیه‌ای متعلق و مرتبط با استاد محمد تقی شریعتی را تدبیر نمایند. 

در ادامه این مراسم محمود دل‌آسایی، یکی از شاگردان استاد محمدتقی شریعتی در خصوص ناملایمات دوره استاد شریعتی اظهار کرد: جای تاسف دارد که بگویم، تنها یک روحانی بزرگ که استادِ استاد شریعتی بودند، آیت الله شیخ کاظم دامغانی، در جلسات کانون نشر حقایق اسلامی حضور پیدا می‌کردند و در موارد بسیار محدودی در سال‌های بعد مرحوم آیت الله میلانی، استاد شریعتی را مورد محبت خود قرار می‌دادند.
 
وی ادامه داد: حوزه علمیه روحانیت مذهب، بسیار بزرگ و انبوه بود، بسیاری از آنان رفتار بسیار خشن و ناخوشایندی داشتند. یکی از آیات عظامی که من نیز ایشان را می‌شناختم، آیت الله اردبیلی بود که در مسجد گوهر شاد جایی برای نماز به این مرد بزرگ ندادند. آیت الله اردبیلی لطف بسیار زیادی نسبت به استاد شریعتی داشتند.
 
 دل آسایی مطرح کرد: از اعضای موسس کانون می‌توان به مرحوم آسایش، طاهر احمدزاده که نقش بازوی راست استاد شریعتی را داشتند، شایسته، کاظمی‌ها، رحیمیان‌ها، حاج حبیب الله هراتی، قاضی، عارف‌زاده، حکیمی‌ها، ظریف احمد زاده، غلام حسین قدسی و افرادی که در ادامه فعالیت کانون به آن پیوستند مرحوم یزدانیان، رضازاده، خدادادی، حسینی دررودی و... اشاره کرد.
 
شاگرد استاد شریعتی بیان کرد: کانون در سال ۱۳۲۳ تاسیس شده است؛ یعنی دو سال قبل از ورود ما به این مجموعه و سه سال قبل از چاپ این نشریه. من معتقدم مخاطب چاپ نشریه کارنامه کانون، ما بوده‌ایم.
 
وی افزود: زمانی که تصمیم بر اخراج دکتر شریعتی از کار فرهنگی او گرفته شد، مسئولین ساواک شهامت دادن نامه اخراج ایشان را به اون نداشتند. مسئول سرشناس ساواک، ثابتی ایشان را برای دلجویی احضار کرد. وقتی ابراز دلجویی کرد و گفت که تصمیم گرفته شده از اختیارات آنان خارج بوده، دکتر شریعتی در پاسخ به او گفتند جای نگرانی نیست، بنده به مشهد بازمی‌گردم و از میراث پدرم استفاده می‌کنم. ثابتی تصور می‌کرد که میراث پدرش باغ بالا و آسیاب پایین است و ابراز خوشحالی کرد؛ اما دکتر شریعتی در پاسخ به اون گفتند: خیر، میراث پدر من فقر و صبر او در برابر ناملایمات است.
 
در حاشیه این مراسم رونمایی از آثار و منشوراتی که برای بزرگداشت استاد شریعتی گردآوری شده بود، با حضور جمعی از مسئولین انجام شد؛ این کتاب‌ها شامل کتاب یادها و خاطره ها نوشته سید جلیل حسینی عطار، گزیده آثار این استاد و ویژه نامه شهر گفت و گو بودند.


انتهای پیام

captcha